Jump to content

Manglende registrering av VHF - Da fungerer heller ikke "nødknapp" DSC


Lysekil

Recommended Posts

Er vel ikke så mye vits å kjøpe den dyreste VHF hvis man ikke har sertifikat og får linket den opp mot et registreringsnummer nei... 

 

Men er vel ikke noe nytt at nødutstyr ikke virker når man trenger det. Hvor mange har f.eks. egentlig hatt brannøvelse i eget hus? De fleste har hatt på jobb eller barnas skole. Men hjemme står det ofte dårligere til. 

 

Stalltips er at de som har VHF med nødknapp uten registrering også sjeldnere sjekker værmeldinga skikkelig. Også fordi man har utstyr man håper virker 😉

Link to post
Share on other sites

Jo da, men da må en være klar nok i hodet i en stresset nødsituasjon til å kunne oppgi posisjonen der en er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, men sånn har det vært i alle år siden morse ble tatt i bruk ombord i skip. Men det er kanskje ikke alle som er like nøye på å følge med på hvor de er?

 

Poenget mitt er at agurknyheten som det vises til i første innlegg forsøker å gi inntrykk av at en VHF er ubrukelig om «den røde knappen» ikke fungerer. Sånn er det ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 44 minutter siden:

Poenget mitt er at agurknyheten som det vises til i første innlegg forsøker å gi inntrykk av at en VHF er ubrukelig om «den røde knappen» ikke fungerer. Sånn er det ikke. 

 

Du har selvfølgelig rett. Vi har fremdeles vår VHF som jeg kjøpte for over 30 år siden, men den har ikke DSC. Ellers overgår den det meste som selges nå. Det er en Sailor RT2048. Det har aldri vært noe tull med den. Vi har også AIS sender/mottaker slik at feks. kystradioen kan se hvor vi er om vi er i nød.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På den faste VHF-en jeg har fungerer ikke DSC-knappen ettersom den ikke er koblet opp mot plotteren, men jeg har en fungerende DSC-knapp på den bærbare, så jeg har foreløpig ikke prioritert å finne ut hva som er galt.

 

Har sjekket ledninger og kan ikke se at det er noen som mangler heller.

 

Den stasjonære VHF-en i båten var for øvrig ikke registrert opp mot noe MMSI-nummer da jeg kjøpte båten, så det fikset jeg selv. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 21 minutter siden:

På den faste VHF-en jeg har fungerer ikke DSC-knappen ettersom den ikke er koblet opp mot plotteren, men jeg har en fungerende DSC-knapp på den bærbare, så jeg har foreløpig ikke prioritert å finne ut hva som er galt.

 

Har sjekket ledninger og kan ikke se at det er noen som mangler heller.

 

Den stasjonære VHF-en i båten var for øvrig ikke registrert opp mot noe MMSI-nummer da jeg kjøpte båten, så det fikset jeg selv. 

Min stasjonære fungere heller ikke med DSC da den trenger å kobles opp mot gps for denne funksjonen.

Men har som du er bærbar som står 15cm unna, med fungerende DSC. 

Gidde ikke styre med nmea183 når resten av båten går på 2000 nettverket.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...