Jump to content

Etterlysning Atlantic Marine, 50 000 kr til den som har opplysninger slik at eier får igjen båten


Allan E

Recommended Posts

Det sier Robert Martinsen (53) fra Solbergelva utenfor Drammen. Han har fortsatt tro på at båten er i Norge og dersom det kommer tips fra Telemark kan det utløse dusøren.

På forsommeren 2017 kjøpte han seg en båt, en Atlantic Marine 780 Adventure, etter at han så den på en båtmesse i Düsseldorf.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke ta.no og betaler ikke for å lese om dette. Men båten ser i alle fall ut til å være grå i skroget på bildet. Overskriften virker å være misvisende hvis poenget er at han har blitt frastjålet båten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Båten er funnet igjen mellom Holmestrand og Horten. 

 

Fra DT+:

 

Martinsen forteller at han fikk et tips av en som hadde sett båten. Da han fikk se bildet var han sikker på at det var båten hans.

– Når jeg kom fram så jeg at det var min båt og da ringte jeg politiet. Jeg fikk deretter avklart med en jurist at jeg kunne ta med meg båten hjem, sier han.

Båten, som hadde blitt stjålet, hadde blitt videresolgt til noen andre. Hva som blir konsekvensen for den intetanende personen som kjøpte den stjålne båten, kjenner ikke Martinsen til.

 

B%25C3%25A5t4.jpeg?chk=E32D9B
Martinsen har selv hatt båt siden han var 14 år, forteller han. Her fra fisking med sønnen på den etterlyste båten. Foto: Privat

– Det første jeg skal gjøre er å gå over båten, for jeg ser jo at den har blitt brukt, sier han.

Anonym tipser

Tipset som førte til at båten kom til rette igjen kom fra en person som så etterlysningen på Facebook. Båten ble funnet mellom Holmestrand og Horten. Ifølge Martinsen ønsker tipseren å være anonym.

– Så til det store spørsmålet. Får vedkommende dusøren du lovte

– Ja, han får dusøren, svarer båteieren.

Ifølge oppdragsleder Iselin Bekken i Sørøst politidistrikt, er det foreløpig uklart hva som skjer med tanke på kjøperen av båten.

– Saken er under etterforskning hos oss, så vi har ennå ikke nøstet opp så mye av hva som egentlig har skjedd her, sier hun.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 19 timer siden:

 Overskriften virker å være misvisende hvis poenget er at han har blitt frastjålet båten. 

 

Hva er det som er misvisende? Jeg synes det ser greit ut, og ekstra bra at dusøren førte til at båten ble funnet. Gratulerer til eier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hele saken er underlig.

 

Har det vært så mye å holde mot opprinnelig eier av båten at han ikke fikk utbetaling av forsikringsselskapet sitt? 

 

Var ikke båten forsikret?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 13 minutter siden:

Litt underlig at båten visstnok ble stjålet for 3,5 år siden, båten var forsikret, men selskapet ville ikke betale ut?:rolleyes:

 

Dette er forklaringen til eier på dette:

 

Robert Martinsen

Forfatter
En lang historie ,jeg har import av Atlantic marine til Norge ,kjøpte båten privat av mitt eget firma .
Registrerte den i RS og småbåtregisteret ,etter denne ble stjålet og saken anmeldt ,satte de i gang med et privat selskap tror det het Faver as de laget en rapport der de mente jeg hadde prøvd å svindle selskapet for penger import pris er ikke det samme som listepris,og jeg hadde jo oppgitt listepris på hva båten kostet ny ikke hva mitt firma hadde gitt for båten inn ,de brukte rapporten til å avslå utbetaling.
Link to post
Share on other sites

Dixie 2100 skrev 14 minutter siden:

 

Dette er forklaringen til eier på dette:

 

Robert Martinsen

Forfatter
En lang historie ,jeg har import av Atlantic marine til Norge ,kjøpte båten privat av mitt eget firma .
Registrerte den i RS og småbåtregisteret ,etter denne ble stjålet og saken anmeldt ,satte de i gang med et privat selskap tror det het Faver as de laget en rapport der de mente jeg hadde prøvd å svindle selskapet for penger import pris er ikke det samme som listepris,og jeg hadde jo oppgitt listepris på hva båten kostet ny ikke hva mitt firma hadde gitt for båten inn ,de brukte rapporten til å avslå utbetaling.

 

Det var en "interessant" forklaring. https://www.proff.no/selskap/drammen-båt-og-fritid-as/krokstadelva/butikkhandel/IDHQ3GC10MC/

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev 49 minutter siden:

Merkelig sak. Først var det en som hadde mistet sin båt, og nå er det en annen som har mistet sin, han som kjøpte båten på (antakelig) lovlig vis!

 

Hvordan mener du man kan kjøpe en stjålet båt på lovlig vis? Her er det kun en juridisk rett eier. Ikke to.

 

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Ser at dette ikke kom godt nok frem

 

Reportasjen er jo skrevet før båten ble funnet. Og er en av hovedgrunnene til at båten ble funnet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja @index, men når noen sier de har lett etter en båt i 3 år så antar jeg at de leter etter å kjøpe en båt, ikke finne en som er stjålet. Det å lete etter en stjålet båt gjør man vel i kanskje 1 måned før man gir opp?  Så overskriften i avisen var etter mitt skjønn litt misvisende. Spesielt når all annen info er gjemt bak betalingsmur. 

 

Jeg kommenterte dette før båten var funnet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

index skrev 11 minutter siden:

Hvordan mener du man kan kjøpe en stjålet båt på lovlig vis? Her er det kun en juridisk rett eier. Ikke to.

Mente vel egentlig «i god tro», litt uklar der 😅 Fortsatt en taper i denne saken. Regner med sistemann må se lenge etter pengene som ble betalt for den stjålne båten.

 

Hvor sjekker man om en båt/motor er meldt stjålet ved kjøp?

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Ja @index, men når noen sier de har lett etter en båt i 3 år så antar jeg at de leter etter å kjøpe en båt, ikke finne en som er stjålet. 

 

Da oppfatter vi nok ting forskjellig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Hvordan mener du man kan kjøpe en stjålet båt på lovlig vis? Her er det kun en juridisk rett eier. Ikke to.

Kjøper man en stjålet båt i god tro er ikke det ikke straffbart så vil tro att det var det han siktet til.
Men også jeg vil stille spørsmålet om hvordan man sikrer seg best mulig mot å komme i en slik knipe når man skal kjøpe båt.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 6 timer siden:

Kjøper man en stjålet båt i god tro er ikke det ikke straffbart så vil tro att det var det han siktet til.

 

Nei, det stemmer nok. Men det er ikke lett å definere god tro og tilstrekkelig aktsomhet i et slikt tilfelle. Og det virker også rart å kjøpe en båt til oppunder millionen og ikke registrere den noe sted. Men man er jo ikke pålagt å registrere da. Så ja, hvor skeptisk skal man være?

 

Uansett, i dette tilfellet er det ingen tvil om hvem den rettmessige eieren av båten er.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...