Jump to content

Små lette gummibåter- Hva er brukbart?

hanto1

Recommended Posts

Anbefales det noen lette bærbare gummibåter 2-2.3m som funker OK for 1-2 personer? Må være så lett at man fint løfter den opp på hyttetaket alene ( Viknes 880) og samtidig solid nok for normalt bruk.

Ser det er både oppblåsbare dørker og spiledørk, men hva som er best vet jeg ikke.

Har tidligere hatt større gummibåter men de tar jo hele badeplatformen og er i veien i gjestehavner.

Jeg er fornøyd med vår Quicksilver Tendy med oppblåsbar dørk. Finnes i 2 og 2,4 meter, vår er den største. Den oppblåsbare dørken er overraskende solid, båten går ganske fint i vannet med oppblåsbar kjøl, og vi blir ikke søkkvåte hver gang en liten bølge treffer baugen. Variantene med spiledørk har ikke den oppblåsbare kjølen, og veier noe mer.

Jeg har en Quicksilver Tendy 200 med ribbedørk. Den veier 21,8 kg. Jeg kan løfte den opp på dekk, samtidig som den er grei å slepe. Den er tung nok til at den ikke snur seg opp/ned i ei vindrosse. Andre joller jeg har hatt har enten vært for tunge til å løfte ellet for lette til å slepe. 
Pass på årene! Jeg mistet en på sjøen for en tid siden. De er vanskelige å få tak i for en rimelig penge. Jeg fant en variant som passer sånn omtrent litt tilfeldig i en svensk prylshop. 

Kjøpt en lett plastimo på Seatronic.

Grei å kjøre (om man husker på at ingen slike båter egentlig er gode å kjøre), men allerede etter noen måneder var gummien sliten og seig. Skal sies at det stoppet og har holdt seg like dårlig etter det (antagelig hjulpet av fjorårets drittsommer), men kan ikke anbefales om du bor på et sted hvor en solskinnsdag med +23 ikke utløser folkefest

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...