Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig, men tror daumann kan ha en funksjon som støttehjul som gjør at en for dårlig løsning blir akkurat tilstrekkelig i enkle forhold. Men det er bortkastet om en har ankret skikkelig med bra utstyr.

Hvis du definerer "bra utstyr" til å være "kjetting", så er jeg enig.

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

En daumann som kompensasjon for et anker som ikke er satt skikkelig kan godt føre til at båten ligger stille der den ellers ville dratt avgårde; et dårlig satt anker er i praksis en moring, og med daumann får man lagt til litt vekt på moringen. Med baugen mot land er det av og til risikosport å grave ankeret skikkelig ned (ugreit om ankeret slipper når man har full fres på motoren og båten plutselig beveger seg raskt mot land), så der skjønner jeg poenget.

Et ellers rent anker som ikke har satt seg skikkelig er fortsatt et anker som har potensial til å sette seg.  Om det "settes" ved bevisst bruk av motorkraft, ved oppbremsing av båtens egenfart i det ankeret droppes, ved hjelp av vinsjing mens båten er bundet fast til land (eller evt står med anker i både hekk og baug), eller pga vind/strøm spiller ikke så stor rolle.  Jeg setter motoren i bakk for å forsikre meg om at ankeret har satt seg godt dersom jeg er utrygg på omgivelsene - dersom jeg føler meg trygg på omgivelsene pleier jeg bare å skru av motor, droppe anker og gå rett til sengs.

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Om en har tau i stedet for kjetting kan nok også en daumann hjelpe med å få ro nok i ankringsprosessen til at ankeret rekker å grave seg ned.

Tja.  Min daumannsordning var av en slik type at daumann var noe jeg kastet på ankertauet til slutt, etter å ha fått ankerfeste.  Skal daumannen ha noe formål under selve oppankringen må den "ligge klar" og gå ned sammen med ankeret.

 

Jeg har én gang opplevd at ankeret ikke satte seg.  Da var det mye vind, det blåste mye, og ettersom jeg var alene i båten ble det ganske mye stress.  Ankeret fikk ikke penetrert vegetasjonen, men ble fylt opp av sjøgress (ref link nederst).  Kanskje farten på ankeret rett etter at det ble sluppet var for stor, slik at ankeret ikke fikk tid til å grave seg ned.  Kanskje ankeret var for lite (har nedgradert fra 30 kg Mantus til 25 kg Rocna-kopi).  Kanskje jeg ikke rakk kaste ut nok tau, slik at det ble en for stor vertikal komponent på ankertauet.  Kanskje en kombinasjon av de tre.  Ved den siste hypotesen, hadde kjetting eller daumann kunnet hjulpe på.

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Å bruke daumann til å redusere svingradius når det er mange båter tror jeg derimot gir en falsk trygghet. Kanskje kan jeg med 40 meter kjetting ute svinge like lite som de som har 20 meter ute så lenge det er rolige forhold og jeg har hektet på en daumann, men så fort det blåser opp blir min svingradius en helt annen.

 

Sett at mange båter ligger for anker med litt mer enn en båtlengdes avstand fra hverandre, alle båtene ligger perfekt mot vinden, alle båtene har samme avstand fra ankerfeste ned til bunn, alle båtene har 30 meter ute, og avstand fra ankerfeste til sjøbunn er 10 meter.  I teorien skal da skifte i vindretning være harmløst fordi båtene da vil svaie "likt" - men dersom noen båter har tau uten daumann og andre kjetting blir det allikevel kaos.

 

Båten med 30 meter tau ute vil ha en svingradius på ca 28.8 meter pluss båtlengde nesten uavhengig av vindstyrke.  Båten med kjetting vil under svak vind ha litt mer enn 20 meter med svingradius (20 meter med kjetting liggende langs sjøbunnen og 10 meter med kjetting fra sjøbunn og opp), og ca 28.8 meter dersom det blåser kraftig. 

 

Dersom det er svak vind og vindretning skifter med 180 grader, så vil dette gi en posisjonsforskjell på 17.6 meter, altså mer enn en båtlengde.  Ved riktig bruk av daumann kan man til en viss grad emulere kjettingeffekten - men man risikerer også å svaie rundt daumann (og samme ved kjetting, det hender at kjettingen f.eks. vikler seg rundt en sten).  Alt i alt, eneste måte å være sikker på er å holde god nok avstand - men nå vil sammenstøt mellom to båter for anker under svak vind sjeldent være noe katastrofal hendelse, ofte sitter det jo folk ombord også som kanskje holder øye med slikt.  Dersom man ligger med tau, kommer snært en annen båt, og føler et behov for å trekke inn litt ankertau, så kan en daumann være et fint alternativ til å trekke inn litt ankertau.

 

(For et par dager siden la vi oss på svai, nabobåten kastet to anker i sjøen og forlot båten.  Så dreide vindretningen, vi var et par meter unna før vindretningen begynte å dreie andre veien igjen.  Det var noe irriterende, da våre planer om å forlate båten ble forhindret pga nabobåten).

 

Link til episoden da ankeret ikke ville sette seg:

https://baatplassen.no/i/topic/163271-ankerdregging-og-motorstopp-på-samme-tid/

 

tobixen

tobixen

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig, men tror daumann kan ha en funksjon som støttehjul som gjør at en for dårlig løsning blir akkurat tilstrekkelig i enkle forhold. Men det er bortkastet om en har ankret skikkelig med bra utstyr.

Hvis du definerer "bra utstyr" til å være "kjetting", så er jeg enig.

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

En daumann som kompensasjon for et anker som ikke er satt skikkelig kan godt føre til at båten ligger stille der den ellers ville dratt avgårde; et dårlig satt anker er i praksis en moring, og med daumann får man lagt til litt vekt på moringen. Med baugen mot land er det av og til risikosport å grave ankeret skikkelig ned (ugreit om ankeret slipper når man har full fres på motoren og båten plutselig beveger seg raskt mot land), så der skjønner jeg poenget.

Et ellers rent anker som ikke har satt seg skikkelig er fortsatt et anker som har potensial til å sette seg.  Om det "settes" ved bevisst bruk av motorkraft, ved oppbremsing av båtens egenfart i det ankeret droppes, ved hjelp av vinsjing mens båten er bundet fast til land (eller evt står med anker i både hekk og baug), eller pga vind/strøm spiller ikke så stor rolle.  Jeg setter motoren i bakk for å forsikre meg om at ankeret har satt seg godt dersom jeg er utrygg på omgivelsene - dersom jeg føler meg trygg på omgivelsene pleier jeg bare å skru av motor, droppe anker og gå rett til sengs.

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Om en har tau i stedet for kjetting kan nok også en daumann hjelpe med å få ro nok i ankringsprosessen til at ankeret rekker å grave seg ned.

Tja.  Min daumannsordning var av en slik type at daumann var noe jeg kastet på ankertauet til slutt, etter å ha fått ankerfeste.  Skal daumannen ha noe formål under selve oppankringen må den "ligge klar" og gå ned sammen med ankeret.

 

Jeg har én gang opplevd at ankeret ikke satte seg.  Da var det mye vind, det blåste mye, og ettersom jeg var alene i båten ble det ganske mye stress.  Ankeret fikk ikke penetrert vegetasjonen, men ble fylt opp av sjøgress (ref link nederst).  Kanskje farten på ankeret rett etter at det ble sluppet var for stor, slik at ankeret ikke fikk tid til å grave seg ned.  Kanskje ankeret var for lite (har nedgradert fra 30 kg Mantus til 25 kg Rocna-kopi).  Kanskje jeg ikke rakk kaste ut nok tau, slik at det ble en for stor vertikal komponent på ankertauet.  Kanskje en kombinasjon av de tre.  Ved den siste hypotesen, hadde kjetting eller daumann kunnet hjulpe på.

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Å bruke daumann til å redusere svingradius når det er mange båter tror jeg derimot gir en falsk trygghet. Kanskje kan jeg med 40 meter kjetting ute svinge like lite som de som har 20 meter ute så lenge det er rolige forhold og jeg har hektet på en daumann, men så fort det blåser opp blir min svingradius en helt annen.

 

Sett at mange båter ligger for anker med litt mer enn en båtlengdes avstand fra hverandre, alle båtene ligger perfekt mot vinden, alle båtene har samme avstand fra ankerfeste ned til bunn, alle båtene har 30 meter ute, og avstand fra ankerfeste til sjøbunn er 10 meter.  I teorien skal da skifte i vindretning være harmløst fordi båtene da vil svaie "likt" - men dersom noen båter har tau uten daumann og andre kjetting blir det allikevel kaos.

 

Båten med 30 meter tau ute vil ha en svingradius på ca 28.8 meter pluss båtlengde nesten uavhengig av vindstyrke.  Båten med kjetting vil under svak vind ha litt mer enn 20 meter med svingradius (20 meter med kjetting liggende langs sjøbunnen og 10 meter med kjetting fra sjøbunn og opp), og ca 28.8 meter dersom det blåser kraftig. 

 

Dersom det er svak vind og vindretning skifter med 180 grader, så vil dette gi en posisjonsforskjell på 17.6 meter, altså mer enn en båtlengde.  Ved riktig bruk av daumann kan man til en viss grad emulere kjettingeffekten - men man risikerer også å svaie rundt daumann (og samme ved kjetting, det hender at kjettingen f.eks. vikler seg rundt en sten).  Alt i alt, eneste måte å være sikker på er å holde god nok avstand - men nå vil sammenstøt mellom to båter for anker under svak vind sjeldent være noe katastrofal hendelse, ofte sitter det jo folk ombord også som kanskje holder øye med slikt.  Dersom man ligger med tau, kommer snært en annen båt, og føler et behov for å trekke inn litt ankertau, så kan en daumann være et fint alternativ til å trekke inn litt ankertau.

 

(For et par dager siden la vi oss på svai, nabobåten kastet to anker i sjøen og forlot båten.  Så dreide vindretningen, vi var et par meter unna før vindretningen begynte å dreie andre veien igjen.  Det var noe irriterende, da våre planer om å forlate båten ble forhindret pga nabobåten).

 

tobixen

tobixen

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig, men tror daumann kan ha en funksjon som støttehjul som gjør at en for dårlig løsning blir akkurat tilstrekkelig i enkle forhold. Men det er bortkastet om en har ankret skikkelig med bra utstyr.

Hvis du definerer "bra utstyr" til å være "kjetting", så er jeg enig.

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

En daumann som kompensasjon for et anker som ikke er satt skikkelig kan godt føre til at båten ligger stille der den ellers ville dratt avgårde; et dårlig satt anker er i praksis en moring, og med daumann får man lagt til litt vekt på moringen. Med baugen mot land er det av og til risikosport å grave ankeret skikkelig ned (ugreit om ankeret slipper når man har full fres på motoren og båten plutselig beveger seg raskt mot land), så der skjønner jeg poenget.

Et ellers rent anker som ikke har satt seg skikkelig er fortsatt et anker som har potensial til å sette seg.  Om det "settes" ved bevisst bruk av motorkraft, ved oppbremsing av båtens egenfart i det ankeret droppes, ved hjelp av vinsjing mens båten er bundet fast til land (eller evt står med anker i både hekk og baug), eller pga vind/strøm spiller ikke så stor rolle.  Jeg setter motoren i bakk for å forsikre meg om at ankeret har satt seg godt dersom jeg er utrygg på omgivelsene - dersom jeg føler meg trygg på omgivelsene pleier jeg bare å skru av motor, droppe anker og gå rett til sengs.

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Om en har tau i stedet for kjetting kan nok også en daumann hjelpe med å få ro nok i ankringsprosessen til at ankeret rekker å grave seg ned.

Tja.  Min daumannsordning var av en slik type at daumann var noe jeg kastet på ankertauet til slutt, etter å ha fått ankerfeste.  Skal daumannen ha noe formål under selve oppankringen må den "ligge klar" og gå ned sammen med ankeret.

 

Jeg har én gang opplevd at ankeret ikke satte seg.  Da var det mye vind, det blåste mye, og ettersom jeg var alene i båten ble det ganske mye stress.  Ankeret fikk ikke penetrert vegetasjonen, men ble fylt opp av sjøgress (ref link nederst).  Kanskje farten på ankeret rett etter at det ble sluppet var for stor, slik at ankeret ikke fikk tid til å grave seg ned.  Kanskje ankeret var for lite (har nedgradert fra 30 kg Mantus til 25 kg Rocna-kopi).  Kanskje jeg ikke rakk kaste ut nok tau, slik at det ble en for stor vertikal komponent på ankertauet.  Kanskje en kombinasjon av de tre.  Ved den siste hypotesen, hadde kjetting eller daumann kunnet hjulpe på.

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

Å bruke daumann til å redusere svingradius når det er mange båter tror jeg derimot gir en falsk trygghet. Kanskje kan jeg med 40 meter kjetting ute svinge like lite som de som har 20 meter ute så lenge det er rolige forhold og jeg har hektet på en daumann, men så fort det blåser opp blir min svingradius en helt annen.

 

Sett at mange båter ligger for anker med litt mer enn en båtlengdes avstand fra hverandre, alle båtene ligger perfekt mot vinden, alle båtene har samme avstand fra ankerfeste ned til bunn, alle båtene har 30 meter ute, og avstand fra ankerfeste til sjøbunn er 10 meter.  I teorien skal da skifte i vindretning være harmløst fordi båtene da vil svaie "likt" - men dersom noen båter har tau uten daumann og andre kjetting blir det allikevel kaos.

 

Båten med 30 meter tau ute vil ha en svingradius på ca 28.8 meter pluss båtlengde nesten uavhengig av vindstyrke.  Båten med kjetting vil under svak vind ha litt mer enn 20 meter med svingradius (20 meter med kjetting liggende langs sjøbunnen og 10 meter med kjetting fra sjøbunn og opp), og ca 28.8 meter dersom det blåser kraftig. 

 

Dersom det er svak vind og vindretning skifter med 180 grader, så vil dette gi en posisjonsforskjell på 17.6 meter, altså mer enn en båtlengde.  Ved riktig bruk av daumann kan man til en viss grad emulere kjettingeffekten - men man risikerer også å svaie rundt daumann (og samme ved kjetting, det hender at kjettingen f.eks. vikler seg rundt en sten).  Alt i alt, eneste måte å være sikker på er å holde god nok avstand - men nå vil sammenstøt mellom to båter for anker under svak vind sjeldent være noe katastrofal hendelse, ofte sitter det jo folk ombord også som kanskje holder øye med slikt.  Dersom man ligger med tau, kommer snært en annen båt, og føler et behov for å trekke inn litt ankertau, så kan en daumann være et fint alternativ til å trekke inn litt ankertau.

 

(For et par dager siden la vi oss på svai, nabobåten kastet to anker i sjøen og forlot båten.  Så dreide vindretningen, vi var et par meter unna før vindretningen begynte å dreie andre veien igjen.  Det var noe irriterende, da våre planer om å forlate båten ble forhindret pga nabobåten).

 

On 7/24/2021 at 10:02 AM, Euklid said:

 

Jeg har moderne anker, nok kjetting, og ankrer alltid så all vind under 50 knop bør være uproblematisk. Gitt de forutsetningene er jeg 100% sikker på at daumann er fullstendig bortkastet. Men om jeg byttet Rocna med Bruce/CQR/Delta og kjetting med tau kan det nok hende jeg ville funnet frem et blylodd og håpt på det beste.

 



×
×
  • Create New...