Jump to content

Hva med reserveløsninger for teknisk utstyr i båten på ferie?


Lars H.

Recommended Posts

Hvordan er det, har dere reserveløsninger for teknisk utstyr når dere er på båtferie?

Selv har vi her på ferie i Sverige erfart at det kan være ganske så greit å ha.

 

Det første som skjedde, første dagen var at kartplotteren plutselig viste kartene speilvendt. Det er første gang den har hatt problemer siden den var ny for 18 år siden. Da var det å finne frem den lille 10" laptop'n med oeSence kart og OpenCPN. Og hva skjedde? Den gikk i svart, umiddelbart! Så frem med 14" ThinkPad med samme kart og system. Der gikk også kartet i svart. Da var det bare å finne frem papirkartene og følge disse mens Trude styrte. Greit med diverse reserveløsninger. PC'ne har jeg fått orden på.

 

Så skulle vi lage middag. Og sannelig ville Wallas kokeapparatet ikke starte. Frem med 2-platers 230V apparat som vi nå har brukt i snart 7 uker.

 

De første kveldene tidlig i juni var kjølige så var det greit med Adax vifteovnen. Først ble det problem med bryteren som jeg fikset, men så døde den helt. Da var det frem med den gamle Adax vifteovnen som er over 40 år. Den har aldri sviktet. Skulle det skje noe med den, har vi Eberspächer på 2kW.

 

For monitorering av 230V landstrøm har jeg hatt et eBay instrument som viser spenning, strøm og watt. Det kortsluttet en natt, men et LED display for 230V fungerer og det gjør også en akkustisk allarm ved strømbrudd.

 

Det var vel det meste. Om minirouteren skulle svikte, har vi forresten en til pluss mobiler. Og skulle vi miste flagg og flaggstang, har vi reserve for det også.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med min yrkesbakgrunn (offshore drilling) så ligger det i ryggmargen å alltid ha backup av kritisk utstyr :-) 2 motorer med hvert sitt dieselsystem, 2 toaletter, helt uavhengige.( 2 septiktanker, 2 overbordliner) 2 kartplottere, papirkart, kart på ipad og PC. Fast og (2) håndholdte VHF. Godt med verktøy og ”critical spares”. Standarisert pumper, samme type lense (4 stk) og gråvann + reserve. Reserve trykkvannspumpe, samt rørdeler.  Egen kjemikaliekiste +++ , men ekstra flagg, det har jeg ikke tenkt på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Langturseilere har gjerne med ekstra impellere/membraner og pakninger til vannpumpen(e) ombord. En bekjent kjørte Whale fotpumper i begge badene + pentry, med et par pakningssett i reserve varte disse fint jorda rundt og de slapp å bruke strøm på slikt som håndvask og tannpuss. 

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å si at jeg har reserve tømmepumpe for septik, og selvfølgelig impeller. Og skulle forbruksbatteriet gå tomt i en nødsituasjon slik at jeg ikke ville få strøm til VHF'n, er det bare å slå over til startbatteriet med en bryter. Ekstra anker med 10m kjetting er også på plass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har kun papirkart ombord, de går aldri i svart. Og om ett skulle blåse på sjøen så har jeg sikkert ett i reserve. Om Wallasen skulle svikte så har jeg Cobb grill.  Ellers så består vel reservelageret stort sett av impellere, slanger, klemmer, reimer, olje og frostvæske. Når det ikke er så mye utstyr om bord er det heller ikke så mye som kan svikte.

 

Forresten, jeg har visst et ekstra flagg også ombord. Uvisst av hvilken grunn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kommer stadig på ting jeg har reserve av. Kilerem har jeg selvfølgelig. I det første innlegget konsentrerte jeg meg mest om hva jeg hadde hatt nytte av på denne turen, - så langt.

 

Men det er en ting jeg faktisk ikke har nok av ombord, og det er krise. Vi går tom for kokekaffe i løpet av et par dager og har tenkt å være ute mange uker til! :cryin:

 

Vi har tidligere ikke funnet god kokekaffe her i Sverige :nonod:, så det blir vel Nescaffe Gull som nødløsning om de har det.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Huff...kjenner meg igjen i mye her, jeg bare MÅ ha alt tenkelig med i reserve,  fra små plugger til glassfiberspakkel, ekstra batteri og kabelsko/ledninger å div rustfrie skruer å mye mer...sikkert 20kg div+batteri, mange ler av mitt behov for å være selvhjulpet i de fleste situasjoner fra a til å, men det får de bare gjøre, jeg har aldrig opplevd å ikke bli hjulpet om noe skjer....men oftest er det andre som nyter godt av mitt "reservedel/nød" lager, som regel de som tidligere har ledd :giggle:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 53 minutter siden:

Vi har tidligere ikke funnet god kokekaffe her i Sverige :nonod:, så det blir vel Nescaffe Gull som nødløsning om de har det.


Er ikke Løfbergs Lila ganske grei, da? Mener det er den jeg pleier å kjøpe hvis vi går tom for «norsk» kaffe mens vi er i Sverige. Men vi bruker presskannekaffe, ikke kokekaffe.
 

Det eneste stedet Nescafé Gull smaker OK er faktisk i båten. Stort sett alle andre steder rynker jeg litt på nesa av den kaffen, men akkurat i båten er den akseptert. Tror det har noe å gjøre med at det er enkelt, og at enkle løsninger for mat og drikke er helt OK er i båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ombord har jeg både en (utgått på dato, men fullt brukbar) pose med kokekaffe og et glass Nedcafe Gull. Men på årets tokt har jeg slått på stortromma og tatt med kaffekapselmaskinen jeg fikk til jul for to år siden...:giggle:

 

Ellers har jeg motorolje og girolje, olje til pakkboksen og grease til roret samt diverse verktøy, impellertang, loddebolt, pærer til lanterner, sikringer. oljefilter, dieselfilter, reimer, papirkart, ledninger, skruer og muttere, pakninger, slangeklemmer osv. 

 

Jeg har også en ekstra router til det mobile bredbåndet, en sånn mini-sak, men jeg foretrekker å bruke den litt gammeldagse større routeren med to antenner. Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en liten bærbar Windows-PC også, behøver ikke å være så veldig svær, men siden Chromebooken tydeligvis ikke kan brukes til å oppdatere kartbrikken via Navionics-appen, så bør jeg ha en Windows-PC også. 

 

Chromebooken er strengt tatt jobbens, men den kommer jeg uansett til å ha tilgjengelig helt til den kræsjer eller oppgraderes etetrsom den er persdnlig og ikke en som alle på jobben bruker.

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter ikke ofte båt (faktisk 16 år siden sist gang). Men sist gang tømte jeg 24 foteren før salg, og det medførte 3 stappfulle lass med stor stasjonsvogn før alt av "kjekt å ha" var hjemme. Så noe liker jeg helt klart å dra med meg på tur....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri byttet båt og hatt behov for å tømme den, men skulle jeg gjort det nå etter 34 år, hadde det nok blitt noen turer med Astra'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Jeg har aldri byttet båt og hatt behov for å tømme den, men skulle jeg gjort det nå etter 34 år, hadde det nok blitt noen turer med Astra'n.

 

Det vil jeg tro. Mest sannsynlig mer enn tre...😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...