Jump to content

sweden yachts c34. Finner ikke ut av hvor storseils fallet sitter


Burgess89

Recommended Posts

Hei, akkurat kjøpt meg en ny båt, men jeg sliter med å finne ut hvor storseils fallet sitter. Er et tau, mer en tråd som har dette ned i masta (blåt på bildet) men dette kan unlig brukes til å heise stprseilet da det er ganske tynt? 

Andre alternativet blir da det tauet som holder bomme oppe. (tegnet med Orange) er det dette som skal brukes til å heise stprseilet? (vet dette er slitt, skal byttes i løpet av uka 😅

Skulle gjerne fått tatt opp seilet men står å klør meg i holdet her. Det mest logiske er vel at det tynne dauet som har detter ned var tykkere? Bruker man samme tau som man heiser stprseilet opp med for å få det nedigjen? 

 

Takk for all hjelp :) 

IMG_20210724_071334.jpg

IMG_20210724_071612.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hva det andre er til, men, siden det tynne tauet hang ned fra masta langt oppe når jeg hentet båten og nå har forsvunnet ned (blått ring) så trodde jeg i hele fjor at det var storseils fallet. Helt til jeg så den nå når den hadde falt ned hvor tynt det var. Eneste andre mulighet da er det organge.

 

Er det ikke vanlig å ha et tau som holder bommen oppe og et tau som tar opp stprseilet? 

Redigert av Burgess89 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Burgess89 skrev 31 minutter siden:

Er det ikke vanlig å ha et tau som holder bommen oppe og et tau som tar opp stprseilet? 

 

Både ja, og nei. Har hatt seilbåt hvor fallet ble brukt som bomløfter (mindre båt) , og båt (større båt) som hadde egen bomløfter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med tynt tau. Er det snakk om 2-3 millimeter så er det en trekkeline som brukes for å dra inn nye fall. 

Storseilfallet ditt går ut i toppen av masta, samme sted som bomløftet. Du kan gjerne bruke bomløftet midlertidig som storseilfall men da vil bommen legge seg på dekk når du firer seilet (om du ikke har kick). 

Forøvrig drar du ikke seilet ned med noe fall, det kommer ned av seg selv slik salige Newton har lovfestet. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar. Ja det tauet er mer som en snor. Så det er vel kanskje en trekkline som du sier. Det virker i alle fall veldig logisk, tipper det maks er 4 mm, se bildet. 

 

Ja, men har kun en tråd som går ut av masta og ned til cockpit og det er den som holder bommen oppe. Alle de andre tauene går til fronten og er vel til spinnaker, spinnakerbom osv. 

 

Så det eneste tauene man kan bruke på stprseilet er da den som holder bommen oppe eller den lille strekklina... 

 

Antok bare at det både skulle være et til bomløft og et til storseil men da får meg nøye meg med et så lenge :) 

 

Tusen takk for hjelpen 

Screenshot_20210724_093540_com.android.gallery3d.jpg

Link to post
Share on other sites

Det der er ingen trekkeline. Ihvertfall ikke som de leveres originalt. Kan gjerne være et fall om det er en mindre båt vi snakker om.  Ellers kan jo FPO (Fucking Previous Owner) ha gjort mye rart og da er det jo ikke så lett å vite hva som er hva. 

Forøvrig er det vanlig at storseilfall er en kombinasjon av tau og wire, halvparten nærmest seilet er wire. 

Link to post
Share on other sites

Ser du har en seilbåt over 31 fot. Den ser også ok "ny" ut på det lille jeg ser. Sjansen er da stor for at bommen står av seg selv på armen som går på skrå under bommen mot mastefoten. (Har den også fjær er det mulig du har en  "motsatt" line som hindrer bommen i å gå høyt opp.)

 

I så tilfelle trenger du intet tau for å holde bommen oppe. Man bare fester storseilfallet der av praktiske hensyn. Jeg holder derfor en knapp på at det er dette tauet som er storseilfallet. 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 21 minutter siden:

Vanskelig å se hva som er hva her men det ser for meg ut som du har en veldig vanlig 80 talls Selden rigg og fallet kommer vel da ut ved mastefoten. Du skal hvertfall ikke bruke den som er til bomløft. Hva er du har på vinsjen på stb side?


ikke nødvendigvis. På,vår seldenrigg kommer fallet ut litt over dekk. Det er da lettere å heise storseilet mens du står ved masten. Det er mest sannsynlig linen som holder bomen oppe, som sagt er dette typisk sjakkel for storseilsfall.  Det kan være at bomløfteren har,forsvunnet, du får prøve å rigge det på nytt, enten tau eller en rod med gassfjær.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se opp i akterkant av masta !

du har troligvis 2 fall som kommer ut i akterkant !

ett litt tynnere = bomløft / bomopphal

en tykkere eller wire (troligvis wire)……det er storfallet 

ta dette i ene hånden med deg fram til masten…..

og så tar du andre hånden og føler deg fram på alle tamper…

du føler direkte i wiren eller storfallet da du rykker i de ulike fallen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Blå er bomløft, og orange er fallet!

Her er min selden mast fra samme tiden

+784244886_seldenmaststyrbord.PNG.06b290ab9d5806b901d69046f2b9d912.PNG

på babord side er det fall for spinakker og Fokk/genoa og opphal for spribomm

+

 

seldenmast babord.PNG

Ellers må du jo bare se hvor i masten de andre endene kommer ut! De i toppen bak, er til stor og bommløft, det som kommer ut foran på masta, er til forseil og utstyr for det.

 

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hei masse tusen takk. Jeg har akkurat samme mast og rigg som deg. Så dette ser veldig kjent ut både styrbord og babord side :).

Har en tynn line styrbord som har falt ned og står igjen oppe i masta og et som holder bommen oppe. Så det du sier aileenll er at det stynne tauet som sitter fast i masta er til bommen og det andre er storseils fallet? Høres logisk ut :) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...