Flippeline Startet 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2021 Er det noen som vet dybde på kanalen i Horten? Har en Flipper 670 dc og har lyst til å prøve meg en tur i kanalen. Har hørt at den skal stenges pga utbedring og åpnes senest i nov. 2021. Har søkt litt på youtube om det finnes noen filmsnutter derfra men finner ikke noe der. Takknemlig for svar? Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 I følge kartet er det 0,8 m ved det søndre innløpet. Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hammer Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Hei Kanslenni Horten er stengt . De bygger ny bru ved Fyllinga og har midlertidig en flytende gangbro som stenger for båttrafikk Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Hmm, ligger i Horten gjestehavn og det går da båter i kanalen her nå. Vi skal gå den i morra. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Har en kamerat som har gått der med en Uttern D68, så når den åpner igjen bør du kunne gå der også Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Gerhard Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 (redigert) Kanalen har vært stengt en stund men er åpen igjen: https://www.gjengangeren.no/na-er-den-nye-gangbroa-apnet/s/5-60-696144 Diskusjon om høyden: https://www.gjengangeren.no/kort-tid-etter-at-dette-bildet-var-tatt-ble-det-brastopp-aldri-vart-et-problem-for/s/5-60-697032 Redigert 24.Juli.2021 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Kjørte gjennom der med min forrige båt - Nidelv 24 - flere ganger mellom 2013 og 2019 uten problerm. Den stakk 85 cm dypt. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Windy37GM Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Vi har kjørt der med en Skibsplast 655 :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Flippeline Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Takk for alle svar. Ser av kartet som er delt her at det kun er 0,8 m dypt ved innløpet ved Fyllingen. Men det må vel være feil siden det er båter som stikker 0,85 som har kjørt der. Vår båt stikker 0,80. Regner med at det går an for oss også å passere der. Det ser ut som en fin opplevelse. Ønsker alle en fortsatt god båtsommer? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Kartene sin dybdeangivelse er en indikasjon, ikke absolutt :-) Så nøyKtighet på 5cm er det nok ikke. Om vi tiltet opp påhengern dengang vi var der husker jeg ikke. Og husk: 1mm er nok til å ikke gå på grunn :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Faxen Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Vær OBS på at brua er lavere, enn den gamle. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
lippert Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Jeg har gått gjennom der med vår Bavaria 25 sport. Måtte selvsagt legge ned antennen på targa. Tok også av topplanterna (clip on) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Olevine Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Flippeline skrev 45 minutter siden: Ser av kartet som er delt her at det kun er 0,8 m dypt ved innløpet ved Fyllingen. Men det må vel være feil siden det er båter som stikker 0,85 som har kjørt der. Vår båt stikker 0,80. Når dybder er oppgitt i kartet så er det dybde ved laveste astronomiske lavvann, eller under sjøkartnull. Det vil si at det oftest er dypere. For mer nøyaktig beregning kan du sjekke kartverket side sehavnivå.no. Skriv inn ønsket sted så få su opp vannstandsvarsel for stedet med beregnet vannstand i forhold til sjøkartnull. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Med andre ord: Ved lavvann størst sjanse for å gå på grunn. Ved høyvann: Størst sjanse for å smelle oppi en av broene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gerhard Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 (redigert) Det ble gjort en større jobb i 1996 - 1998. Da ble kanalen rensket for miljøgifter og istandsatt. De gravde opp hele kanalen og steinsatte på nytt. Det er mulig at hele dybdekartet skulle vært oppdatert da. Jeg hører om flere som har problemer med høyden / broene, men aldri med dybden. Redigert 25.Juli.2021 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Lars H. skrev 6 minutter siden: Med andre ord: Ved lavvann størst sjanse for å gå på grunn. Ved høyvann: Størst sjanse for å smelle oppi en av broene. Og igjen er sehavnivå.no perfekt. De tre linjene på grafen viser hhv beregnet vannstand (rød), varslet vannstand der vær og vind er tatt med (grønn) og faktisk målt vannstand (blå). Hvis nærmeste vannstandsmåler er i nærheten har du en temmelig nøyaktig indikasjon på dybder og høyder 6nder broer osv. Bildet under viser at i Horten vil vannstanden ikke komme lavere enn 20 cm over sjøkartnull de nærmeste dagene. For Horten ser varslet sånn ut nå: Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 I følge Navionics er det fra 1.0 til 2.3 meter dypt der det er loddet langs kanalen. 1.0-målet er rett sørøst for bilbrua. Og så er det den markerte 0.8-meteren ved sørøstre inn-/utløp. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Mener det sto skilt ved et av innløpene med angitt dybde 0,9 meter. Har gått der flere ganger med drev-båt som stikker 0,9 meter. Tilter opp drevet en del hvis jeg møter noen og må ut til siden for å passere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brigg Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Fra https://www.kartverket.no/til-sjos/se-havniva/referanseniva/vannstandsniva «Sjøkartnull I alle norske sjøkart er referansenivået sjøkartnull. Sjøkartnull er altså nullnivå for dybder i sjøkart og høyder i tidevannstabeller. Det er et nivå vannstanden sjelden kommer under, og fra 1. januar 2000 er sjøkartnull lagt til laveste astronomiske tidevann (LAT). Langs sørlandskysten og i Oslofjorden er tidevannsvariasjonene små i forhold til værets virkning på vannstanden (vind, lufttrykk og temperatur). Sjøkartnull er derfor av sikkerhetsmessige grunner lagt 20 cm lavere enn LAT langs kysten fra svenskegrensen til Utsira og 30 cm lavere enn LAT i indre Oslofjord (innenfor Drøbaksundet).» _________ I Horten er sjøkartnull 20 cm under LAT. Dette betyr at dersom vannstanden etter tidevannstabellen f.eks er 30 cm over LAT er dybden der det er merket 0,8 meter lik 1,3 meter (0,8+0,2+0,3). Såfremt dybdeangivelsen i kartet er korrekt vel å merke. Er det sånn å forstå at ingen av dere som ferdes i dette området er bevist på hvordan sjøkartnull er angitt Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Er det sånn å forstå at ingen av dere som ferdes i dette området er bevist på hvordan sjøkartnull er angitt Midlere tidevannsforskjell her nede er 30cm. Sjelden jeg tyner marginene til det maksimale. Betrakter som regel dybdene i sjøkartet som absolutte og tillegget i form av tidevann som sikkerhetsmargin. Hadde aldri begitt meg inn i kanalen i Horten om tidevann er unormalt lavt. Dessuten har jeg "gått opp løypa" tidligere med båt som bare stakk 60cm dypt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Artikkelen fra gjengangeren var med betalingslink ... men hvorfor i alle dager lager de en ny bru som er lavere enn de andre? Tankeløshet? Uvitenhet? Uhell? Eller gjør de det for å spare noen kroner? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gerhard Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 tobixen skrev 20 minutter siden: Artikkelen fra gjengangeren var med betalingslink ... Beklager. Jeg la ikke merke til det. Den ble bestillt til å være like høy som den gamle, og utbygger sier den er det, men en båteier sier den er lavere. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Én båteier påstår at den er lavere? Kan jo godt være det skyldes tidevann da. Forøvrig, alle bruene i kanalen bør jo være av samme høyde, dersom brua ved Fyllingen er lavere enn de andre, burde jo dette være relativt trivielt å måle. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Mannen hevder å ha gått kanalen tidligere uten problemer. Laveste bro var den midterste. Denne gang gikk han under den midterste som normalt, men kom ikke under den nye broa. Hevder at den må være omkring 15cm lavere. Åpenbart små marginer for hans båt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.