Jump to content

Sjøegenskaper og rulling,36 fot trawler vs. 30 fot snekke


Sandebukta

Recommended Posts

Etter nok en fin båtferie, er det et unisont krav i familien om mer plass og komfort innen neste sommer. Forståelig nok da vi er veldig mange på tur i 30 fot snekke. Været ga mye gratis i år! Realistisk sett både med tanke på innkjøp og driftsøkonomi, tenker jeg på eldre trawler eller en velholdt stålbåt. Seilbåt er ikke et ønske.

Marsfart på 7-8 knop gjør oss ingenting. Det som derimot har vært et tilbakevendende tema for misnøye og nitidig planlegging av etapper og strekker, er rulling og til dels stamping. Min mistanke er at denne rullingen er nokså påfallende også i en trawler? Spørsmålet er derfor: hvordan er de opplevde sjøegenskapene til en trawler rundt 36 fot vs. 30 fot snekke? Hvor sjøsterke er egentlig disse tunge, høye skutene? Snekka er 30 fot, 5 tonn, stikker 1.20 og har tanker og ballast i sidene. Jeg synes egentlig den er en riktig god sjøbåt, men slitsomt er det likevel og i litt sjø blir bevegelsene altoverskyggende for alle ombord. Man må bare holde seg fast. Hvordan er livet ombord på trawler i litt vær? Hører gjerne andres erfaringer og tanker.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en typisk stålbåt på 35 fot i 15 år. Den opplevde jeg veldig " stiv" i forhold til bølger fra siden. Gikk mest opp og ned uansett. Bunnfasongen er avgjørende for hvordan den oppfører seg. Mange skarpe vinkler å flat V bunn i akterskip er bra. Denne stakk 120cm / 12 tonn. 

 

Nå solgte jeg den båten for 10 år siden men så den igjen sist sommer. Tok et bilde gjennom eget styrhusvindu.

received_554162885620150.jpeg.ee1fe22cbab8c7467ed4f53dace3ad6d.jpeg

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Og god bredde i akterskipet.

 

En typisk snekke er fyldigst der hvor bølgedal langs skroget. Da er det ikke noe oppdrift som kan rette opp en rullebevegelse.

 

Men de er andre faktorer også.

Bredde, høyden på tyngdepunktet, kjøl, chine, fasongen på skroget over vannlinja (økende bredde oppover gir mer rettende moment ved krenging).

Utformingen av tanker kan også ha stor betydning om de har stor fri væskeoverflate.

 

En kan bli lurt av det visuelle av en båt med høyt overbygg. Det er ikke så mye vekt i overbygget.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell i skroget på en snekke og en trawler.. 

Den runde skutesiden (flaskefassongen) på en snekke, gjør at det nærmest bare er ballasten som begrenser rullingen sideveis...

En trawler har som regel en mye mer kantet fasong under vann...dette gir oppdrift i sidene, noe som bremser rullingen sideveis mye mer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...