Jump to content

Utenbordsolje til 4-takt - et par spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Har akkurat kjørt inn en nye Tohatsu 9,9 Sport. I farta kjøpte jeg Biltema 10W-30 delsyntetisk, da det var det eneste tilgjengelige etter stengetid hos båtforhandlere. Fant etterpå ut at den ikke stemte med API i instruksjonsboka. Hadde lest om det, men husket selvsagt ikke det da jeg stod og grublet i butikken… Biltema sin er SG, mens i boka står det SH, SJ eller SL. Brukte uansett Biltema-oljen da jeg likevel bare skulle bruke den til innkjøring.
 

Nå skal jeg altså skifte olje igjen. Er det like greit bare å fortsette med Biltema sin olje, eller bør jeg bruke noe annet? 
 

Om jeg bør bruke olje med riktig API, bør jeg bruke helsyntetisk eller mineralsk? Eller er delsyntetisk like greit?


Båt/motor går for øvrig kun i ferskvann og brukes ikke mer enn kanskje tjue, tredve timer i året. Mye av tiden går den i dorgefart. Det er altså ikke snakk om hard bruk her.

Link to post
Share on other sites

Mener SG er sinkholdig og veldig god på motorer uten katalysator.

Katalysatorer blir forgiftet av sink, men sinken henger lenger på veggene

mellom hvert bruk, og beskytter motoren dermed bedre når den står.

Kjempebra på motorer uten katalysator. Bruker SG på min gamle Moto Guzzi.

 

Ellers:

motorolje - Cortina Forum (cortinaklubben.no)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...