laban32 Startet 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2021 Hei. Kjøpt båt med drev i sommer og trenger innspill: Skulle legge til kai å opplever at sb motor plutselig ikke vil gå i fri/revers ved bruk av kontrollspak. Motoren gir fremdeles «tomgangskyv» forover. Testet/observert følgende: Har autokalibrert evc og kalibrert kontrollspaker. Hører/ser aktuator beveger seg. Kan ikke manuelt vri på propellen-sitter fast. Når maskinen settes i revers gir den fart fremover. Når maskinen settes i fri gir den fart fremover. Ingen ulyder eller treg giring tidligere. Tilt, temperatur og turtall som normalt. Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Girvaierstrømpe har muligens løsnet ved innfesting på drevet. Alternativt så kan det være problem med girveksler bak på drevet. Begge disse kan sjekkes om du skrur av plastdekselet som omkranser øvre del av drevet. 6 stk torks som kan håndteres under vann uten å løfte båten. Før spaken frem og tilbake mens du observer. Krever to personer. Om det er innfesting av vaier eller strømpe så kan det fikses der og da. Løsne strømpe, sett girspak og girveksler i fri. Skru sammen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Vg73 Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Har erfaring med at armen som går mellom girwire og girveksler knakk. Se rød ring på bildet. Rimelig del å bytte og mulig å få til med båten i sjøen. Alternativt kan det være holder for girwire, se den andre røde ringen er. Sitér dette innlegget Link to post
laban32 Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Takk for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Sier det ordentlig "klunk" eller "dunk" når du setter i gir? Hvis den er ganske stille kan "konen" på drevet være moden for utskifting. På min i fjor tok det veldig lang tid før den satte i gir forover og det var pga slitt "kon". Jeg trodde alt var i orden siden drevet var stille og fungerte bra, men det var visst motsatt..... Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Jeg har også opplevd brudd i denne armen på drevet som @Vg73 viser til, armen skal overføre bevegelsen fra wiren til girveksleren. Mistenker at dette er årsaken til ditt problem også. Samme symptomer når dette hendte hos meg, fikk ikke frikoblet giret eller lagt inn revers - og hvis jeg trakk spaken bakover økte bare hastigheten forover... Fikk heldigvis stoppet motoren og reddet meg ved hjelp av baugpropellen, men virkelig skummelt når dette skjer i en trang havn. Lokalt VP verksted hadde hatt flere tilfeller av dette, og jeg mener VP burde hatt en kampanje på å skifte ut disse armene da det tydeligvis er en svakhet - og det kan få alvorlige konsekvenser når disse knekker. (Armene som selges nå er forsterket). Opprettet en tråd med anbefaling om å sjekke disse armene hvert år ved service, eventuelt bytte til forsterket versjon for å unngå dette problemet: https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/ Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Har selv hadd samme problem. Startet motor med spaken i fri men drevet stod i revers. Merkelig opplevelse. Syntes båten oppførte seg så rar i båsen festet med 6 tau før jeg så vannet flomme ut foran båten. ?. Dette var i april og jeg måtte taues til verksted. Årsaken var enkelt at vaierstrømpe ikke satt riktig under klemma på drevet. Byttet i samme slengen vaier og arm. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.