Teerex Startet 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2021 (redigert) Dette ble litt teknisk da, men motorprodusenten (i dette tilfellet Mercruiser/VM Motori) foreskriver nedenstående gjengepasta på veivakselmutter foran på motoren (reimskive). Gjelder Mercruiser/CMD D4,2L motorer i ymse hk-utgaver fra 1997-2007 (primært de med venstregjenger på mutter/veiv). Og forsåvidt tidligere utgaver også men de har jeg ikke studert. Hvor kritisk kan dette være, dvs. kan noe annet brukes i steden som ligner. Som f.eks. drivknutefett/molybdensulfidfett (MOS2)? Denne pastaen inneholder altså MOS2. Forøvrig noe endrede spesifikasjoner på tiltrekning av denne mutteren, type Loctite eller pasta/grease samt gjengeretning i løpet av årene. Her utdrag fra servicemanualer, teknisk skriv og service bulletin: 1997: Høyregjenger: Loctite 222, 196 Nm 2002: Venstregjenger: (300 hk og nyere utgaver ble på den tiden endret til venstregjenger), Loctite 222, 196 Nm 2005: Høyregjenger: Loctite 222, 235 Nm. Venstregjenger: Loctite 222, 274 Nm (antagelig feil med Loctite her) 2006: Høyregjenger: Loctite 222, 235 Nm. Venstregjenger: Molykote G Rapid Plus pasta, 274 Nm 2014, 2015: Venstregjenger: Molykote G Rapid Plus pasta, 274 Nm Redigert 25.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Det er nok ikke kritisk i det hele tatt. Poenget er at gjengene skal smøres, og at molybdensulfid er gode greier ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Komodo skrev 32 minutter siden: Det er nok ikke kritisk i det hele tatt. Poenget er at gjengene skal smøres, og at molybdensulfid er gode greier ? Ja samme tenker jeg, men fint skal det vel være Hvis det er en eller annen viktig friksjonskoeffisient som skal oppnås.... Men drivknutefett har iallefall ca samme farge da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Det hadde jeg overhode ikke bekymret meg for. Så nøye er det ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Neida. Populært sagt spør jeg for en venn, dvs. hjelper litt folk på nett her og der som mekker på disse motorene. Til slutt må jeg vel mekke på min egen også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Ahh, trodde du var i gang med å montere jeg nå ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Bra du har trua Jeg tenker på det nesten hver dag. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Brukte masse av Molykote G Rapid Plus offshore. Mener å huske at vi skulle redusere tiltrekkingsmomentet noe sammenlignet om vi brukte vanlig smøreolje. Molycote'en er nok noe glattere og bra på ikke å presses unna ved trykk. Tror ikke det er så vanvittig mye bedre enn MSO2-fettet fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Kan være stor forskjell i Nm som trengs med forskjellige type smøring. Dette er noe som det På tidligere arbeidsplass skulle vi ha nye trekketabeller. Dette koster jævli mye peng, da det var mye jobb for Hytorc å lage disse. Var store forskjeller på moment på tør/gleitmo/molycote rapid + og den andre molycote. Og spesielt på rustfrie bolter var det store utfordringer å få de rette moment. Så at dette ikke er så viktig, vet jeg ikke om jeg er så enige i. Men om det har noe betydning på den aktuelle motor er ?? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 (redigert) Problemet på disse motorene var at mutteren kunne løsne, med lite fordelaktige konsekvenser. Antagelig derfor de gikk over til linksgjenger etter noen år, samt økte momentet for de motorene som fortsatt hadde høyregjenger. Men altså Loctite 222 på de med høyregjenger, det er jo en mild form for gjengelås. Hvorfor momentet allikevel skal være vesentlig større for mutter med linksgjenger vet jeg ikke (274 mot 235 Nm). Kanskje gjengepartiet er forsterket og/eller mutteren større. Eller at Molykote muliggjør høyere tiltrekkingsmoment uten strekkskader? (men det høres rart ut). Har ikke sett en slik mutter. Kan jo bestille en, de koster ikke mye Her et eksempel på noen som hadde prøvd seg på fikse løsninger for å låse mutteren på en slik motor (en Mercruiser D2,8L 165 hk), forøvrig uten suksess. Et par sveisepunkter hadde sikkert vært bedre. Redigert 25.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.