Jump to content

Molykote gjengepasta og evt. alternativer til slikt?


Teerex

Recommended Posts

Dette ble litt teknisk da, men motorprodusenten (i dette tilfellet Mercruiser/VM Motori) foreskriver nedenstående gjengepasta på veivakselmutter foran på motoren (reimskive).

Gjelder Mercruiser/CMD D4,2L motorer i ymse hk-utgaver fra 1997-2007 (primært de med venstregjenger på mutter/veiv). 

Og forsåvidt tidligere utgaver også men de har jeg ikke studert.

Hvor kritisk kan dette være, dvs. kan noe annet brukes i steden som ligner. Som f.eks. drivknutefett/molybdensulfidfett (MOS2)?

Denne pastaen inneholder altså MOS2.

 

Forøvrig noe endrede spesifikasjoner på tiltrekning av denne mutteren, type Loctite eller pasta/grease samt gjengeretning i løpet av årene.

Her utdrag fra servicemanualer, teknisk skriv og service bulletin:

 

1997: Høyregjenger: Loctite 222, 196 Nm

 

2002: Venstregjenger: (300 hk og nyere utgaver ble på den tiden endret til venstregjenger), Loctite 222, 196 Nm

 

2005: Høyregjenger: Loctite 222, 235 Nm. Venstregjenger: Loctite 222, 274 Nm (antagelig feil med Loctite her)

 

2006: Høyregjenger: Loctite 222, 235 Nm. Venstregjenger: Molykote G Rapid Plus pasta, 274 Nm

 

2014, 2015:  Venstregjenger: Molykote G Rapid Plus pasta, 274 Nm

 

Molykote-G-Rapid_l.jpg.e9c4454cfdda55b6d37f04fb9724fa82.jpg

 

momentreimhjul2.jpg.0fbce6aded20928431bf8ee309fb65dc.jpg

 

mutteren-moment_2002.jpg.c352a4ad881a3e6b190049538c500690.jpg

 

moment-2014.jpg.282c3167147d502471e97c0b800363f9.jpg

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Komodo skrev 32 minutter siden:

Det er nok ikke kritisk i det hele tatt. Poenget er at gjengene skal smøres, og at molybdensulfid er gode greier ?

 

Ja samme tenker jeg, men fint skal det vel være :giggle:

Hvis det er en eller annen viktig friksjonskoeffisient som skal oppnås....

 

Men drivknutefett har iallefall ca samme farge da.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Neida. Populært sagt spør jeg for en venn, dvs. hjelper litt folk på nett her og der som mekker på disse motorene.

Til slutt må jeg vel mekke på min egen også :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bra du har trua :giggle:

 

Jeg tenker på det nesten hver dag.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan være stor forskjell i Nm som trengs med forskjellige type smøring. Dette er noe som det 

På tidligere arbeidsplass skulle vi ha nye trekketabeller. Dette koster jævli mye peng, da det var mye jobb for Hytorc å lage disse. 

Var store forskjeller på moment på tør/gleitmo/molycote rapid + og den andre molycote. Og spesielt på rustfrie bolter var det store utfordringer å få de rette moment. 

Så at dette ikke er så viktig, vet jeg ikke om jeg er så enige i. 

Men om det har noe betydning på den aktuelle motor er ??

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Problemet på disse motorene var at mutteren kunne løsne, med lite fordelaktige konsekvenser.

Antagelig derfor de gikk over til linksgjenger etter noen år, samt økte momentet for de motorene som fortsatt hadde høyregjenger. Men altså Loctite 222 på de med høyregjenger, det er jo en mild form for gjengelås.

 

Hvorfor momentet allikevel skal være vesentlig større for mutter med linksgjenger vet jeg ikke (274 mot 235 Nm).

Kanskje gjengepartiet er forsterket og/eller mutteren større. Eller at Molykote muliggjør høyere tiltrekkingsmoment uten strekkskader? (men det høres rart ut). 

Har ikke sett en slik mutter. Kan jo bestille en, de koster ikke mye :saint:

 

Her et eksempel på noen som hadde prøvd seg på fikse løsninger for å låse mutteren på en slik motor (en Mercruiser D2,8L 165 hk), forøvrig uten suksess.

Et par sveisepunkter hadde sikkert vært bedre.

 

mutterfix.jpg.3f3963995790bf31764fea5a4da0e9a1.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...