Jump to content

Eberspächer D4 skrur seg ikke av


BingoBonzo

Recommended Posts

Når jeg setter på varmen så starter den som normalt og jobber for å oppnå valgt temperatur. Når jeg trykker på Av knappen (801 display) så slukker På lampen men varmeren fortsetter. Etter 15min var den fortsatt i gang og jeg trykket på På knappen og sjekket så for feilkoder. Ingen registrert.

 

Trykket så På ventilasjon (blå lampe på), da stoppet dieselpumpen og den begynte å levere frisk luft. Valgte så Av ventilasjon (blå lampe av, da startet varmer med dieselpumpe opp igjen og kjører på for å oppnå satt temperatur.

 

Virker som eneste må å få slått den av er å sette temperaturen så lavt at den ikke starter opp igjen..

 

Noen tips til hva som kan være årsaken?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var ikke så enkelt alikevel. Kontrollmålte nå med et annet multimeter og begge sensorene har motstandsverdier i henhold til spesifikasjonen...

 

Nå har jeg saumfart/googlet en god stund, men klarer ikke å finne noen andre som har opplevd samme oppførsel på sin Eber. Vet at Vestfold Elektro-Diesel er en plan B her, men det er ventetid og jeg hadde håpet å finnet ut av dette før vi drar på båttur.

 

Noen andre feilsøkingstips?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Fokuser på kablingen mellom styrepanel og varmer. Sjekk om ledningen med startsignal til varmeren har spenning når panelet er avslått. Mulig at denne er gul når du har 801-regulatoren, men sjekk koblingsskjema for å være sikker. Om det er spenning på denne ledningen kan du koble fra styrepanelet. Forsvinner spenningen da tyder det på at styrepanelet har en feil. Hvis ikke må du lete etter overslag i ledningsnettet. 

 

Om varmeren går uten at den har startsignal må feilen ligge i styreenheten i varmeren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk @Brigg, du var helt klart inne på sporet!

 

Jeg hadde montert opp en ny styrestrømskabel da det ble brudd i den opprinnelige. Det viste seg imidlertid at den nye kabelen ikke ble koblet riktig, styrestrøm stod på hele tiden og dermed ble varmeren aldri slått av. Den fikk bare en rekke kommandoer fra kontrollpanelet men fikk aldri slått seg av.

 

Deilig når problemet løses og det egentlig var meg selv som hadde forårsaker det… 🙂

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

👍

 

Erfaringsmessig kan det lønne seg å tenke gjennom om man har gjort noe arbeide i det siste som kan forårsake feilen når slike merkelige ting oppstår. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 5 timer siden:

👍

 

Erfaringsmessig kan det lønne seg å tenke gjennom om man har gjort noe arbeide i det siste som kan forårsake feilen når slike merkelige ting oppstår. 

Helt enig og det var en av hypotesene mine mine. Men uansett, fikk løst problemet og feilene på veien hjalp til løsningen.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...