Jump to content

Eldre totakter på 20 hk, type Yamaha. For mye eller for lite bensin?


Skazy

Recommended Posts

Yamaha er litt gjerrige på bensinen og det er jo ikke så dumt men det gjør også at du kanskje må ha choke når du starter litt varm motor også, slik var i alle fall min Yamaha 30 en gang på -80 tallet. Må også kanskje ha litt choke (halv eller litt av/på) det første halvminuttet etter start.

 

Når du starter kald motor med choke, hør NØYE etter om den gjør et forsøk på å starte i løpet av de 3-4 første dragene. Gjør den det så av med choke og dra noen ganger til før du evt slår på choken igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
paxo skrev for 13 timer siden:

Jeg bruker kun 98 oktan. Mange totaktere (også hageredskaper) går merkbart bedre på dette, og bensinen gir mindre avleiringer ved lagring. De aller fleste påhengere skal ikke ha etanol. 98 oktan har ikke etanol i seg. (Bare hør med veteranbilmiljøet)

 

De aller fleste totaktere går helt fint på 95.  Trøbbelet oppstår gjerne under lagring som nevnt over, etanolen er hygroskopisk , dvs suger til seg vann, ikke bra å ha stående i forgassere. 

 

For å unngå trøbbel der så kan man kjøre tom forgasser når man tar opp båten, samt at det er dreneringsskrue på flottørhuset på forgasseren.   Denne er også kjekk å bruke om man mistenker vannperler , da kan man flushe systemet ved å pumpe på blæra mens skruen er åpnet.

 

Trøbbel med bensinsystem er jo veldig vanlig på småmotorer med sjelden og sporadisk bruk.  Her ville jeg kjørt alkylatbensin - den tåler lagring godt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
paxo skrev for 13 timer siden:

Jeg bruker kun 98 oktan. Mange totaktere (også hageredskaper) går merkbart bedre på dette, og bensinen gir mindre avleiringer ved lagring. De aller fleste påhengere skal ikke ha etanol. 98 oktan har ikke etanol i seg. (Bare hør med veteranbilmiljøet)

 

De aller fleste totaktere går helt fint på 95.  Trøbbelet oppstår gjerne under lagring som nevnt over, etanolen er hygroskopisk , dvs suger til seg vann, ikke bra å ha stående i forgassere. 

 

For å unngå trøbbel der så kan man kjøre tom forgasser når man tar opp båten, samt at det er dreneringsskrue på flottørhuset på forgasseren.   Denne er også kjekk å bruke om man mistenker vannperler , da kan man flushe systemet ved å pumpe på blæra mens skruen er åpnet.

 

Trøbbel med bensinsystem er jo veldig vanlig på småmotorer med sjelden og sporadisk bruk.  Her ville jeg kjørt alkylatbensin - den tåler lagring godt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har vi endelig fått start på vår 20Hk Yamaha totakter, men...
Vi prøver å holde motoren i gang som best vi kan i fri, og ønsker å kjøre den litt varm før vi setter den i gir.
Problemet er nå at motoren stopper før vi rekker å få denne i gir. Vi må jo senke turtallet før den settes i gir.
På det beste har vi holdt motoren i gang i 3 til 4 min, men dessverre så stopper den for oss hver gang.

Er det noen kloke hoder der ute som har tips om dette problemet også?

(Vi har bestilt nye kabler slik at det skal bli lettere å justere gass og gir, men jeg tror kanskje ikke dette vil hjelpe oss.)

På forhånd takk igjen!!!

Deres tidligere tips var forresten meget gode, og hjalp oss mye.

Mvh Erik og Tobias

Link to post

Vi har ikke tatt av forgasseren og renset den enda. (Og motoren er fra 1995 eller der omkring.)
Båten ligger litt vanskelig til for å ta opp og ut av vannet, så vi håpet å vente til høsten, men...
Halvtett tomgangsdyse høres ut som en ting vi burde ta tak i snarest.
Sitter den forresten i forgasseren?
Og takk for svar også.

Redigert av Skazy (see edit history)
Link to post
Skazy skrev 1 time siden:

Båten ligger litt vanskelig til for å ta opp og ut av vannet, så vi håpet å vente til høsten, men...

Forgasseren kan normalt sett demonteres fra  motor når båten ligger på sjø. Anbefaler å demontere forgasser og rengjøre den i ultralydbad. Video av demontering finner du antagelig på YouTube.

Ultralydvasker fåes kjøpt hos biltema/clasohlson/jula eller lignende butikk.

Link to post
index skrev for 1 time siden:

 

Det var vel strengt tatt det første dere burde gjort;-)

 

Enig med index.

 

Skikkelig rens og kjøp vedlikeholdssett og bytt nål/dyser/pakninger like gjerne først som sist. Dessuten sjekk at spjeldet lukker seg riktig uten noen hindringer. Symptomene du beskriver tidlig kan tyde på at spjeldet gnisser mot veggen og derfor ikke funker etter intensjonen (feil luft/bens blanding). Hadde det problemet selv for mange år tilbake.

Link to post

Tusen takk for gode råd nok en gang.
Nå skal guttungen og jeg bort å ta av motor, så vi får utført rensen best mulig hjemme.
Håper dette vil gjøre susen.
(Det skal innrømmes at en kar tidligere skrev til oss at vi burde rense forgasseren her på forumet. Vi håpet å klare oss uten, men... nå skal den til inn til rens.)

Link to post
Skazy skrev 23 minutter siden:

Supert Index.
Men den ultralydvaskegreia hos Biltema var ganske dyr, 4500kroner.
Må vi ha den?

 

Jeg har ikke. Har heller ikke brukt andres. Som regel klarer man seg lenge med en god vask. Og blåse gjennom dysene, enten med trykkluft eller med munnen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Til den prisen så er det bare å prøve uten først.  Men jeg har hatt etpar forgassere jeg ikke fikk skikk på på annet vis. 


Biltema hadde en helt grei sak tidligere, kosta ca 1200 mener jeg å huske.   2,5 liter volum.   Jeg har 2 stk. 

 

fins fortsatt å få kjøpt feks i enkelte jaktbutikker med annen logo på : 

https://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/hylsevaskere/lyman/lyman-turbo-sonic-2500-ultralydsvasker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

et tips som er verdt å ta med seg:  skruer på forgassere er gjerne "JIS standard" og er i tillegg temmelig myke i godset.  Lett å skade de, siden vanlig philips + pozi skrujern ofte ikke passer 100% 

tegning her: 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/25hp/c25elht-1995/intake 

 

Delen merket nozzle sitter over "main jet" , og er full av små hull på sidene, disse har en tendens til å gro igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Dette er bare en takk til all flott hjelp vi har fått her på Båtplassen av dere alle sammen.
Nå er forgasseren renset med trykkluft og diverse.
Alle deler er smurt og ivaretatt.
Dyser er justert etter beste evne.
Nå går motoren som en klokke, selv på tomgang. 
Og tomgangen er rolig og fin, så motoren nærmest glir over i både fremover og revers.
Tusen takk!!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...