Jump to content

Eldre totakter på 20 hk, type Yamaha. For mye eller for lite bensin?


Skazy

Recommended Posts

Guttungen har brukt alle sparepengene og investert i en gammel Hurricane 370 med 20HK Yamaha.
Vi har målt god kompresjon, type 120+/- på begge sylindrene. (Tror det er bra.)
Vi har skiftet tennplugger.
Vi har skiftet bensinpumpe (mener jeg det het), som noen på youtube mente burde byttes.
Vi bruker bensin med ca 2% oljeblanding. (Det står at vi skal ha 1%, men siden den er ganske så gammel ca 1996, så gikk vi for 2%.)

Jeg pumper "ballen" hard, og trekker choken helt ut, setter gassen på nesten full rulle.
Trekker noen ganger, så starter motoren, så justerer jeg ned gassen, fordi turtallet høres litt vel høyt ut på en kald motor. (Og fordi jeg er redd for at hele motoren skal eksplodere.)
Så er det akkurat som om turtallet bare faller og stopper.
Når jeg da starter igjen, så vet jeg ikke om jeg har gitt for mye choke, eller for mye bensin, for mye gass, eller???? Eller for lite???

Uansett, der står jeg oppi jolla flytende av gårde, uten å få start på skiten...

Trekker så mange ganger at svetten spruter (man må jo bruke vest..)...
Ganske så frustrerende.

Gir jeg for mye eller for lite bensin?
Hvordan vet jeg?
(VI har en annen Mariner motor som starter såååå lett og går så fint på 9,9hk.)

Finnes det tips hos noen erfarne folk???
På forhånd takk!!

Link to post
Skazy skrev 30 minutter siden:

Jeg pumper "ballen" hard, og trekker choken helt ut, setter gassen på nesten full rulle.
Trekker noen ganger, så starter motoren, så justerer jeg ned gassen, fordi turtallet høres litt vel høyt ut på en kald motor. (Og fordi jeg er redd for at hele motoren skal eksplodere.)
Så er det akkurat som om turtallet bare faller og stopper.
Når jeg da starter igjen, så vet jeg ikke om jeg har gitt for mye choke, eller for mye bensin, for mye gass, eller???? Eller for lite???

 

Prøvd å dytte choken inn rett etter at den har startet? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

slik du beskriver det , så høres det ut som for mye bensin, slik at den "går sur"
Om den får for lite så går gjerne turtallet litt opp rett før den stopper

 

Et triks da for å få i gang igjen er gjerne å koble fra bensinslangen, mye gass, og så dra og dra

 

En mulig årsak til dette kan være at flottør har feil nivå eller ikke stenger skikkelig

 

Oljeblanding:  2% funker fint dersom det blir mye fullfartkjøring , men kan gi litt mer trøbbel dersom det kjøres mer på lavere fart. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, dette skal jeg prøve. Tusen takk for gode råd.
"Et triks da for å få i gang igjen er gjerne å koble fra bensinslangen, mye gass, og så dra og dra."
Sikkert lurt, fordi jeg føler kanskje motoren må "tømmes" før den gidder å prøve igjen.

Vi er helt nye med denne motoren, så kanskje dette vil hjelpe til med å oss bedre kjent raskere. Slitsomt å trekke hundrevis av ganger. (Og.. litt dumme meg har selvsagt ikke tatt av bensinslangen før all trekkingen.)


 

Det merket hvor gassen skal være er litt vanskelig å treffe, fordi jeg må gasse med gass spaken.

Redigert av Skazy (see edit history)
Link to post

Har motoren stått lenge før dere overtok, eller i daglig bruk fram til dere kjøpte? Kan være fornuftig å ta en forgasser-rens på den. Hvis du ikke har gjort dette før, ring en venn (som har skrudd litt på slike motorer). Er ikke så vanskelig, men kjekt å se over skuldra på en som kan første gangen. 
Siden du omtaler eier som «guttungen», antar jeg han kanskje er 14-16 år.

Kjør på 2%, i den alderen er det som regel bare to stillinger på gassen - Av og På 😎

Lykke til, dere får det nok til 👍

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Skazy skrev for 3 timer siden:

Uansett, der står jeg oppi jolla flytende av gårde, uten å få start på skiten...

Trekker så mange ganger at svetten spruter (man må jo bruke vest..)...
Ganske så frustrerende.

Gir jeg for mye eller for lite bensin?
Hvordan vet jeg?

 

 

Ta ut tennpluggene og se på dem. Du ser straks om de er våte pga. for mye bensin.

 

Går ut i fra at du tidligere har sjekket at pluggene er OK med hensyn til riktig åpning osv.

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Skazy skrev for 3 timer siden:

Supert! Tusen takk for enda flere gode råd!
Vi tror motoren har stått stille lenge, så vi får nok ta en forgasser rens, men håper det kan vente til høsten så guttungen kan få kjørt litt før sesongen er slutt.
 

 

Hvorfor ikke bruke 2timer på å rense den nå, sånn at han får kjørt problemfritt resten av sesongen ? 

 

10min på å skru den av, 1-1.5time på å demontere og rense alt av dyser så skru den sammen igjen, så 15min på å montere forgasseren igjen. 

 

Men ett lite tips er å skru blandings nåla og tomgangsdysa helt inn og se hvor mye du får skrudd de inn, da vet du hvor de skal stå når du monterer de igjen 

Link to post

i 96 hadde jo Yamaha 2 serier på markeded. Jeg så for meg at dette var en "origin" serie, uten autolube..?

 

Skazy : kan du legge ut bilde av motoren?

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

120 er bra , men siden det gjerne er forskjell mellom målere så er det en god indkasjon på at ting er ok at det ikke er mye avvik mellom sylindrene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Bare stusser litt på bildet. Dette ser ut som en langstammet motor. Er det korrekt til båten? Den antiventilasjonsplata som er over propellen. Ligger den ca jevn med bunnen på båten, eller er den ca fem tommer eller 13cm under? Hvis dere kjører med feil lengde på stammen blir det veldig mye sprut, litt snåle egenskaper i sving og dårligere fart. 

Link to post

  Totaktere er stort sett «enkle sjeler». Normal start er å choke kald motor, sette på litt gass, dra, slå av choke relativt raskt etter start og ha litt gass til den har gått litt for deretter å slå av gassen til tomgang.

  Hvis motoren ikke starter etter tre, fire forsøk, så slå av choken og dra den rundt på full gass fem, seks ganger. Den vil sannsynligvis ikke starte, men du får overskuddsbensin vekk fra tennpluggen. Det er vanligvis ikke nødvendig å koble fra noen slange.

  Prøv så å starte med litt gass uten choke, om den ikke starter, prøv med choke.

Har den blitt for rå, må du skru ut tennpluggene og dra litt rundt for å tørke.

 

Jeg har mistanke om at du er for engstelig for å ruse den med en gang den starter, men den vil ikke ta skade av litt gass uten belastning, og den vil ikke gå på tomgang uten litt temperatur. Høres også ut som du gir for mye gass. «Litt» er riktig.

 

Hvis du allikevel ikke får den til å gå, så prøv å dra choken ut igjen med en gang turtallet faller. Øker turtallet da, får den for lite bensin.

I og med at du har byttet bensinpumpe, kan det tyde på falsk luft, altså luftlekkasje inn på bensinslange eller mellom forgasser og blokk.

 

Håper du får startet den etter disse enkle metodene og ikke må skru fra hverandre noe. Hvis du først finner rette metoden som virker, blir det enkelt å starte den neste gang. Jeg har akkurat kjøpt meg min trettende påhenger, alle totaktere, og har ikke skrudd fra hverandre noen forgassere enda. Eneste var en tidligere firetakter som hadde fått vann i bensinen samt en Honda snøfreser der det var brukt 95 oktan tidligere og flottørhuset var av svartstål (rustet).

 

For øvrig bør du kjøre den på anbefalt 1% blanding. Alder på motor spiller ingen rolle her.

Jeg bruker kun 98 oktan. Mange totaktere (også hageredskaper) går merkbart bedre på dette, og bensinen gir mindre avleiringer ved lagring. De aller fleste påhengere skal ikke ha etanol. 98 oktan har ikke etanol i seg. (Bare hør med veteranbilmiljøet)

 

P.S. ikke alle motorene mine er i kjørbar stand :-)

 

Link to post

Tusen takk for flott svar Paxo. Her var det mye god info å ta til seg. 
Om jeg ikke husker helt feil, så får vi kun 95 på vår lokale bensinstasjon. Hva gjør jeg for å øke til 98? (Kanskje et dumt spørsmål.)
"Jeg har mistanke om at du er for engstelig for å ruse den med en gang den starter."= Jeg føler motoren høres ut som en formel 1 bil, og skrur derfor den turtallet, men nå kan jeg prøve å trekke mer på "mindre gass" i første omgang.

"I og med at du har byttet bensinpumpe, kan det tyde på falsk luft, altså luftlekkasje inn på bensinslange eller mellom forgasser og blokk."= Det jeg kaller besninpumpa var egentlig bare å koble på slange inn og ut med 3 skruer ref video:


og den ser akkurat ut som på denne videoen. Merket ikke all verden av forskjell etter denne jobben, bortsett fra at lommeboka ble 500+ mindre full.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...