Skazy Startet 26.Juli.2021 Del på Facebook Startet 26.Juli.2021 Guttungen har brukt alle sparepengene og investert i en gammel Hurricane 370 med 20HK Yamaha. Vi har målt god kompresjon, type 120+/- på begge sylindrene. (Tror det er bra.) Vi har skiftet tennplugger. Vi har skiftet bensinpumpe (mener jeg det het), som noen på youtube mente burde byttes. Vi bruker bensin med ca 2% oljeblanding. (Det står at vi skal ha 1%, men siden den er ganske så gammel ca 1996, så gikk vi for 2%.) Jeg pumper "ballen" hard, og trekker choken helt ut, setter gassen på nesten full rulle. Trekker noen ganger, så starter motoren, så justerer jeg ned gassen, fordi turtallet høres litt vel høyt ut på en kald motor. (Og fordi jeg er redd for at hele motoren skal eksplodere.) Så er det akkurat som om turtallet bare faller og stopper. Når jeg da starter igjen, så vet jeg ikke om jeg har gitt for mye choke, eller for mye bensin, for mye gass, eller???? Eller for lite??? Uansett, der står jeg oppi jolla flytende av gårde, uten å få start på skiten... Trekker så mange ganger at svetten spruter (man må jo bruke vest..)... Ganske så frustrerende. Gir jeg for mye eller for lite bensin? Hvordan vet jeg? (VI har en annen Mariner motor som starter såååå lett og går så fint på 9,9hk.) Finnes det tips hos noen erfarne folk??? På forhånd takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Har du ny fersk bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Ca 1 måned gammel. Redigert 26.Juli.2021 av Skazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Skazy skrev 30 minutter siden: Jeg pumper "ballen" hard, og trekker choken helt ut, setter gassen på nesten full rulle. Trekker noen ganger, så starter motoren, så justerer jeg ned gassen, fordi turtallet høres litt vel høyt ut på en kald motor. (Og fordi jeg er redd for at hele motoren skal eksplodere.) Så er det akkurat som om turtallet bare faller og stopper. Når jeg da starter igjen, så vet jeg ikke om jeg har gitt for mye choke, eller for mye bensin, for mye gass, eller???? Eller for lite??? Prøvd å dytte choken inn rett etter at den har startet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skazy Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Ja, jeg dytter inn choken ganske raskt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 slik du beskriver det , så høres det ut som for mye bensin, slik at den "går sur" Om den får for lite så går gjerne turtallet litt opp rett før den stopper Et triks da for å få i gang igjen er gjerne å koble fra bensinslangen, mye gass, og så dra og dra En mulig årsak til dette kan være at flottør har feil nivå eller ikke stenger skikkelig Oljeblanding: 2% funker fint dersom det blir mye fullfartkjøring , men kan gi litt mer trøbbel dersom det kjøres mer på lavere fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinvano Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Det er vel et eget merke hvor gassen skal stå ved start. Men motoren dør og så kan du starte den igjen, og da sviver den greit? Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Ja, dette skal jeg prøve. Tusen takk for gode råd. "Et triks da for å få i gang igjen er gjerne å koble fra bensinslangen, mye gass, og så dra og dra." Sikkert lurt, fordi jeg føler kanskje motoren må "tømmes" før den gidder å prøve igjen. Vi er helt nye med denne motoren, så kanskje dette vil hjelpe til med å oss bedre kjent raskere. Slitsomt å trekke hundrevis av ganger. (Og.. litt dumme meg har selvsagt ikke tatt av bensinslangen før all trekkingen.) Det merket hvor gassen skal være er litt vanskelig å treffe, fordi jeg må gasse med gass spaken. Redigert 26.Juli.2021 av Skazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Har motoren stått lenge før dere overtok, eller i daglig bruk fram til dere kjøpte? Kan være fornuftig å ta en forgasser-rens på den. Hvis du ikke har gjort dette før, ring en venn (som har skrudd litt på slike motorer). Er ikke så vanskelig, men kjekt å se over skuldra på en som kan første gangen. Siden du omtaler eier som «guttungen», antar jeg han kanskje er 14-16 år. Kjør på 2%, i den alderen er det som regel bare to stillinger på gassen - Av og På 😎 Lykke til, dere får det nok til 👍 Redigert 26.Juli.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Et tips til. Når du gir full choke, og den ikke har startet på tre eller fire trekk, slå av choken. Hvis ikke drar du den bare sur. Og nå om dagen med 25 grader i lufta er set mulig du ikke trenger choke i det hele tatt. Redigert 26.Juli.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Skazy Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Supert! Tusen takk for enda flere gode råd! Vi tror motoren har stått stille lenge, så vi får nok ta en forgasser rens, men håper det kan vente til høsten så guttungen kan få kjørt litt før sesongen er slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Skazy skrev for 3 timer siden: Uansett, der står jeg oppi jolla flytende av gårde, uten å få start på skiten... Trekker så mange ganger at svetten spruter (man må jo bruke vest..)... Ganske så frustrerende. Gir jeg for mye eller for lite bensin? Hvordan vet jeg? Ta ut tennpluggene og se på dem. Du ser straks om de er våte pga. for mye bensin. Går ut i fra at du tidligere har sjekket at pluggene er OK med hensyn til riktig åpning osv. Redigert 26.Juli.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Vi har byttet og også inspisert litt underveis og jeg syntes de ser litt oljete og møkkete ut. Men jeg er ikke helt sikker på akkurat hvor rene de bør se ut heller, men mye tyder nok på at jeg har brukt for mye bensin. (Åpningen skal være ok, har brukt måleverktøy fra BT.) Redigert 26.Juli.2021 av Skazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Skazy skrev for 3 timer siden: Supert! Tusen takk for enda flere gode råd! Vi tror motoren har stått stille lenge, så vi får nok ta en forgasser rens, men håper det kan vente til høsten så guttungen kan få kjørt litt før sesongen er slutt. Hvorfor ikke bruke 2timer på å rense den nå, sånn at han får kjørt problemfritt resten av sesongen ? 10min på å skru den av, 1-1.5time på å demontere og rense alt av dyser så skru den sammen igjen, så 15min på å montere forgasseren igjen. Men ett lite tips er å skru blandings nåla og tomgangsdysa helt inn og se hvor mye du får skrudd de inn, da vet du hvor de skal stå når du monterer de igjen Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Takk igjen for gode råd. Ja, du har helt sikkert rett. Det er viktig å ha utstyr som fungerer slik det skal. Jeg skal følge rådene i denne videoen, så trår jeg sikkert ikke feil: Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Er ikke dette forgasser fra en autolube-motor da ? Da er vel 2 % olje i bensinen mye i tillegg ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 i 96 hadde jo Yamaha 2 serier på markeded. Jeg så for meg at dette var en "origin" serie, uten autolube..? Skazy : kan du legge ut bilde av motoren? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skazy Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Jeg lette bare litt på youtube. Mulig jeg må finne riktig film til akkurat riktig motor. Jeg tenkte kanskje at det ca var det samme på alle totakterne til Yamaha. Skal ta bilde av motoren. Redigert 27.Juli.2021 av Skazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Tror ikke det er noen "Autolube" på denne. Da er det i alle fall dårlig info på motoren. Dette bildet er fra nettet, men det er eksakt samme motor som vår. Vi målte 120 i kompresjon på begge sylindrene, med BT's måleapparat. Det er vel bra på en såpass gammel motor? Redigert 27.Juli.2021 av Skazy mer info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Nei, det var bildet i Youtube-videoen som forvirret meg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 120 er bra , men siden det gjerne er forskjell mellom målere så er det en god indkasjon på at ting er ok at det ikke er mye avvik mellom sylindrene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Bare stusser litt på bildet. Dette ser ut som en langstammet motor. Er det korrekt til båten? Den antiventilasjonsplata som er over propellen. Ligger den ca jevn med bunnen på båten, eller er den ca fem tommer eller 13cm under? Hvis dere kjører med feil lengde på stammen blir det veldig mye sprut, litt snåle egenskaper i sving og dårligere fart. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Honduras, står at bildet er hentet fra nett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Totaktere er stort sett «enkle sjeler». Normal start er å choke kald motor, sette på litt gass, dra, slå av choke relativt raskt etter start og ha litt gass til den har gått litt for deretter å slå av gassen til tomgang. Hvis motoren ikke starter etter tre, fire forsøk, så slå av choken og dra den rundt på full gass fem, seks ganger. Den vil sannsynligvis ikke starte, men du får overskuddsbensin vekk fra tennpluggen. Det er vanligvis ikke nødvendig å koble fra noen slange. Prøv så å starte med litt gass uten choke, om den ikke starter, prøv med choke. Har den blitt for rå, må du skru ut tennpluggene og dra litt rundt for å tørke. Jeg har mistanke om at du er for engstelig for å ruse den med en gang den starter, men den vil ikke ta skade av litt gass uten belastning, og den vil ikke gå på tomgang uten litt temperatur. Høres også ut som du gir for mye gass. «Litt» er riktig. Hvis du allikevel ikke får den til å gå, så prøv å dra choken ut igjen med en gang turtallet faller. Øker turtallet da, får den for lite bensin. I og med at du har byttet bensinpumpe, kan det tyde på falsk luft, altså luftlekkasje inn på bensinslange eller mellom forgasser og blokk. Håper du får startet den etter disse enkle metodene og ikke må skru fra hverandre noe. Hvis du først finner rette metoden som virker, blir det enkelt å starte den neste gang. Jeg har akkurat kjøpt meg min trettende påhenger, alle totaktere, og har ikke skrudd fra hverandre noen forgassere enda. Eneste var en tidligere firetakter som hadde fått vann i bensinen samt en Honda snøfreser der det var brukt 95 oktan tidligere og flottørhuset var av svartstål (rustet). For øvrig bør du kjøre den på anbefalt 1% blanding. Alder på motor spiller ingen rolle her. Jeg bruker kun 98 oktan. Mange totaktere (også hageredskaper) går merkbart bedre på dette, og bensinen gir mindre avleiringer ved lagring. De aller fleste påhengere skal ikke ha etanol. 98 oktan har ikke etanol i seg. (Bare hør med veteranbilmiljøet) P.S. ikke alle motorene mine er i kjørbar stand :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Tusen takk for flott svar Paxo. Her var det mye god info å ta til seg. Om jeg ikke husker helt feil, så får vi kun 95 på vår lokale bensinstasjon. Hva gjør jeg for å øke til 98? (Kanskje et dumt spørsmål.) "Jeg har mistanke om at du er for engstelig for å ruse den med en gang den starter."= Jeg føler motoren høres ut som en formel 1 bil, og skrur derfor den turtallet, men nå kan jeg prøve å trekke mer på "mindre gass" i første omgang. "I og med at du har byttet bensinpumpe, kan det tyde på falsk luft, altså luftlekkasje inn på bensinslange eller mellom forgasser og blokk."= Det jeg kaller besninpumpa var egentlig bare å koble på slange inn og ut med 3 skruer ref video: og den ser akkurat ut som på denne videoen. Merket ikke all verden av forskjell etter denne jobben, bortsett fra at lommeboka ble 500+ mindre full. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.