Jump to content

Yamaha 2,5hp stopper ved pådrag. Hva bør jeg sjekke først?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

som tittel sier. Motor ca 8 år gammel. 
Kjørte et stykke med den på fullt, så døde den langsomt. Er bensin på. Nå går den kun på veldig lavt turtall og dør når jeg gir gass. Var ikke sånn igår. Samme symptomer i gir og i fri. Kjølestråle ok
Hva bør jeg sjekke?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Regner med motoren er av typen med innebygget tank? I så fall ville jeg ha startet med en eller flere av disse punktene;

1. Sjekk krana til tanken, den man veksler mellom innebygget og ekstern tank. Er krana vridd på kan symptomer som du beskriver oppstå. 

2. Sjekk bensinfilteret. Vet ikke hvordan det ser ut på akkurat din motor, men vanligvis består det av hvitaktig transparent plast med oransjefarget filterpapir inni. Er det mye rusk i filteret, eller ser det rent og nytt ut?

3. Åpne forgasseren og rens denne (parafinbad, trykkluftsrens og fiskesen til å stake opp dyser og kanaler med, alternativt noe som er enda bedre; ultralydsvasker).

Link to post
Share on other sites

har motor stått lenge så kan det sikkert også lønne seg å drenere tanken for gammel bensin og få på ny

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lufting var i orden. 
bensinen er riktignok gammel, men den har kjørt lenge på denne i dagene før uten problem.  
immidlertid så løste problemet seg av seg selv etter en stund igår. Kan tyde på at det ligger noe skitt i forgasseren som blokkerer kanskje?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...