Jump to content

Vetus 52hk bruker mye kjøleveske


Stavi

Recommended Posts

Hei. Har en tonår gammel Vetus 52hk som plutselig begynte å bruke veldig mye kjøleveske. Alarmen på temperatur gikk en dag og da var tanken til kjøleveske nesten helt tom. Etter den hendelsen har jeg fylt på flere liter to ganger. Merker ikke noe på motoren, den går fint og motoroljen ser fin ut

Redigert av Stavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stavi skrev 2 minutter siden:

Fungrer motoren greit selv med ødelagt toppakning da? Har vært ute flere turer etter den gangen alarmen gikk

 

Fungerer greit, men gir som regel noe mer hvit/grå røyk. 

 

Hvis ikke du har røyk kan det være varmeveksleren som lekker over til sjøvannsiden. Disse to og en ren lekkasje (vannpumpe f.eks) er vel de alternativene som finnes.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stavi skrev 24 minutter siden:

Men det er jo ikke så lett å se vel?

 

Nei, men kandidater er varmeveksler(ene). Vet ikke hvordan- og hvor mange du har som går på grønt vann. Det enkleste er å starte der der er minst brydderi å feilsøke. På Hulda er det kun motorkjøleren som kan være synderen. De to andre kjølerene mine har ikke forbindelse med grønt vann. Da blir vel en trykktest første test. Om toppen må av, må uansett motorkjøleren demonteres. Test av motorkjøleren kan gjøres uten å demontere. Biltema har et sett for trykktest av bilradiator. En slik ville fungert på Hulda sitt opplegg. Bare å pumpe opp trykk og se om trykket daler.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 9 minutter siden:

 

Nei, men kandidater er varmeveksler(ene). Vet ikke hvordan- og hvor mange du har som går på grønt vann. Det enkleste er å starte der der er minst brydderi å feilsøke. På Hulda er det kun motorkjøleren som kan være synderen. De to andre kjølerene mine har ikke forbindelse med grønt vann. Da blir vel en trykktest første test. Om toppen må av, må uansett motorkjøleren demonteres. Test av motorkjøleren kan gjøres uten å demontere. Biltema har et sett for trykktest av bilradiator. En slik ville fungert på Hulda sitt opplegg. Bare å pumpe opp trykk og se om trykket daler.

Ok. Takk for svar. Da kan jeg begynne å feilsøke

Link to post
Share on other sites

Stavi skrev 8 minutter siden:

Ok. Takk for svar. Da kan jeg begynne å feilsøke

 

En test du kan gjøre først: Fyll kjøleren helt opp med vann. Start motoren og la den gå på tomgang. Om det bobler vedvarende, er det trolig lekkasje fra forbrenningen og inn kjølekanalene. Kanskje greit å ta den testen først, selv om det er heller lite trolig årsak. Men den testen er enkel og billig.

Link to post
Share on other sites

index skrev 38 minutter siden:

 

Fungerer greit, men gir som regel noe mer hvit/grå røyk. 

 

Hvis ikke du har røyk kan det være varmeveksleren som lekker over til sjøvannsiden. Disse to og en ren lekkasje (vannpumpe f.eks) er vel de alternativene som finnes.

Takk for hjelpen. Fint at det er noen motorkyndige som gidder å gi råd til oss andre

Link to post
Share on other sites

Stavi skrev 31 minutter siden:

Takk for hjelpen. Fint at det er noen motorkyndige som gidder å gi råd til oss andre

Bare hyggelig. Vannpumpe er et hett tips. Se om det drypper foran på motoren når den er i gang. Slike lekkasjer har en tendens til å stoppe når motoren stoppes. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Men om motorens pumpe lekker, vil naturligvis kjølevannet havne i bunn av båten. Skulle være lett og se.

 

Ja, en avis under motoren kan avsløre mye. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 35 minutter siden:

 

Er det noen som har annet enn digitale aviser? Kunne ikke dy meg,  du har naturligvis rett:-)

 

Nettavisen funker dårlig til dette ja. Og forsåvidt også til å klaske fluer...:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...