Jump to content

Hvor får jeg tak i en bra VHF-antenne for PL259 kabel?


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg var uforsiktig og dro av toppen på min gamle VHF-antenne under en bro. Nå er jeg på jakt etter en ny en og aller helst en som gjør at jeg slipper å bytte min PL259 kabel. Jeg har bare funnet RG-58 antenner lokalt i butikkene i Stavanger, er det noen som har et tips til noen som selger antenner for PL-259-kabel?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du blander begrepene litt :smiley:.  

 

Den vanlige kabeltypen til vhf (50 ohm) heter RG58, eller RG8 som er tykkere for lengre strekk. PL259 er benevnelsen på pluggen som loddes på kabelen og som skrus inn bak på vhf og eventuelt inn i foten på antenna.

Noen antenner har ikke plugg, men kabelen er loddet fast direkte inne i antenna.

 

Hvis RG58-kabelen din fremdeles er like hel, kan du montere en ny PL259-plugg i enden kabelen (hvis pluggen er borte) og så kjøpe en ny antenne med PL259-hunnkjønn i bunn.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har rett. Jeg har RG8 (tykk) kabel og PL259 i radioenden. Så jeg blander her, og er i tillegg på tynn is. Hadde med meg antennepisken som knakk og viste den på Maritim her i Stavanger, men de hadde ikke noen som passet på det eksisterende festet mitt, så jeg må nok skifte feste og antenne.  Tips til antenne som har en grei og holdbar kobling til RG8 kabel mottas med takk :)

IMG_20210720_081508_1.jpg

IMG_20210720_081513_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...