Jump to content

Lithium - Bly/syre - AGM i samme båt. Separate ladere (Victron). Valg av ladespenning ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Litt skralt med badevær idag, så jeg har studert litt gamle tråder her om ladespenning idag. Det er jo mange meninger, men en mulig fellesnevner er at ladere kanskje har noe høy spenning på absorption og float som standard?

 

Med en av fire ukers båtferie i beltet, og tre igjen, så er det jo klart at båten brukes aktivt nå med en blanding av mye uthavner og litt gjestehavn. Ihvertfall så langt. Thruster batteriet kan jeg lade i uthavn også via inverteren. Gitt at alle batteriene er nye iår, så vil jeg gjerne ta så godt vare på de som mulig. Alle "bankene" har separate ladere.

 

En forutsetning vi kan legge til grunn er at båten ligger på landstrøm hele tiden etter ferien og blir brukt i helger. Oppsettet mitt for mine batterier ser da slik ut:

 

(Etter en viss tid i Float, så går laderne i Storage. Jeg kan stille inn spenningen i alle tre moduser).

 

image.png.36ba12c0f7986f95c1e2df3fbe972744.png

 

Takknemlig for kommentarer, kritikk og tips om nivåene jeg har lagt meg på her :smiley:

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har 1 stk 100 Ah AGM startbatteri som også server akterthruster. Til thrusteren foran så har jeg også 1 stk 100 Ah AGM batteri. Disse er ca 9-10 år gamle. Batteriet foran lades av kabelen som før gikk fra startbatteri til thruster foran.

Som forbruk har jeg 3 stk 100 Ah Lithium, hvorav det ene batteriet har bluetooth. 1 stk er ny fra året, de to andre er ca 1 år gamle.

Alt lades av en Victron 30 A lader.

Etter 3-4 døgn ute, så er de fulladet etter ca 12 timer i havn. Da er batterispenningen ca 13.5 V etter å ha vært oppe i ca 14.4 V som maks.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville reduser spenningen litt for lithium batteriene. Dersom du setter Abs til 13.9 - 14.0 V vil likevel batteriene lades opp til 95%+, og de får et bedre (og forhåpentligvis lengre) liv. Storage er strengt tatt unødvendig dersom båten ikke ligger ubrukt på månedsvis og du ikke har strømtrekk når båten ikke er i bruk, dersom du har litt strømtrekk (tyverialarm, minne til radioen etc) ville jeg satt storage til 13.3 V.

Selv har jeg en lithium bank på 630Ah, og jeg bruker 14.1/13.3 for hhv Abs og float, hvilket ser ut til å funke fint.  Laderen min lar seg ikke stille lavere enn 14.1V, ellers ville jeg gått ned ytterligere 0.1 V på absorbsjonsladingen.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill @Fantino

 

Jeg har litt strømtrekk i båten når den ligger på hjemmebrygga. Pleier å la hovedkjøleskapet stå på, ellers ingenting. Jeg glemte å nevne at jeg har jo også solceller og en Victron lader som er koplet til forbruksbanken. Denne er jo aktiv hele tiden så lenge den har forhold til det. Jeg regner med at det er lurt at den får samme innstilling på ladespenningen som IP43'ern.

 

Ingen kommentarer om AGM / BlySyre så langt, men på en av de gamle trådene  jeg leste, så var det et par anbefalinger om å ikke la de få vedvarende floatspenning på noe særlig over 13 V. Hos meg ligger det på hhv 13.5 og 13.8V, så tar Storage modus over og dropper spenningen til 13.2V. Men selv det er jo da høyt, ref nevnte anbefalinger. Noen som har tanker om dette ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt 13.2V float på AGM i mange år nå (kun lading fra solceller) og det ser ut til å fungere utmerket. La float så lavt pga mange sine erfaringer med ‘uttørkede’ AGM ved høyere float. At lading kun går fra solceller og dermed gir daglig sykling har nok også noe å si. Abs 14.4V.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...