Jump to content

Princess 40/41, Princess 420/430 - erfaringer med.....


Spirit`ist

Recommended Posts

Er for tiden "skipper skuteløs" på første hele sessong. Uvant, ettter 20 sessonger "utpå", men dog en planlagt øvelse. Har så vidt begynt prosess med neste anskaffelse, som ikke blir før om en sessong eller to, alternativt den tiden det tar og finne den båten vi ser etter.

 

Har (vel) landet på Princess 40/41 eller 420/430. 440 er også inne på radaren, men den blir muligens litt stor, og byr på noe vi egentlig ikke har behov for. Ser at 40/41 annonserer litt omhverandre i forhold til størrelsen, men kan ikke se annet enn at dette er en og samme båt. Når det gjelder 420 vs 430 så har 430 en større (lengre) badeplattform, og derav lengden. Båtenes løsninger har vi sett på bilder, og er innenfor ønsker. Valg av innredningsmaterialer (bla farger..) blir litt som det blir, så lenge det er helt og pent.

 

Dette er jo båter som er 20 år pluss (og vel så det), så hva er de "vanlige" feilene/problemen og hva er det evt.og være spes. obs på?

 

Også er det motoriseringen. Det går stort sett i VP TAMD 63 P, eller CAT 3208. Bortsett fra 420 som også ble levert med CAT 3166TA. Har ikke noe spesielt forhold til noen av nevnte merker, men tenker VP er praktisk i hverdagen. Godt utbygd servicenett, mange motorer i drift med på følgende erafringer og kunnskap. Er samtidig litt facsinert av CAT, og oppfatter, uvisst av hvilken grunn, at dette er solide greier. Samtidig så får 63P uhemmet positiv omtale, og det er mange som bringer gode erafringer til torgs.

 

En litt nærmere kikk på spec. på motorene, så skulle jo CAT 3208 sine 10,4 liter tilsi at de nærmest er uslitelige, vs P63 sine 5,6 litere. Begge med neste samme effektuttak (370/375).

Motsatt så byr ikke CAT`n på mer en på såvidt 1000Nm på maks, mens 63P ligger på nærmer 1100Nm. CAT 3166TA er på 6 liter, 355Hk også vel 1000Nm på maks. Den har jeg funnet lite om i tråder og artikkler på nettet. 

I vår forrige båt satt det en Yanmar 6ly2A på 440Hk, og helle 1200Nm. Den ga oss 13-feilfrie sessonger, så gjerne Yanmar igjen, men altså ikke i en Princess.

Ser også at forbruk er oppgitt sånn omtrent likt på CAT/VP og at man ikke bommer mye med 200gr/hk/time. Aner meg at forbruk pr.time på marsj når 100 liter eller mer i 22 - 25 kn. Det jeg lurer på er hvilke fart disse båtene kan ha før de begynner å "ville opp av sjøen", og hvilket turtall de da har? Forrige båten begynte vår "ville opp av sjøen" ved 9 knopsfart, og 1500 omdr. Neste relle fart var da egentlig 16kn, da den begynte å miste planet under 16kn. Eller for å snu litt på spørsmålet; Har disse Princessene en markant planingstersel?

 

Hvilken fart går "folket" i, sånn stort sett..?

 

Fra tid til annen er det nevnte modeller til slags på Finn.no, men det europeiske markedet er betydelig større. Er  på ingen måte fremmed for å importere, men har ikke funnet så mye om kostnader for transport, uten å spørre konkret på båtstørrelse og destinasjoner.  Også er det jo et spm. om hvor langt "opp" europa man skal velge å frakte, også gå på egen kjøl hjem. Erfaringer med import mottas også med takk :-).

 

Forsatt god sommer til dere som er utpå ;-)

Link to post
Share on other sites

Hej

 

Om du skulle vælge CAT eller VP går nok ud på et. Begge motorer er veldig bra. Du skal dog være opmærksom på at hvis du skal skrue i en CAT kræver det en utrolig masse special værktøj som kun specialister mange gange ligger inde med. Skal man eksempelvis tage en dieseldyse ud skal man sænke hele fuel racken som sidder inde i motoren og det kræver special viden og værktøj. Der er VP mere ligetil. 

Angående brændstof økonomien lyder de 100 l/t rimelig. Jeg har en Princess 360 med tamd 63 motorer i og jeg bruger rundt 80 l/t ved 20 knob og som du selv har erfaret så er farten imellem 9 - 16 knob ikke noget som du kan bruge til noget da det er området hvor også en princess går i plan. Hvis du kigger på en 420 eller 430 fra sidst i ni-ti tallet skal du være meget opmærksom ruderammerne. De er lavet i rustfri stål og aluminium hvilket ikke er en særlig god kombination. Jeg har renoveret mine selv da princess ville have 25 DKK lapper pr. vindue og i min sidder der seks vinduer så det ville løbe op i mange penge. Hvis du ser noget hvidt salt lignende rundt ved rammerne på den indvendige side så vær på vagt da det er aluminiumsdelene som er ved at gå i opløsning. Ellers er det bare at sige lykke til med at finde en ny skude...😁😎😁

 

M.v.h

Søren DK

Link to post
Share on other sites

Sørine skrev 20 minutter siden:

Hej

 

Om du skulle vælge CAT eller VP går nok ud på et. Begge motorer er veldig bra. Du skal dog være opmærksom på at hvis du skal skrue i en CAT kræver det en utrolig masse special værktøj som kun specialister mange gange ligger inde med. Skal man eksempelvis tage en dieseldyse ud skal man sænke hele fuel racken som sidder inde i motoren og det kræver special viden og værktøj. Der er VP mere ligetil. 

Angående brændstof økonomien lyder de 100 l/t rimelig. Jeg har en Princess 360 med tamd 63 motorer i og jeg bruger rundt 80 l/t ved 20 knob og som du selv har erfaret så er farten imellem 9 - 16 knob ikke noget som du kan bruge til noget da det er området hvor også en princess går i plan. Hvis du kigger på en 420 eller 430 fra sidst i ni-ti tallet skal du være meget opmærksom ruderammerne. De er lavet i rustfri stål og aluminium hvilket ikke er en særlig god kombination. Jeg har renoveret mine selv da princess ville have 25 DKK lapper pr. vindue og i min sidder der seks vinduer så det ville løbe op i mange penge. Hvis du ser noget hvidt salt lignende rundt ved rammerne på den indvendige side så vær på vagt da det er aluminiumsdelene som er ved at gå i opløsning. Ellers er det bare at sige lykke til med at finde en ny skude...😁😎😁

 

M.v.h

Søren DK

@Sørine Dette med syrefaste innramming av aluvinduer er ett godt poeng. Hadde vært interressant om du delte litt info rundt dette😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...