Sjøboden77 Startet 27.Juli.2021 Del på Facebook Startet 27.Juli.2021 Hei Noen som har tips om hvor jeg kan få tunet en Mercury 75 i Bergensområdet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Kjøp en optimax 115 hjerne å montere den :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøboden77 Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Åå, ja kanskje like greit.. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Hvis du vil gjøre det på den tungvinte måten, så sender du hjernen til Lundin i Sverige, så gjør de den samme jobben for 5500kr også må du klare deg uten båt i noen uker Såvidt jeg vet, er det ingen i Norge som kan omprogramere hjernene til mercury i Norge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Kjøp en optimax 115 hjerne å montere den :) Er du helt sikker på at det er rett frem bolt on. Mvh Cmb Redigert 27.Juli.2021 av cmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 cmb skrev 3 minutter siden: Kjøp en optimax 115 hjerne å montere den :) Er du helt sikker på at det er rett frem bolt on. Mvh Cmb Kamerat påsto i allefall det, han satte vekk jobben men påsto de kun bytta hjerne og jeg har selv merka forskjell før og etter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Da ble vel påstand litt usikker tenker jeg. Mvh Cmb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) cmb skrev 11 minutter siden: Da ble vel påstand litt usikker tenker jeg. Mvh Cmb Jeg skal sjekke det på jobb imorra, men at det var MYE mer trøkk i motoren, det er det absolutt ikke tvil om. Det kommer snart en hjerne fra Lundin til en 135 mercury, skal vist yte ca 200nå, skal bli spennende og se åssen det fungerer Edit: har sjekka nå, se om delenr på hjernen er likt, hvis det er det så er det bolt on. Hvis ikke så må hjernen flashes og få 115 data installert Redigert 27.Juli.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Husk å fjerne den strupinga også, som Optimax 75 har. Det var visstnok en annen forskjell også som gjorde at man ikke fikk fulle 115 hk, men ca 107 hk ut av den. Men stor økning uansett. Verado 135 er veldig tuningsvennlig forresten. Lundins har jo 235 hk map til den som fungerer strålende, og det er driftssikkert også. Tydeligvis en motor med gode marginer fra konstruktørens side. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Her ble det mye kaos. 135 opti kan ikke bli 200. Det er forskjellige delenr på både blokk og topplokk. Det samme gjelder optimax 75 og 90, 115 når det gjelder blokk. Og når en ser på årsmodell i samme katoregi er det også forskjeller. Er nok ikke bare å bytte ecu slik at man får lik motor. 75 opti til 115 opti er ikke mulig. Samme gjelder 135 opti til 200 er heller ikke mulig. Dog kan effekt bli bedre. Men da er motoren ikke på stell som Mercury har konstruert Mvh Cmb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Opti 135/175 er på 2,5 liter mens E-TEC 150-200 er på 2,6 liter. Ikke rare forskjellen så burde kanskje gå å plukke ut noen ekstra hester? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) cmb skrev 8 minutter siden: Her ble det mye kaos. 135 opti kan ikke bli 200. Det er forskjellige delenr på både blokk og topplokk. Det samme gjelder optimax 75 og 90, 115 når det gjelder blokk. Og når en ser på årsmodell i samme katoregi er det også forskjeller. Er nok ikke bare å bytte ecu slik at man får lik motor. 75 opti til 115 opti er ikke mulig. Samme gjelder 135 opti til 200 er heller ikke mulig. Dog kan effekt bli bedre. Men da er motoren ikke på stell som Mercury har konstruert Mvh Cmb Okey, da vet du tydeligvis mer enn Lundin gjør. 135opti med 175 topper, letta svinghjul, boyesen reeds, ny eksospipe i tilegg til åpen eksos skal vist yte ca 200hk etter ny mapping ifølge de som holder på med dette hver eneste dag På bilde under, så ser du orginal vs ny eksos pipe. Vi har i allefall satt oss mål på 80knop med den 135'n Redigert 27.Juli.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Teerex skrev 1 minutt siden: Opti 135/175 er på 2,5 liter mens E-TEC 150-200 er på 2,6 liter. Ikke rare forskjellen så burde kanskje gå å plukke ut noen ekstra hester? Gamle 3c motorene var jo 2L xr2 som var oppskremt til 220-240hk, de henter jo ut 400hk av mercury 2.5efi. så trur nok vi kan få enda mer ut av 135'n hvis vi jobber litt med det :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Jeg legger meg heeelt flat. Det var jo snakk om kun omprogrammering av styreenhet. Så nå kommer det frem mekaniske forandringer i tillegg. Unnskyld mister. Mvh Cmb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) cmb skrev 7 minutter siden: Jeg legger meg heeelt flat. Det var jo snakk om kun omprogrammering av styreenhet. Så nå kommer det frem mekaniske forandringer i tillegg. Unnskyld mister. Mvh Cmb De kunne hente 180hk ut av den uten bytte av topper, reeder, eksos mod. De siste 20hk blei dyre. Så en 135 kan bli 200, selv om du sa det var umuligt. Men vi holder på med en 90 mariner optimax også, den skal få ny 115 mercury hjerne nå Redigert 27.Juli.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Jepp 90 til 115 er ok. Og da er motor som original hvis du bytter oljetanken i tillegg 🙃 Men Terex kan sikkert bekrefte at svensker er kjent å lure Norske kjøpere☺ Venter i spenning på før og etter på opti 135 til 200+ Egentlig hadde det vært bedre med sammenligning mellom opti 150 og race Lundin 200+ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Hadde hørt bare positivt om Lundins, og hadde det vært en Mercury så hadde det nok vært plankekjøring med den tuningen. Men gjort er gjort Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Før får vi aldri vite, var en innbytte motor som blei kjøpt billigt med modifisering i tankene. Var kaputt starter og girhus, Så har gått løs på det før vi engang har testa om den starter Men og si at Lundin lurer norske kunder, vil jeg si er ganske på tryne. Det er faktisk ett av de firmaene her i Europa som har mest kunnskap om mercury, her kan du jo se hva de holder på med bortsett fra trimming og salg av motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Terex. Ok, du sa selv i innlegg at du brukte omkring kr5000+ på din Honda i omprogrammering til din påhengsmotor. Og da uten effekt økning målbart. Og selv da sendte styreenhet tilbake til Lundin for ny omprogrammering. Resultat som du selv har sagt da i dette forumet var 0 gevinst etter forsøk nummer 2. Mulig Lundin er bra på mye annet...Men han finta deg med noen kr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 (redigert) Ja det stemmer, jeg var nok en slags prøvekanin der. Ikke sikkert de hadde noen erfaringer med den motoren før (Honda BF90D VTEC). Men Lundins er bra på alt som har med Mercury å gjøre iallefall, det er det jo ingen tvil om. Har ikke tenkt på bruke Lundins på min F115, foreløpig iallefall. Kanskje hvis jeg flytter motoren over på en båt som klarer å utnytte/trenger litt mere effekt, hvem vet. Lundins lokker jo med flere hk. Mercury hadde akkurat lansert den motoren mens jeg holdt på med denne Hondaen i 2014. Og så fjernet regjeringen hk-avgiften. Da ble det lysende klart hva slags motor jeg skulle ha, så det med Hondaen ble ikke så viktig liksom. Men jeg kunne jo ha fått litt rabatt på tuningen... Redigert 28.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 😃😄😄😃🙃🙃🙃 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøboden77 Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Ja her kom det jo frem litt forskjellig.. Tror jeg sender ECU til Lundin ila vinteren. Struping i innsuget er jeg klar over. Hva med propell? Bør vel ha en større hvis jeg får ca 107 hk. Vet dere hva som er optimalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Ja du må absolutt ha større propellstigning, men det blir jo gjetting hva som er optimalt for akkurat din båt. Vil vel øke 6-8 knop i toppfart, helt avhengig av hva utgangspunktet var. Hvis toppfarten skal øke f.eks. 25% må stigningen øke med ca 25% forutsatt at max. turtall i utgangspunktet var greit. Så du må opp fra f.eks. 17P til 21P stigning, sånn helt grovt sett. Men ikke sikkert det stemmer helt i praksis da. Du har jo dessuten valget mellom alu eller stål, og 3-blads eller 4-blads. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.