Jump to content

Tune Mercury 75 Optimax


Sjøboden77

Recommended Posts

Hvis du vil gjøre det på den tungvinte måten, så sender du hjernen til Lundin i Sverige, så gjør de den samme jobben for 5500kr også må du klare deg uten båt i noen uker 

 

Såvidt jeg vet, er det ingen i Norge som kan omprogramere hjernene til mercury i Norge 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 3 minutter siden:

Kjøp en optimax 115 hjerne å montere den :) 

 

Er du helt sikker på at det er rett frem bolt on.

Mvh Cmb 

 

Kamerat påsto i allefall det, han satte vekk jobben men påsto de kun bytta hjerne og jeg har selv merka forskjell før og etter 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 11 minutter siden:

Da ble vel påstand litt usikker tenker jeg.

Mvh Cmb 

 

Jeg skal sjekke det på jobb imorra, men at det var MYE mer trøkk i motoren, det er det absolutt ikke tvil om. 

 

Det kommer snart en hjerne fra Lundin til en 135 mercury, skal vist yte ca 200nå, skal bli spennende og se åssen det fungerer 

 

Edit: har sjekka nå, se om delenr på hjernen er likt, hvis det er det så er det bolt on. Hvis ikke så må hjernen flashes og få 115 data installert 

 

 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk å fjerne den strupinga også, som Optimax 75 har. Det var visstnok en annen forskjell også som gjorde at man ikke fikk fulle 115 hk, men ca 107 hk ut av den. Men stor økning uansett.

 

Verado 135 er veldig tuningsvennlig forresten. Lundins har jo 235 hk map til den som fungerer strålende, og det er driftssikkert også. Tydeligvis en motor med  gode marginer fra konstruktørens side.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her ble det mye kaos.

135 opti kan ikke bli 200.

Det er forskjellige delenr på både blokk og topplokk.

Det samme gjelder optimax 75 og 90, 115 når det gjelder blokk.

Og når en ser på årsmodell i samme katoregi er det også forskjeller.

Er nok ikke bare å bytte ecu slik at man får lik motor. 75 opti til 115 opti er ikke mulig.

Samme gjelder 135 opti til 200 er heller ikke mulig.

Dog kan effekt bli bedre. Men da er motoren ikke på stell som Mercury har konstruert

 

 

Mvh Cmb 

 

 

Link to post
Share on other sites

Opti 135/175 er på 2,5 liter mens E-TEC 150-200 er på 2,6 liter. Ikke rare forskjellen så burde kanskje gå å plukke ut noen ekstra hester?

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 8 minutter siden:

Her ble det mye kaos.

135 opti kan ikke bli 200.

Det er forskjellige delenr på både blokk og topplokk.

Det samme gjelder optimax 75 og 90, 115 når det gjelder blokk.

Og når en ser på årsmodell i samme katoregi er det også forskjeller.

Er nok ikke bare å bytte ecu slik at man får lik motor. 75 opti til 115 opti er ikke mulig.

Samme gjelder 135 opti til 200 er heller ikke mulig.

Dog kan effekt bli bedre. Men da er motoren ikke på stell som Mercury har konstruert

 

 

Mvh Cmb 

 

 

 

Okey, da vet du tydeligvis mer enn Lundin gjør. 135opti med 175 topper, letta svinghjul, boyesen reeds, ny eksospipe i tilegg til åpen eksos skal vist yte ca 200hk etter ny mapping ifølge de som holder på med dette hver eneste dag 

 

På bilde under, så ser du orginal vs ny eksos pipe. Vi har i allefall satt oss mål på 80knop med den 135'n 

IMG_20210523_155819.jpg

IMG_20210523_155805.jpg

IMG_20210523_155946.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 minutt siden:

Opti 135/175 er på 2,5 liter mens E-TEC 150-200 er på 2,6 liter. Ikke rare forskjellen så burde kanskje gå å plukke ut noen ekstra hester?

 

 

Gamle 3c motorene var jo 2L xr2 som var oppskremt til 220-240hk, de henter jo ut 400hk av mercury 2.5efi. så trur nok vi kan få enda mer ut av 135'n hvis vi jobber litt med det :) 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 7 minutter siden:

Jeg legger meg heeelt flat.

Det var jo snakk om kun omprogrammering av styreenhet.

Så nå kommer det frem mekaniske forandringer i tillegg.

Unnskyld mister.

Mvh Cmb 

 

 

 

 

 

 

De kunne hente 180hk ut av den uten bytte av topper, reeder, eksos mod. De siste 20hk blei dyre. Så en 135 kan bli 200, selv om du sa det var umuligt. 

 

Men vi holder på med en 90 mariner optimax også, den skal få ny 115 mercury hjerne nå 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp 90 til 115 er ok.

Og da er motor som original hvis du bytter oljetanken  i tillegg 🙃

Men Terex kan sikkert bekrefte at svensker er kjent å lure Norske kjøpere☺

Venter i spenning på før og etter på opti 135 til 200+

Egentlig hadde det vært bedre med sammenligning mellom opti 150 og race Lundin 200+

Link to post
Share on other sites

Hadde hørt bare positivt om Lundins, og hadde det vært en Mercury så hadde det nok vært plankekjøring med den tuningen. Men gjort er gjort :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Før får vi aldri vite, var en innbytte motor som blei kjøpt billigt med modifisering i tankene. Var kaputt starter og girhus, Så har gått løs på det før vi engang har testa om den starter 

 

Men og si at Lundin lurer norske kunder, vil jeg si er ganske på tryne. Det er faktisk ett av de firmaene her i Europa som har mest kunnskap om mercury, her kan du jo se hva de holder på med bortsett fra trimming og salg av motorer 

 

Link to post
Share on other sites

Terex.

Ok, du sa selv i innlegg at du brukte omkring kr5000+ på din Honda i omprogrammering  til din påhengsmotor. Og da uten effekt økning målbart. Og selv da sendte styreenhet tilbake til Lundin for ny omprogrammering. Resultat som du selv har sagt da i dette forumet var 0 gevinst etter forsøk nummer 2.

Mulig Lundin er bra på mye annet...Men han finta deg med noen kr. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer, jeg var nok en slags prøvekanin der. Ikke sikkert de hadde noen erfaringer med den motoren før (Honda BF90D VTEC). Men Lundins er bra på alt som har med Mercury å gjøre iallefall, det er det jo ingen tvil om.

Har ikke tenkt på bruke Lundins på min F115, foreløpig iallefall. Kanskje hvis jeg flytter motoren over på en båt som klarer å utnytte/trenger litt mere effekt, hvem vet. Lundins lokker jo med flere hk.

Mercury hadde akkurat lansert den motoren mens jeg holdt på med denne Hondaen i 2014. Og så fjernet regjeringen hk-avgiften. Da ble det lysende klart hva slags motor jeg skulle ha, så det med Hondaen ble ikke så viktig liksom. 

Men jeg kunne jo ha fått litt rabatt på tuningen...

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja du må absolutt ha større propellstigning, men det blir jo gjetting hva som er optimalt for akkurat din båt. 

Vil vel øke 6-8 knop i toppfart, helt avhengig av hva utgangspunktet var. Hvis toppfarten skal øke f.eks. 25% må stigningen øke med ca 25% forutsatt at max. turtall i utgangspunktet var greit. Så du må opp fra f.eks. 17P til 21P stigning, sånn helt grovt sett. Men ikke sikkert det stemmer helt i praksis da.

Du har jo dessuten valget mellom alu eller stål, og 3-blads eller 4-blads.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...