MaSa Startet 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2021 Liten krise her!! På vei oppover fra Gøteborg i dag rett nord for rörö så gikk plutselig farten ned på styrbord helt plutselig i 23 knop. Jeg dro av , og prøvde å dra den opp igjen. Men da fusket den, og det kom en vannvittig skrike/hyle lyd nede fra motorrommet. Den økte i takt med farten. Lyden kommer ikke på tomgang og ikke i revers, kun i gir fremover! Ligger nå på Marstrand , har snakket med Ringens varv og Marstrand varv men ingen har tid til å se på dette før om ca 2 uker! Er det noen som kan tenke seg konkret til hvor problemet kan ligge ? Oljen på girkassa ser fin ut, kan ikke se noe deler eller noe i den. Ikke noe galt utvendig med aksling . Det er VP tamd-72 p a motorer. Tror girkassa er en mg 507-1 Håper noen kloke hoder har noen løsninger så jeg slipper å kjøre 95nm på en motor hjemover siste 2 ukene Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Sjekk klemflens. Kan skriking komme derfra? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Tau i propellen? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Bjørn Løvjomås skrev 4 minutter siden: Sjekk klemflens. Kan skriking komme derfra? Muligens, det er så intens skrikelyd aldri hørt lignende.. kan ta sliten viftereim og gange med 50 ? Bitteliten skrev 2 minutter siden: Tau i propellen? Svømte ned og kikket , ingenting utvendig med propell eller Aksel, svivel lett og fint også Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 På min hadde jeg en type med splinter gjennom. Sjekk om du har det, og om de er knekt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
dsm Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Pakkboks på akselhylse hyler om du mistet smøring/får varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 dsm skrev 8 minutter siden: Pakkboks på akselhylse hyler om du mistet smøring/får varmgang. Kan også sjekkes, byttet til vannsmurte pakkbokser i fjor på denne . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Er neste VP da i Grebbestad og Ringnes i Fredrikstad? Begge disse stilte opp på kort varsel da styrbord her havarerte i 2017 ferien, siden det var krise. Jeg hadde forståelse for at de ikke hadde 5 mannedager til rådighet da for å bygge ny motor. Men kanskje de ikke trenger så lang tid for å fikse problemet du har? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gulborg Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Kan ikke dette komme ifra demperplate også.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 MaSa skrev for 2 timer siden: Muligens, det er så intens skrikelyd aldri hørt lignende.. kan ta sliten viftereim og gange med 50 ? Har du sjekka turbo'n ? Slangeklemma på det røret som kommer ut fra turbo'n løsna på d6'n min i fjor og da var det helt villt. Kamerat som kjørte båt 200m unna hørte det og lurte på hva faen der var. Når jeg ga på igjen så kom lyden og når jeg slapp ned så forsvant den, da skjønte han at det kom fra min båt også var det rett til brygga og nedi motorrommet Mista masse turtall, mista masse fart, fikk sinnsykt mye bråk Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Det må da være mulig å identifisere om lyden kommerfra motor...gir eller propellaksel. Hvis motor går rent på alle turtall kan du eliminere motor. Den går normalt i bakover. Den hyler i forover. Et lager i girboksen har skåret seg er min teori. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Ugleseth skrev 15 minutter siden: Det må da være mulig å identifisere om lyden kommerfra motor...gir eller propellaksel. Hvis motor går rent på alle turtall kan du eliminere motor. Den går normalt i bakover. Den hyler i forover. Et lager i girboksen har skåret seg er min teori. Vi er inne på lager i girboksen selv, men også mulig klemflensen på akslingen.. skal sjekkes i morgen.? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
index Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 En strek med sprittusj på klemflens og aksling, så ser du kjapt om den slurer . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 index skrev 1 minutt siden: En strek med sprittusj på klemflens og aksling, så ser du kjapt om den slurer . Det enkle er ofte det beste Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Eika skrev for 10 timer siden: Har du sjekka turbo'n ? Slangeklemma på det røret som kommer ut fra turbo'n løsna på d6'n min i fjor og da var det helt villt. Kamerat som kjørte båt 200m unna hørte det og lurte på hva faen der var. Når jeg ga på igjen så kom lyden og når jeg slapp ned så forsvant den, da skjønte han at det kom fra min båt også var det rett til brygga og nedi motorrommet Mista masse turtall, mista masse fart, fikk sinnsykt mye bråk Har hatt akkurat det samme. Sinnsykt høy skrikelyd. Skvatt så e dro spakene rett i fri og fikk heile hekksjøen inn på uteplassen. Det var en luftslange ved intercooler som var dårlig skrudd til. Min feil... sjekk luftslanger tubo og intercooler Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
MaSa Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Da ser det ut til at klemflensen er problemet, den ene bolten har nesten skrudd seg helt ut! ser også ut til at akslingen har dratt seg 0,8-10mm tilbake. om vi ikke klarer å få den på plass det siste kan jeg likevel stramme til å kjøre? Eller må den helt tilbake ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Brigg Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Et bilde eller to kunne vært nyttig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Dette skjedde jo meg og på tur hjem fra Bergen, da fikk jeg jo hjelp av Liberty, han brukte en surrestropp for å trekke akselen inn. Du må jo løsne alt av bolter da. Mest sannsynlig har du også slipt litt på aksel, så det er ikke utenkelig at det må byttes. Men skaff deg en god stropp og strammer, dette er jo du kjent med fra lastebilen. Prøv da å se om du får den til å skli inn og stram klemhylsa på foreskrevet måte. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ida Marie III Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Du må også gjerne åpne klemflensen litt...gjerne med en kile i de langsgående åpningene...da glir akslingen lettere innover... Trekk til klemflensen slik Sleipner foreskriver på nettsiden sin Jeg tror også du må bytte aksling på sikt, slik Bjørn sier, om du har gått slik lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 (redigert) Eller legg en liten metallbit eller noe i sprekken på siden, og skru boltene motsatt vei. Da gikk det lett å ta av og på akslingen min. Kunne dra akslingen inn for hånd med litt kraft. Redigert 28.Juli.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Bjørn Løvjomås skrev 24 minutter siden: Prøv da å se om du får den til å skli inn og stram klemhylsa på foreskrevet måte. Ida Marie III skrev 13 minutter siden: Du må også gjerne åpne klemflensen litt...gjerne med en kile i de langsgående åpningene...da glir akslingen lettere innover... Jeg ville også gjort det slik, men ikke forvent at det er tilstrekkelig. Når akselen først har rotert i bosset er sannsynligvis en eller begge deler skadet. Du vil da ikke klare å oppnå den korrekte forbindelsen. Men det er mulig å gjøre improviserte løsninger. Dersom du kiler opp klemflensen slik at akselen går lett ut og inn, kan du trekke akselen helt tilbake, på føre rikelig med Locktite 638, og deretter føre den inn og trekke til. Dette er en sterk låsevæske for sylindrisk låsing. For at den skal fungere optimalt er det viktig at alt er fettfritt, og at du får påført Locktite på hele arealet av akselen som er i kontakt i bosset. Når dette skal demonteres igjen bruker du varme for å løsne låsevæsken, og setter på en avtrekker på enden, ikke noe problem. I tillegg kan du bore et nytt hull tvers gjennom klemflens og aksel med et 12mm bor og sette inn en M12 unbrakoskrue i 12.9 kvalitet. Denne skal ha rett legg (det sylindriske partiet før gjengene) som går forbi partiet der aksel møter boss. Skive og mutter i riktig kvalitet, og deretter trekke til med riktig moment. Dette kan forhindre ny rotasjon, men gir deg ikke samme kraft som med Locktite. Når du skal trekke til klemflensen er det også viktig at du får så høy forspenningskraft som mulig (kraften som klemflensen klemmer mot akselen med). For å oppnå det med det korrekte tiltrekningsmomentet på flensens skruer er det lurt å bruke en gjengetapp og renske opp gjengene i flensen, deretter må du smøre gjengene på skruene slik at du får minst mulig friksjon i gjengene. Tiltrekningsmomentet skal omdannes til en strekkraft i skruen. Dersom skruene er litt rustne i gjengene bør de helst byttes, evt. pusse dem blanke med en stålbørste. Rust og dritt på gjengene gjør at du får helt feil forspenning, selv om momentet er riktig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Goddis77 Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Kjøpte selv nye bolter på Tools når jeg hadde av akslingen min. Brukte også gjengefrisker kjøpt i samme butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Goddis77 skrev 52 minutter siden: Eller legg en liten metallbit eller noe i sprekken på siden, og skru boltene motsatt vei. Da gikk det lett å ta av og på akslingen min. Kunne dra akslingen inn for hånd med litt kraft. Lyst til å illustrere dette? Høres lurt ut, men klarer ikke helt å se dette for meg. Opplevde at aksel spant i flens ifm demontering og ikke god nok etterstramming for noen år siden. Strammet til iht Sleipner sine instruksjoner og siden har det ikke vært noe problem. Ikke sikkert det er noe vits i å overproblematisere dette! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 @Komodokommer som vanlig med et svar tatt helt ut av fasiten. Lykke til @MaSa. Det er billigere med klemflens og ny aksel, enn ny girkasse. Jeg husker jubelen sto i taket hos meg, når jeg fant ut at det kun var klemflens. Når det gjelder å bore hull i aksel og klemflens, så er det en tung prosess. Liberty holdt på lenge med å øke fra 12 til 14mm Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Goddis77 Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Her har jeg satt inn boltene feil vei. Tok da og satte en metallbit (L-vinkel jeg hadde liggende for min del) inn i sprekken, og strammet forsiktig boltene til. Var ikke mye som skulle til før klemflensen var nok åpen til å få aksling godt på plass. Prøvde og med klosser inn i sprekken, men det var mye tyngre synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.