Jump to content

Feriekrise! Stopp på Volvo penta tamd72p a ! En forferdelig lyd når den settes i gir

MaSa

Recommended Posts

Brigg skrev for 2 timer siden:

Her kommer mange referanser til Sleipner klemflens. Men er det en slik som er montert i denne båten @MaSa?

Ja det er nok det, samme prinsippet. Fikk spjelket den, men klarer ikke få inn Aksel.

så blir låst, så går vi for en motor opp og hjem, før den går rett på land for rep.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Komodo skrev 4 minutter siden:

Men har du fått den ut da?

Den ser ut til å ha beveget seg ca 1cm bakover. Håpløst å komme til og få noen krefter på aksel for å få den inn igjen, meget trangt på styrbord motor dessverre. Båt må uansett på land snart for en permanent reparasjon. Klemflens ble dratt til så hardt det lot seg gjøre, og ble 100ganger bedre, men er fremdeles ikke god.

Forsøkte dere å åpne flensen på den måten Goddis77 beskrev?

Goddis77 skrev for 12 timer siden:

Her har jeg satt inn boltene feil vei. Tok da og satte en metallbit (L-vinkel jeg hadde liggende for min del) inn i sprekken, og strammet forsiktig boltene til.

20201213_105913.jpg.06b86e8c5d4faf158a7d31359fde38b6.jpg

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å få inn aksel, mest sannsynlig har det blitt relativt dype spor fra at den har rotert i flensen. Men får man ut aksel kan man slipe vekk toppene, og da skal den gå lett inn. Med Loctite 638 (eller bedre) får du da en helt annen fastsetting enn kun med friksjon. Friksjonskraften skal i utgangspunktet være nok, men når akselen først har spolet blir det sår som reduserer arealet i forbindelsen. 

Komodo skrev 1 minutt siden:

Forsøkte dere å åpne flensen på den måten Goddis77 beskrev?

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å få inn aksel, mest sannsynlig har det blitt relativt dype spor fra at den har rotert i flensen. Men får man ut aksel kan man slipe vekk toppene, og da skal den gå lett inn. Med Loctite 638 (eller bedre) får du da en helt annen fastsetting enn kun med friksjon. Friksjonskraften skal i utgangspunktet være nok, men når akselen først har spolet blir det sår som reduserer arealet i forbindelsen. 

Ja vi forsøkte dette også, men får hverken Aksel lenger bak eller lenger inn.

så var på tlf med sleipner i dag, så aksling og klemflens er kjapt levert så båten ryker opp til uken igjen så er den forhåpentligvis som «ny» igjen kjapt :)

Alt kunne vært så meget verre enn hva det var alikevel ?

bare krysse fjorden de siste 94 NM nå så er det sykehusopphold på båten noen dager ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...