Jump to content

40 Mariner 4 takt stopper når den settes i gir

KjetilSt

Recommended Posts

Hei, har en 40 hk Mariner 4-takter, usikker på alder, som går fint på tomgang, men så fort jeg setter den i gir stopper den. Hvis jeg forsøker å "ruse" motoren i fri må jeg være veldig forsiktig, hvis ikke stopper den. For meg virker det som den får for mye bensin på lavt turtall, men er ikke sikker

Plukket av deksel på motor, men det er jo så mange justeringsmuligheter at jeg ikke tør prøve noe uten å vite hva jeg skal skur på

Noen som har vært borti tilsvarende, eller har tips om hva jeg kan prøve?

Ps! Er ute på ei øy på Helgelandskysten med svært begrenset utvalg av verktøy ?

Hvis det er 95 oktan så hadde jeg drenert den og testet med fersk 95 eller 98. Moderne 95 oktan har så mye "miljøvennlig tull" i seg at det fort blir krøll.

Hadde en gressklipper som hade stått med bensin fra året før. Ikke sjanse å starte den. Byttet bensin og startet som bare det. Samme gjorde naboen med sin.

Prøv med fersk bensin. Det hadde i alle fall jeg gjort.

Siste tank før vinteren prøver jeg å kjøre på 98 oktan, for den er ikke blandet ut sies det.

Det er i alle fall det enkleste å teste ute å skru. 

Jeg hadde ikke justert på noen skruer, for jeh tror ikke problemet er justering.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...