KjetilSt Startet 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2021 Hei, har en 40 hk Mariner 4-takter, usikker på alder, som går fint på tomgang, men så fort jeg setter den i gir stopper den. Hvis jeg forsøker å "ruse" motoren i fri må jeg være veldig forsiktig, hvis ikke stopper den. For meg virker det som den får for mye bensin på lavt turtall, men er ikke sikker Plukket av deksel på motor, men det er jo så mange justeringsmuligheter at jeg ikke tør prøve noe uten å vite hva jeg skal skur på Noen som har vært borti tilsvarende, eller har tips om hva jeg kan prøve? Ps! Er ute på ei øy på Helgelandskysten med svært begrenset utvalg av verktøy ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Er bensinen fersk? Har du sjekket om det er noen vanndråper i bunnen av bensintanken? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
KjetilSt Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Bensinen er nok fra i fjor. Kan ikke se noe vann/grums på tanken Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Hvis det er 95 oktan så hadde jeg drenert den og testet med fersk 95 eller 98. Moderne 95 oktan har så mye "miljøvennlig tull" i seg at det fort blir krøll. Hadde en gressklipper som hade stått med bensin fra året før. Ikke sjanse å starte den. Byttet bensin og startet som bare det. Samme gjorde naboen med sin. Prøv med fersk bensin. Det hadde i alle fall jeg gjort. Siste tank før vinteren prøver jeg å kjøre på 98 oktan, for den er ikke blandet ut sies det. Det er i alle fall det enkleste å teste ute å skru. Jeg hadde ikke justert på noen skruer, for jeh tror ikke problemet er justering. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
-morten- Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 akkurat samme symptomene hos meg, etter å ha hatt vann/grums i bensinen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KjetilSt Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Takk for svar - da får jeg prøve å få tak i noe fersk bensin og se om det hjelper ? Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 29.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2021 Takk for gode tips. Ny bensin gjorde underverker ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2021 @KjetilSt, takk for tilbakemelding. Da vet vi at bensinen var problemet. Husk å fylle 98 oktan når det nærmer seg sesongslutt, slik at både motor og tank står med skikkelig bensin og ikke det miljøsvineriet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.