Jump to content

Lufte hydralikstyrning med Autopilot


MR Swe

Recommended Posts

Ida Marie III skrev On 28.7.2021 at 8.55:

På min Raymarin setter en bare på auto når en ligger fortøyd, og begynner å svinge på rattet...

Autopiloten vil da starte hyd.pumpen for å holde rorene i gitt posisjon...

Jeg har nettopp montert AP.

 

Jeg luftet først det jeg klarte med rattpumpen, her måtte jeg mekke til en trakt, siden ikke martim hadde en passende slange til Sleipner styrepumpe.

 

Trakten ble teipet på en slangestuss som passet inn i påfyllingshullet.

 

Da er det bare å fylle til trakten ble full og deretter svinge frem og tilbake inntil det ble tomt.

Dette gjentas flere ganger inntil nivået i trakten slutter å minke.

 

Det samme gjorde jeg med AP, satt i auto og svingte frem på "rattet" på AP. 😊 

 

PS, lurt å har kluter klart, det blir (fort)litt gris.

 

 

Sist jeg luftet en seastar styring kjøpte jeg en flaske med olje, og da med fulgte kork med slangestuss, som passet i påfylling. 

 

Skrudde denne inn med oljeflasken på, snudde oljeflasken og stakk hull i bunnen av flasken for å få ut luft.

Ha en gaffateip klar for å teip hull 😊

Link to post
Share on other sites

Kjør autopiloten manuelt i en retning samtidig som du vrir rattet motsatt slik at motoren ikke beveger seg. Og så motsatt. 

 

Du må ha en klar slange fra en beholder med hydraulikkolje plassert høyere enn rattpumpa ned til rattpumpa. Når det ikke kommer luftbobler lenger er autopilotpumpa ferdig luftet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort det skikkelig. Flaske med slange ned til øverste rattpumpe for å etterfylle olje i systemet. Klar slange på sylinder ned i tomflaske. Kjør autopilot pumpa en vei manuelt (går på de fleste autopiloter, evt sett i auto og forandre kurs ved kai.) og åpne luftenippel. Fyll over olja i påfyllingsflaska når det nærmer seg tomt, og gjenta prosessen begge veier til du ikke ser luftbobler. Øverste pumpe er som regel ok men gjerne luft denne og for å være sikker. 

 

Dette står i de fleste manualer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...