Jump to content

Engbo ankervinsj - frittfall som fusker


trydis

Recommended Posts

Har en Engbo Maxi 38 ankervinsj der frittfallfunksjon titt og ofte ikke slipper ankeret som ønsket, så godt som alltid når tauet er tørt.

 

Frikobling skjer normalt, men ofte blir det såpass med friksjon et eller annet sted at tauet må dras ut med relativt mye makt. Kjenner også at det er relativt mye motstand når jeg slipper ankeret og drar ut tau på badeplattformen.

 

Har forsøkt 5-56 på skroggjennomføringen sin rulle og på innsiden av trekkskivene uten at det gjorde noe den ene eller andre veien. Løsnet i tillegg strammefjæren for å sjekke at ikke denne skapte unødvendig friksjon. Har ellers forstått det slik at man ikke skal åpne enheten og smøre noe mer, men merker det frister å ta en titt.

 

En ting jeg stusser på når jeg ser i manualen er at den ser ut til å være montert motsatt vei av den i min båt. En fordel med det er at tauet havner midt i bøtta under, kontra at det legger seg mot kanten slik den er montert i min. I tillegg blir det mindre vinkel på tauet når det trekkes inn i tauføreren.

 

Bilde fra manual:

image.png.29005986aecbc720943e04b7449c9afe.png

 

Vinsj slik den er montert i min båt:

 

 

Spørsmål/tanker:

- Er det noen som vet om det kan hjelpe å smøre enkelte komponenter innvendig?

- Burde egentlig vinsjen ha vært snudd 180 grader og er feilmontert en gang i tiden?

- Kan det hjelpe å gå ned fra 16mm til 14mm blytau, fører muligens til mindre friksjon?

- Bråker vinsjen unormalt mye? Har fått et par kommentarer angående det og hører selv at den bråker en del kontra andre sine.

 

Input/tanker mottas med takk 😀

Link to post
Share on other sites

Sikkert andre som kjenner disse vinsjene enda bedre og kan komme med bedre input, men hadde en tilsvarende. Den var montert på skott, noe jeg tror den vinsjen egentlig er designet for. Tror ikke du får veldig liten kontakt mellom kabelar og tau hvis du snur den da det ser ut som din er montert oppunder dekk.

 

Vi slet både på opptrekk og frislipp. Der var det en kombinasjon av slitt kabelar, som selges som slitedel og stiv og sliten ankerline.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vittig skrev On 30.7.2021 at 13.03:

Sikkert andre som kjenner disse vinsjene enda bedre og kan komme med bedre input, men hadde en tilsvarende. Den var montert på skott, noe jeg tror den vinsjen egentlig er designet for. Tror ikke du får veldig liten kontakt mellom kabelar og tau hvis du snur den da det ser ut som din er montert oppunder dekk.

 

Vi slet både på opptrekk og frislipp. Der var det en kombinasjon av slitt kabelar, som selges som slitedel og stiv og sliten ankerline.

 

Den er jo montert likt som på bildet fra manualen, bare snudd 180 grader rundt y-aksen.

 

Det som virker å være mest avgjørende hos meg er om tauet er tørt eller ikke, utslipp fungerer stort sett når tauet er fuktig.

 

Opptrekk fusker stort sett alltid når ankeret nærmer seg vannflaten pga. at tauet tårner seg i kassen. Antar at dette problemet forsterkes av at den "spytter ut" tauet mot kanten av taukassen og ikke i midten, slik den ville gjort om den var montert som på bildet fra manualen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...