Jump to content

Anbefaling til ny kartplotter

bjornas

Recommended Posts

Ser ut som om min gamle Raymarine C 120 classic fusker så mye at den må byttes ut. Det gjør nok også at tilhørende radar må byttes ut.

Er det noen som har anbefalinger til gode kombinasjoner her? Jeg er åpent for alt, men antar at det er mest hensiktsmessig å fortsette i Raymarine-verdenen, ettersom all instrumentering også er fra dem.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Du er på ingen måte låst til Raymarine selv om øvrige instrumenter i båten din er fra dem. Antar du kanskje har autopilot, fart, dybde, tridata etc i ST-60+ eller øvrige instrumentserier fra Ray. Sannsynligvis har du også noe som kommuniserer via NMEA0183.

Alle gamle Ray-instrumenter kan enkelt kobles inn på NMEA2000 via SeaTalk to SeaTalng konverteringssett. Omtrent alle nye plottere kan også ta inn NMEA0183 data.

https://seatronic.no/raymarine-converterkit-seatalk-1-til-seatalkng?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SfxtDK_H6lFAFBKTO3gjGKZbzOta_JwZPpisZrs7SbcIKReU0zpuHBoCKn0QAvD_BwE 

Jeg ville derfor valgt plotter og radar basert på hva du synes gir best nytte og verdi for pengene. Personlig liker jeg Garmin men det finnes mye annet også som er bra. Alle plottere har enten NMEA2000 eller SeaTalkng (som er samme sak hos Raymarine men andre plugger og kabler). 

Alle disse systemene kan enkelt kobles sammen (NMEA0183, NMEA2000, SeaTalk og SeaTalkng). SeaTalkng omtales også noen steder som SeaTalk2. Det finnes konverteringssett som enkelt får alt til å spille sammen. Det er ofte mye billigere enn å bytte ut alle mulige gamle sensorer, autopilot og instrumenter. Backbone for NMEA2000 og SeaTalkng kan spleises sammen evt kan du også kjøpe konverteringskabel. Dette fungerer da som ett og samme nett og du kan da koble på med både NMEA2000-kabler og SeaTalkng drop-kabler. (hvit og sort) alt etter behov.

Anbefaler deg derfor å sjekke ulike pakketilbud på plotter og radar. Uansett hvilket system du da velger så kan du koble opp alt det gamle via NMEA2000 (evt SeaTalkng om du går for Ray).

Du vil uansett måtte etablere et NMEA2000 backbone (evt SeaTalkng backbone) og så kobler du alt annet innpå dette. Kobling mellom radar og plotter vil sannsynligvis være en datakabel og i alle fall ikke NMEA. Det finnes også radar-til-plotter i trådløs variant.

Avslutningsvis vil jeg si at NMEA2000 er noe mer fleksibelt, billigere og mer utbredt enn SeaTalkng. Dessverre er det slik at svært mange har disse gamle Raymarine-instrumentene som kommuniserer på SeaTalk. Da må man uansett gå veien om konverteringssettet over og man har da altså et SeaTalkng backbonesett. Ettersom alle andre enn Raymarine bruker NMEA2000, så må man da i de fleste tilfeller skjøte innpå et NMEA2000 backbone på dette for å få nødvendig funksjonalitet. En slik løsning høres kanskje komplisert ut, men er egentlig nokså enkel. Det er også svært mye billigere enn å bytte ut alt av sensorer, autopilot og instrumenter.

Redigert av HansH (see edit history)

Har en Garmin plotter og ekkolodd fra 2011, den har aldri fusket eller hatt noen problemer!  veldig enkel å bruke, har nesten ikke trengt å åpne instruksjonsboka!  3dview ekkolodd, fiskekart, veldig lettlest. Kjøper gjerne en større og dyrere Garmin neste gang

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...