Jump to content

Plassering sinkanoder 2018 Volvo Penta D4


svult

Recommended Posts

Det står sikkert i instruksjonsboken. Men en står under ladeluftkjøleren, helt i bakkant av denne. Den andre står under varmeveksler, helt i framkant av denne. Mellom sjøvannspumpa og motorblokka. 

 

Pluggene sinkene sitter på har firkanthode. Disse er 1/2 toms. Et ypperlig verktøy er en kopp e.l fra et 1/2 toms koppnøkkelsett. Bruker du fastnøkkel eller skiftenøkkel runder du firkanten rimelig kjapt. 

 

44B5A6D2-FF5E-431F-B4BC-C73E0C37C731.jpeg.75de45a7d9a085bffd988d18dd32658a.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 9 minutter siden:

Det står sikkert i instruksjonsboken. Men en står under ladeluftkjøleren, helt i bakkant av denne. Den andre står under varmeveksler, helt i framkant av denne. Mellom sjøvannspumpa og motorblokka. 

 

Pluggene sinkene sitter på har firkanthode. Disse er 1/2 toms. Et ypperlig verktøy er en kopp e.l fra et 1/2 toms koppnøkkelsett. Bruker du fastnøkkel eller skiftenøkkel runder du firkanten rimelig kjapt. 

 

44B5A6D2-FF5E-431F-B4BC-C73E0C37C731.jpeg.75de45a7d9a085bffd988d18dd32658a.jpeg

Takker! Da skal jeg lete her (dvs får se om jeg finner komponentene du nevner). Anodeplasseringen står faktisk ikke i instruksjonsboka («Owner’s manual») som fulgte med. For ordens skyld: du mener nyere modell av D4 her, ikke sant? Jeg har sett video (ref annne post her) av sinkbytte på ca ti år gammel D4, og sinkene der sitter annerledes. 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er med eldre modeller. Men jeg har aldri hørt eller lest noe om at plasseringen er endret på nye modeller. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Min erfaring er med eldre modeller. Men jeg har aldri hørt eller lest noe om at plasseringen er endret på nye modeller. 

Skjønner. I min manual står det ikke noe om anoder på motoren, men jeg ser de er beskrevet i tidligere manualer på nettet - og iht. det du beskriver. Nå er det trangt i motorrommet, og jeg har ikke fått saumfart den, men det leder meg til å tro at det ikke er anoder på denne motoren. 

Link to post
Share on other sites

svult skrev for 8 timer siden:

men det leder meg til å tro at det ikke er anoder på denne motoren. 

 

Det bør du være helt sikker på. Veldig ugunstig om det skal være sink på motoren og at disse ikke blir byttet. Som sagt har jeg ikke hørt om at VP har endret på dette. 

 

Hva er den nøyaktige modellbetegnelsen på motoren? Dette står på en klisterlapp på babord side av motoren. Står slik: D4-260I-? Hvilken bokstav står der jeg har satt et spørsmålstegn?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

svult skrev 22 minutter siden:

… det bekreftes at det ikke er anoder på denne motoren. 


Det er interessant informasjon. D4/D6 kom jo på markedet i 2005, så det er et veldig stort antall av disse motorene i drift. Motorene kom jo med to anoder, disse er tydeligvis blitt fjernet fra konstruksjonen i senere år.

Det ville vært veldig interessant å høre mer fra Volvo Penta om hvorfor de har fjernet disse anodene og om de, som følge av dette, har gjort andre konstruksjonsmessige endringer på drev, gear eller jordingsrekomendasjoner.

Link to post
Share on other sites

Det har også vært interessant å vite fra hvilken modell endringen skjedde. Årsmodell eller modellbetegnelse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

På Volvo Penta D4 / D6 med produksjonsår 2018 eller senere ble anodene fjernet (dersom kjøler har endelokk av plast så er der ikke behov for anoder iflg Volvo)(Det er heller ikke avsatt plass for anoder)

I delelisten står det et serienr på linjen for anoder, dette refererer til Motorens serienr (eks A501445)

Men beklageligvis så er ikke Volvo god nok til å oppdatere dokumentasjonen slik at det er et etterslep med ''feilinformasjon''

Link to post
Share on other sites

Ser nå at nyere D6 435hk osv. leveres med både plast og aluminiums/eller messing lokk. Selv om det er en større kjøler på 435hk, så ser det ut som den har samme mål på endelokket, ivertfall på intercooler kjøleren, der gammelt lokk har sink. 

Fikk også bekreftet fra en volvoforhandler nå, at volvo erstatter alu/messing med plast, så dette passer vist over. Plast er i tillegg ca halv pris. Så da kan man bytte endelokk på denne, og slippe sink. Ser også det er kommet lokk i plast på baksiden av hoved kjøler(oljekjøler) også, selv om denne opprinnelig ikke har sink.

Men om lokket i front av hovedkjøler er kommet i plast, har jeg ikke funnet ut enda.fcd07bafb2610c4c336f75c9b9bc5d4a.image.680x453.jpg.0b5136858299d438511c21900559e355.jpg8f2bc9d6bc0e1aeb82cece680b19a862.image.680x453.jpg.0b7c1f5830bf568005749bb8b2f92f4c.jpg

Redigert av Scand 360 dc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...