K.I.S.S. Startet 28.Juli.2021 Del på Facebook Startet 28.Juli.2021 har undersøkt sjøvannsfiltret OK, inpelleren i sjøvannspumpe OK, varmeveksleren og ekspansjonstanken OK, termostatene åpnet på 82 grader C OK, . I morgen skal jeg prøve å kjøre ferskvann gjennom kjølekanalene i motoren via en el.pumpe til den ene slangen som går til varmvanntanken og ut i den andre slangen som skal gå inn til varmvannstanken men til en dunk med litt vann i .Men jeg har også smøroljekjøleren å teste , regner med at det går ferskvann gjennom denne kjøleren , den blir ikke god å få tilgang til , det er så trangt mellom vangen og bunnpannen at det i er helt umulig å komme til di to bakerste boltene som holder den fast i motorblokken, er det en genial løsning på dette.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Hvor varmt blir eksosbend/ eksosslange? Det er 2 hovedkilder til febersyk motor: - for dårlig sirkulasjon av frostvæske - for dårlig sirkulasjon av saltvann En tredje variant er isolerende belegg inne i varmeveksler, eller lekkasje i denne. Vær også klar over at det kan være instrumentfeil/ giverfeil, så prøv å måle temperatur på termostathuset med en IR temperaturmåler så du kan sammenlikne med hva dashbord sier. (Med mindre motor kaster frostvæske/ koker.) Hvis instrumentfeil så er jo motor ok men instrument feil. Frostvæske: - defekt sirkulasjonspumpe - defekt termostat - feilkoplet varmtvannstank/ defroster - tette kjølekanaler - defekt varmeveksler - lekkasje Da vil motor være varm, men eksosbend og eksosslange være "kalde", for motor får ikke gitt fra seg varme. Saltvann: - defekt impeller eller medbringer - tette kjølekanaler - tett inntak - lekkasje - tett eksosbend Da vil eksosbend og eksosslange bli for varme, og mange ganger kan man se hvit røyk (vanndamp) bak båten når motoren er varm og man drar på litt. Det er saltvann som fordamper i eksossystemet. Typiske feil jeg har hørt om/ opplevd: - impeller - delaminert slange (ikke synlig utenfra) - gammel impellerdel som blokkerer kjølesystem - gammel sinkanode som blokkerer kjølesystem - rustflak som blokkerer kjølesystem - defekt termostat - feil blanding av ulike frostvæsker som gjør at de levrer seg - defekt toppakning/ topp - defekt sirkulasjonspumpe - tett eksosbend Feilsøking: - sjekke impeller - sjekke og koke termostat (kontrollere) - sjekke frostvæske - prøve å spyle igjennom saltvannskrets og se på sirkulasjonen. - gjennomfør god SystemRens av saltvansskrets (2 døgn, god varme, hyppig sirkulasjon) - gjennomfør god SystemRens av frostvæskekrets (som over) Håper dette kan hjelpe deg å feilsøke. Jeh hadde ikke startet med å demontere oljekjøler, men sjekket en del annet først. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Jeg ville begynt med eksosbendet. Det hjelper lite med ny impeller og rent filter om den ikke blir kvitt vannet igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lykke R Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Bra oppsummering/guide av Grand Banks jr. Pensumstoff for alle båteiere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Og hvilken CAT er så dette? De har produsert motorer i snart 100 år med en oppsjø av varianter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Lykke R skrev for 7 timer siden: Bra oppsummering/guide av Grand Banks jr. Pensumstoff for alle båteiere Helt enig... Kanskje vært å ta en skjermdump av den oppsummeringen til GB jr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Er temp høy kun på Max turtall eller også uten høy belastning?Følg tipsene fra Grand Bank godt oppsummert uansett motortype ,la eksosbendet være i fred til alt annet er sjekket.Hilsen mangeårig Cat mekaniker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.