Jump to content

Caterpillaren blir for varm


K.I.S.S.

Recommended Posts

har undersøkt sjøvannsfiltret OK, inpelleren  i sjøvannspumpe OK, varmeveksleren og ekspansjonstanken OK, termostatene åpnet på 82 grader C  OK, . I morgen skal jeg prøve å kjøre ferskvann gjennom kjølekanalene i motoren via en el.pumpe til den ene slangen som går til varmvanntanken og ut i den andre slangen som skal gå inn til varmvannstanken men  til en dunk med litt vann i .Men jeg har også smøroljekjøleren å teste , regner med at det går ferskvann  gjennom denne kjøleren , den blir ikke god å få tilgang til , det er så trangt mellom vangen og bunnpannen at det i er helt umulig å komme til di to bakerste boltene som holder den fast i motorblokken, er det en genial løsning på dette....

Link to post
Share on other sites

Hvor varmt blir eksosbend/ eksosslange? 

 

Det er 2 hovedkilder til febersyk motor:

- for dårlig sirkulasjon av frostvæske

- for dårlig sirkulasjon av saltvann

 

En tredje variant er isolerende belegg inne i varmeveksler, eller lekkasje i denne.

 

Vær også klar over at det kan være instrumentfeil/ giverfeil,  så prøv å måle temperatur på termostathuset med en IR temperaturmåler så du kan sammenlikne med hva dashbord sier. (Med mindre motor kaster frostvæske/ koker.) Hvis instrumentfeil så er jo motor ok men instrument feil.

 

Frostvæske:

- defekt sirkulasjonspumpe

- defekt termostat

- feilkoplet varmtvannstank/ defroster 

- tette kjølekanaler

- defekt varmeveksler

- lekkasje

 

Da vil motor være varm, men eksosbend og eksosslange være "kalde", for motor får ikke gitt fra seg varme.

 

Saltvann:

- defekt impeller eller medbringer

- tette kjølekanaler

- tett inntak

- lekkasje

- tett eksosbend 

 

Da vil eksosbend og eksosslange bli for varme, og mange ganger kan man se hvit røyk (vanndamp) bak båten når motoren er varm og man drar på litt.  Det er saltvann som fordamper i eksossystemet.

 

Typiske feil jeg har hørt om/ opplevd:

- impeller

- delaminert slange (ikke synlig utenfra)

- gammel impellerdel som blokkerer kjølesystem

- gammel sinkanode som blokkerer kjølesystem

- rustflak som blokkerer kjølesystem

- defekt termostat

- feil blanding av ulike frostvæsker som gjør at de levrer seg

- defekt toppakning/ topp

- defekt sirkulasjonspumpe

- tett eksosbend

 

Feilsøking:

- sjekke impeller

- sjekke og koke termostat (kontrollere)

- sjekke frostvæske

- prøve å spyle igjennom saltvannskrets og se på sirkulasjonen.

- gjennomfør god SystemRens av saltvansskrets (2 døgn, god varme, hyppig sirkulasjon)

- gjennomfør god SystemRens av frostvæskekrets (som over)

 

Håper dette kan hjelpe deg å feilsøke. Jeh hadde ikke startet med å demontere oljekjøler,  men sjekket en del annet først.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...