Jump to content

2005 mod suzuki 4-takt 90 hk - Turtall


Buanl

Recommended Posts

Takk for svar.

Han løfter seg fint ut av vannet og jeg bruker powertrimmen når den har kommet i plan, det går lett å få den i plan.

Båten er en Bella 512  2005 mod,propellen er hel og fin og det er ikke mye grodd under den, går i ferskvann

Link to post
Share on other sites

Korrekt tillatt turtallsområde på full gass på denne motoren er 4500-5500 rpm.

Hvis du får 5100 rpm så er du altså good to go, ganske perfekt. Max. effekt er jo rundt 5000 rpm.

Så du trenger ikke gjøre noe som helst.

Men anbefaler deg å lese instruksjonsboka til motoren, eller laste den ned hvis du ikke har den :smiley:

 

Den motoren som har max. turtall 6300 rpm er DF90A, som er en helt annen motor enn din.

 

Her turtall og girutvekslingstabell for nesten alle motorer på markedet:

 

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På den annen side: Du kan fortsatt gå ned 2" i stigning og få turtallet opp mot 5500o/min. Det vil gi bedre akselerasjon da propellen er lettere å drive. "Ulempen" er at turtallet i "normalfart" også blir høyere med tilhørende mer støy fra motoren.

 

Begge deler/tilnærminger er "innafor" og blir mer en personlig vurderingssak/avveiing. Toppfarten burde bli omtrent lik.

Link to post
Share on other sites

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt:

Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten). Så kjøp så stor mulig motor som praktisk mulig.

 

Regel nr.2: Man har den motoren man har, og kostnaden blir for høy ved å bytte opp - da er propellvalg eneste variabel i ligningen. Dette handler da om maksimering av utgangspunktet.

 

Regel nr.3: Eneste alternativ til alt dette, er å senke ambisjon og forventning. Bare konstantere at det går fremover og at det virker i revers.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No problem. 9 av 10 innlegg rundt turtallsproblematikk her på båtplassen inneholder for få holdepunkter, og de som vil svare må stille kontrollspørsmål og vente på feedback. Da tar det gjerne en uke på å finne ut av hva som er fornuftig valg eller vei videre, selv om svaret på spørsmålet gjerne kan leveres samme kveld.

 

Siden tittelen din var så "spot on", benyttet jeg bare anledningen å legge inn litt ekstra info slik at neste mann har et par knagger å henge ting på hvis det søkes på stikkordet turtall.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En analogi til begrepet propellstigning er å tenke på propellen som et skovlhjul ala de gamle hjuldamperne. 

Siden det ikke nytter å ha f.eks. et gummidekk som framdriftsmetode slik som på landeveien pga. at vannet rett og slett ikke er et fast underlag, så må propellen benyttes (eller et skovlhjul).

Et større skovlhjul vil naturlig nok gi større fart, men er også tyngre å dra rundt. I likhet med en propell med større stigning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...