Paalme Startet 29.Juli.2021 Del på Facebook Startet 29.Juli.2021 Har en Nor dan summer family med en pakkboks som avbildet. Har vel kommet frem til at denne har talgpakkning. Problemet er at fettet forsvinner alt for fort, etter en times kjøring må fettkoppen etterstramme. Ellers drypper den vann inn(via fettkopp) ved aksel er den tett. Noen som vet hvordan denne pakkboksen er innvendig? Hva som tetter bak mot hylsa, for talgpakkningen er vel ut ved aksel mot girkasse? Noen som har noen idéer på hva som er feil. Tenkte å overhalle den til vinteren, men tenkte det var greit å høre om det var noen her som har erfaring med denne typen pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
O-tech Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Hej! Jag har en liknande från Volvo Penta 1977 med talgfläta som tätning. Den går att efterjustera genom att dra åt de två skruvarna i framkant. Då klämmer du åt talgflätan. Dra åt försiktigt och kontrollera direkt om den blir varm - om den blir varm måste du stoppa och lossa något. Jag tror att det räcker att dra åt för att din skall bli tät. Du har en bättre gammaldags variant som är säkrare att justera - min har en stor mutter på hylsan som måste låsas. För riktiga mekaniker är detta den bästa tätningen. Efter 40 år utan problem bytte jag talgfläta (cirka 20.000 Nm) Det finns flätor i industributiker. Efter byte av fläta krävs lite passning för att få den tät och utan varmgång. När den väl är justerad kan man glömma den i flera är. Denna packboks håller för evigt om den sköts. Den kan dras år så att den inte läcker när man ligger stilla. Den behösvs inte massa med fett. Ta som vana att skruva i lite fett efter körning. Under gång läcker den några droppar och det behövs för att den inte skall bli varm. Jag tömmer burken under boksen på 0,2 liter vatten under säsongen - under vintern är den tät. OBS dra inte åt för hårt - kolla temperatur. Om du byter fläta så bör du kolla att axeln är utan skador och att slangen som håller boksen är OK - den skall vara av kraftig kvalite för att inte riskera haveri. Hälsningar / Olle Sitér dette innlegget Link to post
O-tech Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Fick fel bild - här är den nya flätan. Du har en riktig gland med två skruvar som är mycket bättre och säkrare/ Olle Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Paalme skrev On 2021-7-29 at 16.08: Problemet er at fettet forsvinner alt for fort, etter en times kjøring må fettkoppen etterstramme. Bruker du rett fett, skal være EP2. mulig at pakkboksen er strammet for mye så den blir så varm at fettet smelter. @ O-tech skrev 1 time siden: här är den nya flätan. Det skal være åpning lik tykkelsen på pakningen, 3 pakninger legges slik i pakkboksen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 (redigert) Tror Roger jo er inne på noe. Det skal dryppe 2-5 dråper i minuttet rundt aksling. Og det skal ikke lekke ved fettkoppen. Jeg har samme pakkboks, og smører max 4 ganger i året. Og jeg bruker båten mye. Redigert 30.Juli.2021 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Paalme skrev On 2021-7-29 at 16.08: Noen som vet hvordan denne pakkboksen er innvendig? Hva som tetter bak mot hylsa, Glemte en ting , du må skifte ut slangeklemmene med slike som her, eller sette på en til på hver ende. Det skal være to slangeklemmer av den typen du bruker. Slik ser ser en ny overhalt pakkboks ut med 3 eller4 ringer 9 år siden. Etter bilde av din har du pakkboks i mange år før du må pakke om. Har vist maken til din, Royls Royls min er 45 år pakket om en gang. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Paalme Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 O-tech skrev for 20 timer siden: Hej! Jag har en liknande från Volvo Penta 1977 med talgfläta som tätning. Den går att efterjustera genom att dra åt de två skruvarna i framkant. Då klämmer du åt talgflätan. Dra åt försiktigt och kontrollera direkt om den blir varm - om den blir varm måste du stoppa och lossa något. Jag tror att det räcker att dra åt för att din skall bli tät. Du har en bättre gammaldags variant som är säkrare att justera - min har en stor mutter på hylsan som måste låsas. För riktiga mekaniker är detta den bästa tätningen. Efter 40 år utan problem bytte jag talgfläta (cirka 20.000 Nm) Det finns flätor i industributiker. Efter byte av fläta krävs lite passning för att få den tät och utan varmgång. När den väl är justerad kan man glömma den i flera är. Denna packboks håller för evigt om den sköts. Den kan dras år så att den inte läcker när man ligger stilla. Den behösvs inte massa med fett. Ta som vana att skruva i lite fett efter körning. Under gång läcker den några droppar och det behövs för att den inte skall bli varm. Jag tömmer burken under boksen på 0,2 liter vatten under säsongen - under vintern är den tät. OBS dra inte åt för hårt - kolla temperatur. Om du byter fläta så bör du kolla att axeln är utan skador och att slangen som håller boksen är OK - den skall vara av kraftig kvalite för att inte riskera haveri. Hälsningar / Olle Takk for svar🙂 jeg får prøve meg frem litt. Sitér dette innlegget Link to post
Paalme Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 index skrev for 18 timer siden: Tror Roger jo er inne på noe. Det skal dryppe 2-5 dråper i minuttet rundt aksling. Og det skal ikke lekke ved fettkoppen. Jeg har samme pakkboks, og smører max 4 ganger i året. Og jeg bruker båten mye. Takk for svar🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.