Jump to content

Tips/ råd til videre feilsøking på manglende turtall Cummins bta


_Bliss_

Recommended Posts

Har plutselig fått problem med turtall på maskinene. Litt usikker på når det skjedde, oppdaget det nå mens vi var på tur. Det er ikke lastet noe mer i båten enn normalt.

Mangler nå ca 10knop og 600rpm. Skal normalt få 2800rpm nå stopper de på 2200. Båten har nylig vært på land.(ca 2mnd) siden. 

Filtre er nylig skiftet, har drenert for filtre. Det ser bra ut det som kommer ut.

Jeg hadde en oppstart på den ene maskinen med stengt dieseltilførsel. Stoppet den manuelt selv, fult opp filter igjen og startet opp. Virker som det ikke kom noe mer luft i systemet, prøvde for sikkerhetsskyld å lufte på dysene. Det utgjorde ingen forskjell.

Ellers har jeg remontert en overhalt sjøvannspumpe. Kan ikke se at det skal lage noe krøll. den er riktig nok på registeret, men skal vel ikke være mulig rote til timing pga det?

Var utpå en tur igår, prøvda da å gå med en maskin om gangen. Begge oppførte seg likt, toppet på ca 1800rpm. WOT med begge maskiner 2200rpm.

Det var litt vanskelig å følge med på eksosen når jeg var alene utpå. Muligens littmer eksos enn før, noe mørk men ikke kølsvart.

Har kun sjekket kompressorside på turboene. De spinner fint og ingene slark. Det er dog noe olje. (Se bilder) uansett om de ikke er helt tette skal de jo fungere? Må vel ta en sjekk på turbin siden også, men kan ikke forstå at evt begge turboene skal havarere plutselig på samme tid? 20210728_182654.jpg.11836938d7f24688d08d1d989696a869.jpg20210728_182659.jpg.70d1db4449f705e79f755a8df68d8a98.jpg20210728_183451.jpg.53e6916e0260b59978baa044ed06005c.jpg

 

Ifm med lufting på dyserør oppdaget jeg litt bobling rundt den ene dysa. Om det skjedde pga av lufting vet jeg ikke. Må fikse det, men det kan vel neppe lage disse proplemene? Dette er også kun stb maskin..

Har ikke prøvd uten luftfilter enda, men har tatt de av for rengjøring. Vil ikke tro at litt skitne filter kan utgjøre 600rmp over natten?

 

Tar gjerne mott tips til videre feilsøking

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 48 minutter siden:

Vet at det er flere som har fått brems pga groe på relativt kort tid, hvertfall her på Østlandet . Kortere enn dine 2 mnd også. Kan det være det som har skjedd hos deg også? Har båten ligget ubrukt i feks 2-3 uker?

Jeg har vært inne på tanken, men har egentlig tenkt det som usannsynlig siden det er såpass mye turtall som mangler? Skal ikke utelukke det, må gjerne ta på dykkermasken å ta en titt. Når jeg hadde den på land hadde den vært utpå godt over ett år og da merket jeg ikke noe på farten.

Den har ligget stille/ubrukt i noen uker.

Link to post
Share on other sites

Fikk tatt en tur under båten idag. Det var en god del groe/ rur på propeller og akslinger. Har skrapt vekk det meste nå, men må ha en økt til. Med bare dykkermaske og våtdrakt er det ikke så mange sekunder i slengen jeg får vært under:diving:

Det var nok mer groe nå en når båten ble tatt opp i mai. Det er sterk strøm der båten ligger så det bidrar vel til raskere groing.

Er spent på hvor stor effekt dette får..

Link to post
Share on other sites

Det ble ca 8knop og ca 500 rpm.

Det var en del båttrafikk så det ble litt begrenset hvot lenge jeg kunne gå med "flat pedal" mulig jeg kunne fått mer med finjustering av flaps etc, men det ser uansett ut til at det er i orden. Har også en jolle på plattformen som er ca 120 kg. Utgjør sikkert litt det også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...