Mr_TJ Startet 29.Juli.2021 Del på Facebook Startet 29.Juli.2021 Nye propeller av året, montert av firma. Båten leies ut. En leietaker får ikke båten i plan, og oppdager etter hvert at han mangler den ytterste propellen. Hva kan forårsake at den ytterste propellen løsner og blir borte? Det er merker på den innerste propellen, så noen har vært borti noe, men det ser ikke voldsomt ut. Er det sannsynlig at et sammenstøt kan løsne propellen, er det feilmontering, en kombinasjon, eller kan det være en annen årsak? Jeg håper noen har erfaringsbasert kunnskap de kan dele, er det jeg er ute etter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Umulig å vite uten mer informasjon. Står propellmutter og bosset igjen på akslingen, eller er dette også borte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Tyveri??? Da jeg overtok min båt med DPH for noen år siden oppdaget jeg at bakre propellmutter ikke var trukket til. Når jeg strammet mutter med riktig moment var det ikke klaring mellom propellene pga slipp i vulkingen på minst en av propellene. Er usikker på om slipp i vulkingen kan føre til at mutter løsner hvis propellene berører hverandre. Uansett lite sannsynlig med slipp i vulking på nye propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TJ Svart 29.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 bellen skrev 1 time siden: Umulig å vite uten mer informasjon. Står propellmutter og bosset igjen på akslingen, eller er dette også borte? Bare akslingen igjen, men har jeg forstått det riktig er det det ytterste komet som holder propellen på plass. Det har vært folk i båten hele tiden, så tyveri anser jeg som usannsynlig - og hvorfor da bare ta den ytterste propellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Mr_TJ skrev 1 time siden: Bare akslingen igjen, men har jeg forstått det riktig er det det ytterste komet som holder propellen på plass. Det har vært folk i båten hele tiden, så tyveri anser jeg som usannsynlig - og hvorfor da bare ta den ytterste propellen? Måtte jo være hvis noen hadde behov for kun bakre propell etter å ha skadet eller mistet sin egen, dessuten kan bakre propell demonteres med standardverktøy mens det kreves eget propellverktøy for demontering av den fremre. Men tyveri er sikkert lite sannsynlig hvis det var folk tilstede i båten. Bakre propell festes med en mutter som sitter inne i propellkon ytterst på akslingen. Hva slags merker er det på fremre propell? Og har båten blitt brukt mye siden montering av propellene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 På denne mutteren sitter en gummipakning. Dersom den er slitt og man evnt samtidig ikke har strammet til hardt nok så kan sikkert mutteren løsne av seg selv. Hender jeg har på litt locktite på gjengene i tillegg og bruker momentnøkkel fornå sikre korrekt antall nm for tiltrekking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Når jeg tenker meg om har det vel kommet en ny propellkon i komposittmateriale for å unngå galvanisk spenning som forårsaker tæring på propell. Ny type kon tror jeg har gjengeparti/mutter integrert, men vet ikke hvordan denne trekkes til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TJ Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 Båten er flittig brukt etter propell bytte, så det blir et spm hvor lang tid propellen kan bli værende om det er monteringen som har vært for slapp. Det ytterste konet ble byttet til kompositt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Det er ikke ment å være frekk eller noe, men som Geir på gamle Vallø motor sa etterat en kompis mistet fremre propell: «Det man ikke skrur fast…… Se det faller av» Kanskje ikke strammet nok? mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TJ Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Windy37GM skrev On 2021-8-2 at 17.19: Det er ikke ment å være frekk eller noe, men som Geir på gamle Vallø motor sa etterat en kompis mistet fremre propell: «Det man ikke skrur fast…… Se det faller av» Kanskje ikke strammet nok? mvh Windy37GM Og det er nettopp poenget. Kan den ytre propellen falle av selv om den er skikkelig montert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Kompisen sin ytre propell på et DPE drev, den falt av. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Ikke helt det samme, men jeg mistet bakre propell på mitt VP290 drev midt i sesongen. Propellen var montert etter anvisning i serviceboken, med rett moment og alt. Når jeg dro til min lokale VP-pusher spurte de om jeg hadde brukt locktite, noe som ikke står i anvisningen... de brukte det bestandig, for å unngå at konen kunne løsne når man slo bakk. Etter dette har jeg brukt den milde locktite og propellen har ikke løsnet siden 😀 Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 I workshop manual for DPH står det at man skal bruke thread locking: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Mr_TJ skrev On 5.8.2021 at 10.01: Og det er nettopp poenget. Kan den ytre propellen falle av selv om den er skikkelig montert? En korrekt montert propell uten skader eller produksjonsfeil på noen av komponentene skal vel ikke kunne løsne eller falle av ved "normal" bruk.. Siden propellen er borte blir jo bare spekulasjoner når det gjelder årsak, og vanskelig å bevise noe som helst. Det ble også nevnt i første post at det var mindre merker/skader på fremre propell, kan jo være at de har truffet noe i vannet som kan ha ført til at propellen løsnet? Har du vært i kontakt med verkstedet som monterte propellene? På beskrivelsen til @gixen antar jeg at nedre propellkon på tegningen er den nye typen i kompositt med integrert mutter. Her skal det tydeligvis monteres en låsebolt inn i enden som ikke finnes på eldre type kon - det kan jo også være at verksted som monterte propellen ikke satte inn låsebolten, men igjen blir det spekulasjon... Ellers står det ingenting om at det skal benyttes locktite ved propellmontering i min manual, men et godt tips og en enkelt tiltak som jeg nok kommer til å bruke før neste sesong. Min bakre propellmutter er en type nylockmutter, men denne låseringen slites naturligvis ved montering/demontering og fungerer best når mutteren er ny.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.