Jump to content

VP dph drev, ytterste propell forsvant, mulig årsaker


Mr_TJ

Recommended Posts

Nye propeller av året, montert av firma. Båten leies ut. En leietaker får ikke båten i plan, og oppdager etter hvert at han mangler den ytterste propellen. 

Hva kan forårsake at den ytterste propellen løsner og blir borte?

Det er merker på den innerste propellen, så noen har vært borti noe, men det ser ikke voldsomt ut.

Er det sannsynlig at et sammenstøt kan løsne propellen, er det feilmontering, en kombinasjon, eller kan det være en annen årsak?

Jeg håper noen har erfaringsbasert kunnskap de kan dele, er det jeg er ute etter

Link to post
Share on other sites

Tyveri???

 

Da jeg overtok min båt med DPH for noen år siden oppdaget jeg at bakre propellmutter ikke var trukket til. Når jeg strammet mutter med riktig moment var det ikke klaring mellom propellene pga slipp i vulkingen på minst en av propellene. 
 

Er usikker på om slipp i vulkingen kan føre til at mutter løsner hvis propellene berører hverandre. Uansett lite sannsynlig med slipp i vulking på nye propeller.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

Umulig å vite uten mer informasjon. Står propellmutter og bosset igjen på akslingen, eller er dette også borte?

 

Bare akslingen igjen, men har jeg forstått det riktig er det det ytterste komet som holder propellen på plass. Det har vært folk i båten hele tiden, så tyveri anser jeg som usannsynlig - og hvorfor da bare ta den ytterste propellen? 

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev 1 time siden:

 

Bare akslingen igjen, men har jeg forstått det riktig er det det ytterste komet som holder propellen på plass. Det har vært folk i båten hele tiden, så tyveri anser jeg som usannsynlig - og hvorfor da bare ta den ytterste propellen? 

Måtte jo være hvis noen hadde behov for kun bakre propell etter å ha skadet eller mistet sin egen, dessuten kan bakre propell demonteres med standardverktøy mens det kreves eget propellverktøy for demontering av den fremre. Men tyveri er sikkert lite sannsynlig hvis det var folk tilstede i båten.

 

Bakre propell festes med en mutter som sitter inne i propellkon ytterst på akslingen.

 

Hva slags merker er det på fremre propell? Og har båten blitt brukt mye siden montering av propellene?

 

 

Link to post
Share on other sites

På denne mutteren sitter en gummipakning. Dersom den er slitt og man evnt samtidig ikke har strammet til hardt nok så kan sikkert mutteren løsne av seg selv. Hender jeg har på litt locktite på gjengene i tillegg og bruker momentnøkkel fornå sikre korrekt antall nm for tiltrekking. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke ment å være frekk eller noe, men som Geir på gamle Vallø motor sa etterat en kompis mistet fremre propell:

«Det man ikke skrur fast…… Se det faller av»

Kanskje ikke strammet nok?

mvh Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev On 2021-8-2 at 17.19:

Det er ikke ment å være frekk eller noe, men som Geir på gamle Vallø motor sa etterat en kompis mistet fremre propell:

«Det man ikke skrur fast…… Se det faller av»

Kanskje ikke strammet nok?

mvh Windy37GM

 

Og det er nettopp poenget. Kan den ytre propellen falle av selv om den er skikkelig montert? 

Link to post
Share on other sites

Ikke helt det samme, men jeg mistet bakre propell på mitt VP290 drev midt i sesongen. Propellen var montert etter anvisning i serviceboken, med rett moment og alt. Når jeg dro til min lokale VP-pusher spurte de om jeg hadde brukt locktite, noe som ikke står i anvisningen... de brukte det bestandig, for å unngå at konen kunne løsne når man slo bakk.

Etter dette har jeg brukt den milde locktite og propellen har ikke løsnet siden 😀

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev On 5.8.2021 at 10.01:

Og det er nettopp poenget. Kan den ytre propellen falle av selv om den er skikkelig montert? 

En korrekt montert propell uten skader eller produksjonsfeil på noen av komponentene skal vel ikke kunne løsne eller falle av ved "normal" bruk..

 

Siden propellen er borte blir jo bare spekulasjoner når det gjelder årsak, og vanskelig å bevise noe som helst. Det ble også nevnt i første post at det var mindre merker/skader på fremre propell, kan jo være at de har truffet noe i vannet som kan ha ført til at propellen løsnet? Har du vært i kontakt med verkstedet som monterte propellene?

 

På beskrivelsen til @gixen antar jeg at nedre propellkon på tegningen er den nye typen i kompositt med integrert mutter. Her skal det tydeligvis monteres en låsebolt inn i enden som ikke finnes på eldre type kon - det kan jo også være at verksted som monterte propellen ikke satte inn låsebolten, men igjen blir det spekulasjon...

 

Ellers står det ingenting om at det skal benyttes locktite ved propellmontering i min manual, men et godt tips og en enkelt tiltak som jeg nok kommer til å bruke før neste sesong. Min bakre propellmutter er en type nylockmutter, men denne låseringen slites naturligvis ved montering/demontering og fungerer best når mutteren er ny..

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...