Vesper Startet 29.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2021 Hei baatplassen, Tiden er kommet for å oppgradere båt og tiden brukes flittig til research på finn/baatplassen/google og YT om dagen. Tanken er å oppgradere til båt i str 30-32 fot, men spriket er stort i både installasjon og vekt. Vil i utgangspunktet ha singel installasjon, men ser at det er mye dobbel installasjon i dette segmentet. De tyngste båtene jeg titter på veier mellom 5-6000kg. Har kommet over en båt som har 2xd3 160hk som veier 5500kg og jeg er litt bekymret for vekten, er det noen som har noe erfaring her som kan gi noen innspill? Hvordan stiller singel d4 320hk eller Cummins 4.2 320hk seg i forhold til 2xd3 rundt denne vekten? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2021 (redigert) En motor + ett drev gir fort ca. halv kost i årlig service kontra dobbel innstallasjon, hvis det er noe å ta hensyn til. Hvis du setter det bort til verksted, blir jo det fort 20K fra eller til - årlig. Noe sånn ville i alle fall spist godt av min netto månedslønn. Redigert 29.Juli.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vesper Svart 29.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2021 Hei Solseng, Driftskostnader og tid/service da jeg gjør vedlikehold selv er definitivt grunnen til at jeg ønsker single Men bekymrer meg litt for at det blir mye vekt for ett drev. Men jeg bekymrer meg også for at D3’ene må jobbe litt mye? Tenker at støy også blir en faktor her? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 D3 har 2,4 liter sylindervolum, så dobbelinstallasjon blir 10 sylindre på 4,8 liter totalt. Tror ikke de trenger å slite så veldig. Når du skriver D4-320 så mener du vel 300 siden 320 er en helt ny effektutgave? D4 er på 3,7 liter så vesentlig mindre volum enn 2 x D3 da. Hvis båten veier 5-6 tonn så er jeg litt skeptisk til en singelinstallasjon drev, men kommer også helt an på hvilket drev. Mercruiser Bravo 3XR er vel solid nok, samme med Volvo Penta i denne klassen. Men naturligvis noe bedre å fordele belastningen på to drev, i teorien iallefall. Singel Mercruiser/Cummins 320 hk med noe annet enn XR drev tror jeg man bør styre unna hvis vekta er over 5 tonn. Bravo 3X drev funker fint i båter under 4 tonn da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Olepo Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 pandymk1 skrev for 14 timer siden: Vil i utgangspunktet ha singel installasjon, men ser at det er mye dobbel installasjon i dette segmentet. De tyngste båtene jeg titter på veier mellom 5-6000kg. Har kommet over en båt som har 2xd3 160hk som veier 5500kg og jeg er litt bekymret for vekten, er det noen som har noe erfaring her som kan gi noen innspill? Hvordan stiller singel d4 320hk eller Cummins 4.2 320hk seg i forhold til 2xd3 rundt denne vekten? Båter i dette segmentet med singel VP har vel gjerne D6 og ikke D4? Ellers er vel service- og driftskostnader, og mulig trangt motorrom eneste ulempe med dobbelinstallasjon. Det mest sårbare med singelinstallasjon og tung båt er vel drevet som får mye belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Marex 350 og 360 leveres med 1 stk motor på 350-380hk og vel dph-drev. Bavaria 36 sport det samme ca. De gamle feks Bavaria 35 sport 2007 (som jeg har) fantes vel ikke så store motorer som var nødvendig så ble vel automatisk 2 stk motorer på røflig 260-310hk per stk, altså plenty krefter ift de nyere modellene. I praksis ville jeg tenkt at 1 stk motor til en 30-32 foter er å foretrekke og ville ikke vært engstelig for at det blir for mye krefter på et feks dph-drev. I en slik båt ville jeg personlig foretrukket 1 stk motor og drev pga enklere og billigere vedlikehold. Bare å ta det pent opp i plan og kjøre motoren varm først. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 En bekjent har single D6 og drev på 33 fot. Går fint utenom ferien. Ferielastet kommer han ikke opp i plan..... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Snakket med 2 ifjor, den ene med Skilsø 34 og den andre med Bavaria 36 sport. Begge hadde 1 motor på rundt 370-380hk elns og det var "plenty krefter", og "aldri noe problem" som de sa.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 nordan family 27 skrev for 9 timer siden: En bekjent har single D6 og drev på 33 fot. Går fint utenom ferien. Ferielastet kommer han ikke opp i plan..... Spørs om det er en D6-280 eller D6-440 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.