Jump to content

Kroppen min har blitt et fintunet instrument :-)


larole

Recommended Posts

Etter å ha eid en rekke gamle dieselmotorer, med alle de sorger som følger med dem, har jeg oppdaget at jeg uten videre merker et turtallsfall på bare 5rpm om så bare i ett sekund :-)

 

Dette var jo alltid angsten når man endelig hadde kommet seg utpå. At turtallet skulle falle eller tempen stige. Nå er det litt nyere motor, men jeg merker fremdeles enhver svingning i turtall. Flere som er vandrende måleinstrumenter?

Link to post
Share on other sites

I følge en Pon-Power servicemann så har jeg innebygt momentnøkkel i kroppen. Jeg hadde en servicemann ombord i en båt jeg jobbet på en gang for å scoope en Caterpillar-motor. Når han var ferdig å scoope motoren, så fekk jeg jobb med å skrue på plass vippetøyet, så skulle han gå over med momentnøkkelen. Det viste seg at det var bare noen få NM han trengte å stramme til samtlige bolter før momentnøkkelen sa "klikk". Og ja, en turtallsendring på 5rpm er ikke noe problem å høre.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...