Jump to content

Hvordan bytte gear og eventuelt gasswire i en Bavaria 33sport fra 2008


Engers

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 33sport fra 2008 med 2 stk Volvo D3 190  ogg DPS drev. 

De siste årene har babord motor/drev vært litt tung å få i gear.

Altså må bruke litt krefter for å flytte spaken fra fri og bakover, eventuelt fra fri og fremover-

Dette har blitt noe værre år for år.

Styrbord motor/drev er dette helt fint.

Innbiller meg at det er snakk om gearwire som har blitt treg.

Kan noen her fortelle meg om det er kronglete å bytte dette?

 

Link to post

Mulig jeg er på bærtur nå, men ble D3 fra 2008 levert med mekanisk giroverføring? Er det ikke elektroniske spaker på disse?

 

Et bilde av spakene vil være oppklarende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Som @Brigg skriver, bilder ville være oppklarende også om det skulle vise seg at du har mekanisk overføring (både fra motorsiden og gearhendelside ) 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Dette er vel mekaniske hendler og hvis jeg ikke tar helt feil så benytter vil disse type 33C wirekabler. 
Har byttet tilsvarende på min Viksund. Helt grei jobb hvis du kommer greit til ved hendel og motor. 
Det er imidlertid viktig at du får helt riktig kabel og lengde på denne.

Ta F.eks kontakt med TELMO på Skedsmokorset. De har peiling og god service og kan hjelpe deg å få det du skal ha :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Det er ikke noe problem å bytte disse. De går rett ned fra kontrollboksen og forbi luka i midt-kabin der du fint kommer til videre akterover. Du må sikkert fjerne endel strips på veien. Med danseplass i motorrommet er det greit å få videre. Du bør ha båten for land for å føre ut gearwire til drevet og montere. Er også mulig i vann men blir mer knot da drevet ligger dypt og det blir noe skruing. Om du har de brune kablene så bytt til svart eller blå type som går lettere i strømpa (teflonbelagt).

Link to post
Sitat

 

Takk for svar dere!!!.  En annen ting:  Når dere ser bilder av hendlene mine, ser der kanskje at de ikke er veldig pene. Chrommen har sprekt opp osv.  Har noen av dere noen ide om hva det koster å bytte dette komplett?  Er kanskje så dyrt at det er meningsløst å bytte.....

Redigert av Engers (see edit history)
Link to post

Dante:  Er det noen form for justering som må gjøres når man ytter wirer, eller er det bare å montere?  Vet jo at bak på drevet skrur man inn denne "mutteren" så den står i midten når drever er i fri.  Men det er kanskje noe oppe ved spakene også ?

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...