Jump to content

VHF som aldri gir lyd fra seg..


Kirsebær

Recommended Posts

Vi har en VHF ombord, som tilsynelatende ser ut som den virker, men vi har aldri hørt en lyd fra den. Det sies at man har forsøkt å kalle opp Kystradioen, og fått svar..  Den står på kanal 16, og der er helt stilt. Det er vår første VHF, og vi vet ikke om feilen er med VHFen eller brukeren.. 😰

Er det noen som kan gi oss råd?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke verre enn at du kaller opp kystradio sør, evt nord, om du er nordpå. De kan nok komme til å spør om vhf er registrert på fartøyet og deg.. 

Da er det greit å ha formaliteter i orden. Som lisens og vhf sertifikat. Men ingen blir arrestert 😉

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kirsebær skrev 17 minutter siden:

Vi har en VHF ombord, som tilsynelatende ser ut som den virker, men vi har aldri hørt en lyd fra den. Det sies at man har forsøkt å kalle opp Kystradioen, og fått svar..  Den står på kanal 16, og der er helt stilt. Det er vår første VHF, og vi vet ikke om feilen er med VHFen eller brukeren.. 😰

Er det noen som kan gi oss råd?

Står volum på maks? Har dere fått noen til å kalle dere opp på kanal 16 for en test? Det er jo ikke prating på K16 hele tiden, spess ikke hvis dere ligger litt øde til.

 

Som en test kan dere slå over på arbeidskanal for aktuelt område og sjekke om dere hører værmelding fra Kystradio kl 09:00, 12:00, 15:00, 18:00 eller 21:00.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Det er jo ikke verre enn at du kaller opp kystradio sør, evt nord, om du er nordpå. De kan nok komme til å spør om vhf er registrert på fartøyet og deg.. 

Da er det greit å ha formaliteter i orden. Som lisens og vhf sertifikat. Men ingen blir arrestert 😉

Alle formaliteter er i orden, registrert, kjøpt ny med båten i sin tid, men vi har aldri fått lyd av den.. og vi snakker om lang tid, det har bare ikke vært prioritert 😰

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 1 time siden:

Er squelch stilt rett? Skru til det skurrer i radioen, og så tilbake til det akkurat slutter å skurre.

 

Som shipahoy sier, har du testet det?

Får du i det hele tatt sus og skurring når squelsh er helt av og volum skrudd opp?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 1 time siden:

Det KAN være en fordel å fortelle kor du holder til..

Hvorfor det? Vi har vært både sør for Bergen og nord for Tromsø med båten, og VHFen er like stille over alt..

 

Holder til nordpå, og her er ingen forhandler eller reperatør i nærheten :-/

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev Just now:

 

Som shipahoy sier, har du testet det?

Får du i det hele tatt sus og skurring når squelsh er helt av?

Vi har regulert på squelch, mens nabobåten kaller oss opp, uten å høre noe. Der er sus og skurring, så helt stille er VHFen strengt tatt ikke 😅

Link to post
Share on other sites

Kirsebær skrev 1 time siden:

Hvorfor det? Vi har vært både sør for Bergen og nord for Tromsø med båten, og VHFen er like stille over alt..

 

Holder til nordpå, og her er ingen forhandler eller reperatør i nærheten :-/

 

Det er ingen som kan lukte hvor du holder til om du ikke informerer. Det er ikke alle plasser som har dekning. Vest i Magdalenafjorden for eksempel. Er man i tvil om mottak, bruk K16 når værmeldingen presenteres. Slår ikke den inn, feilsøk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke hører oppkall fra Kystradioen 8 ganger i døgnet, enten med lokalt værvarsel, eller trafikkmeldinger, er det antagelig noe galt ja. Det kan være brukerfeil(squelsh i bånn som nevnt over)eller feil på antenne eller apparat. Helt vanlig å rope opp kystradioen på en arbeidskanal for radiosjekk…..

Link to post
Share on other sites

Når jeg har byttet båt og Vhf ikke virker har jeg med mine helt begrensete kunnskaper på elektronikk kikket på det enkleste:

Sjekk manual.

Slå på og still inn etter instruksjonen.

Fortsatt ikke liv:

Skru av antennekoblingene fra Vhf helt til antenne og sjekk for dårlige kontakter, irr eller fuktighet.

Er det ikke noe synlige brudd på kabel, spray og monter.

Fortsatt ikke liv?

Da må alder på Vhf og antenne vurderes.

Ingenting lever evig. speielt i det fuktige miljøet.

En ny fastmontert koster fra 1800 (hocom.no) til de med innlagt dusj og badstu (humor)

Men siden dere ikke har brukt den ombord tyder det på en helt rimelig en er ok.

En ny antenne fra samme, fra 600 og oppover. Så kommer kabel med plugger.

 

Vhf hører til sikkerhetsutstyret ombord som skal brukes i nød og da må det virke.

Derfor er det som andre nevner, viktig å ta et oppkall regelmessig for å sjekke det virker.

 

Virker den ikke kan den like godt erstattes med en Bjelland Fiskebolleboks... (Forsatt humor)  :giggle:

  

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 13 minutter siden:

Taus VHF i lang tid sier du, ikke vært prioritert. Neivel, greit å vite at VHF funker når nød oppstår. Merkelig prioritering spør du meg. 

Enig - men nå kom jo jeg inn i bildet lenge etter båten ble kjøpt, og jeg ønsker å gjøre noe med det. Jeg har ikke kurs osv, men det har skipperen..

 

Båten ble i sin tid levert kjøpingsny, med VHF som ikke virket.. 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 24 minutter siden:

Når jeg har byttet båt og Vhf ikke virker har jeg med mine helt begrensete kunnskaper på elektronikk kikket på det enkleste:

Sjekk manual.

Slå på og still inn etter instruksjonen.

Fortsatt ikke liv:

Skru av antennekoblingene fra Vhf helt til antenne og sjekk for dårlige kontakter, irr eller fuktighet.

Er det ikke noe synlige brudd på kabel, spray og monter.

Fortsatt ikke liv?

Da må alder på Vhf og antenne vurderes.

Ingenting lever evig. speielt i det fuktige miljøet.

En ny fastmontert koster fra 1800 (hocom.no) til de med innlagt dusj og badstu (humor)

Men siden dere ikke har brukt den ombord tyder det på en helt rimelig en er ok.

En ny antenne fra samme, fra 600 og oppover. Så kommer kabel med plugger.

 

Vhf hører til sikkerhetsutstyret ombord som skal brukes i nød og da må det virke.

Derfor er det som andre nevner, viktig å ta et oppkall regelmessig for å sjekke det virker.

 

Virker den ikke kan den like godt erstattes med en Bjelland Fiskebolleboks... (Forsatt humor)  :giggle:

  

Takk for tilbakemelding og råd! Manualen bladd i, men ikke lest da perm til perm 😰Jeg skal sjekke antenne, som foreslått 😃

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Låner denne tråden litt siden den handler om akkurat det samme. Men jeg har kabel mellom forsterker og stereoanlegg paralellt med antennekabelen til VHF i ca 50cm, før de tar forskjellig vei. Klarer ikke å legge noen av de andre veier. Det som skjer er at når jeg har stereoanlegget på så detter VHF mottak/sending med 80%. Har jeg stereoanlegg av og signalkablene ligger døde, er alt ok. Jeg har byttet signalkablene til en dyr shielded type uten at det hjalp noen ting. Noen forslag her til løsninger?

Link to post
Share on other sites

Ta en radiosjekk mot kystradio. 

MEN jeg kjøpte en helt ny VHF, monterte denne og opplevde at det var vanskelig å få slått den på. Måtte trykke mange ganger på startknappen. Etter 3-4 gangers bruk så var den lydløs. Brent innvendig!  Det er jo en mulighet at din VHF har tatt kvelden. Mulig å få den sjekket hos forhandler?

 

Link to post
Share on other sites

On 7/31/2021 at 6:02 AM, Martine29 said:

Taus VHF i lang tid sier du, ikke vært prioritert. Neivel, greit å vite at VHF funker når nød oppstår. Merkelig prioritering spør du meg. 

Mener du også at de titusenvis av norske lystbåter som ikke har VHF har uansvarlige eiere med en merkelig prioritering ?

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å ha en vhf som virker.

Om man ikke får/vil bruke den selv så kan det være man kan hjelpe noen andre i nød.

Har selv en stasjonær inne,  montert opp mot kartplotter, og kjøpte en liten vanntett cobra som flyter, som stortsett henger i vesten når jeg seiler alene. 

Mobil er greit så lenge det er tørt og det virker, det er som regel dekning for hvermansen der de farter i fellesferien. 

Mobil + VHF senker iallefall blodtrykket mitt betraktelig, og om det skulle være noe så vet jeg at jeg får tak i noen uansett. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Kirsebær skrev On 31.7.2021 at 12.33:

Holder til nordpå, og her er ingen forhandler eller reperatør i nærheten :-/

Prøv å finn en radioamatør i nærheten. Han/Hun kan helt sikkert hjelpe deg å teste.  "Radiohodene" har kunnskap og som regel utstyr til å løse slike problemer. Sjekk med NRRL om det er en lokal gruppe i området.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...