Jump to content

Lekkasje sjøvann Nimbus 310 C når båten er i fart

Nemo Ytterøy

Recommended Posts

Hvis det er vann i kjølen bak under aksel, er det vel stevnlager, hylserør, pakkboks, feste til flyndre/stevnjern som er mulighetene hvis ror er utelukket. Ville lagt noe under aksling, hatt med en til å se, ellet filmet, for å lokalisere. Lakk det før bytte av pakkboks? 

Hvis ikke, ville jeg kontrollert rundt denne først. 

Jeg har det samme på motorbåten Saowanee. Hos meg er det fra akseltetningen. Jeg har akseltetning med simmering. Den sitter skjevt på akselen. Det gir en pumpeeffekt som gir en liten lekkasje når akselen roterer. Ved stillstand er det helt tett. Det tok lang tid før jeg fant ut av det. Dette skal jeg rette opp, men det er en nokså omfattende jobb nester gang båten er på land. Jeg lever godt med det foreløpig.

På tresnekka Tora hadde jeg også lekkasje akter, også bare under gange. Det var fordi hekken graver seg litt ned under gange og lekkasjepunktet ved akterstevnet kom under vann.

Nabobåten i marinaen fikk også vann i kjølen under gange. Der viste det seg å være lekksaje fra impellerpumpa på motoren

Dersom dette bare opstår under fart holder jeg en knapp på akseltetningen eller et lekksjepunkt som er over vannlinjen når båten igger i ro. Alternativt lekkasje fra saltvannskretsen til motoren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Jeg har det samme på motorbåten Saowanee. Hos meg er det fra akseltetningen. Jeg har akseltetning med simmering. Den sitter skjevt på akselen. Det gir en pumpeeffekt som gir en liten lekkasje når akselen roterer.

Gir ikke dette lekkasje i motorrommet? Jeg oppfattet trådstarter som om at det ikke var der han hadde vann. Jeg har også samme båt og er interessert i så mye info som mulig 😊 Som deg har jeg forøvrig også hatt lekkasje i forbindelse med sjøvannspumpen. 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Comforthe skrev 1 time siden:

Gir ikke dette lekkasje i motorrommet? Jeg oppfattet trådstarter som om at det ikke var der han hadde vann. Jeg har også samme båt og er interessert i så mye info som mulig 😊 Som deg har jeg forøvrig også hatt lekkasje i forbindelse med sjøvannspumpen. 

Litt vanskelig å si for oss som ikke kjenner båten spesifikt. Det ble nevnt rorakse, så jeg gikk ut i fra bak i kjølen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...