Jump to content

Hva viser dette forfilteret - D4?


R.O

Recommended Posts

Hva som er normalt kan jeg ikke svare på, men jeg får ikke ut en slik mengde rusk ved drenering av mitt forfilter.

 

En annen ting er at det ser ut til at knapt 1/3 av filteret er eksponert for diesel, resten ser ut til å være tørt. Kan tyde på at filterkoppen ikke har vært full. (Med forbehold om at bildet lyver:smiley:).

Link to post
Olepo skrev 20 minutter siden:

Hva som er normalt kan jeg ikke svare på, men jeg får ikke ut en slik mengde rusk ved drenering av mitt forfilter.

 

En annen ting er at det ser ut til at knapt 1/3 av filteret er eksponert for diesel, resten ser ut til å være tørt. Kan tyde på at filterkoppen ikke har vært full. (Med forbehold om at bildet lyver:smiley:).


Hvordan få filterkoppen full, er ikke det bare vanlig lufting, pumpe over hovedfilteret til det ikke kommet mer luft..?

Link to post

Hvor mange motortimer siden siste bytte av filter/drenering av filterkopp?

 

Her har det vært for lavt dieselnivå i filteret. Det er helt nødvendig å fylle opp disse Racorfilterene med diesel. Fyll opp med ren diesel til det står jevnt med øvre kant av filterelementet før lokket settes på. Filterets konstruksjon gjør at luften som blir stående i øvre del av filteret om det ikke fylles helt opp ikke kommer ut uansett hvor mye du lufter.

 

For øvrig svakt av VP at dette ikke presiseres i instruksjonsboken. Ikke for det at det hadde hjulpet veldig mye i og med at det er de færreste som leser denne.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Jonas skrev 30 minutter siden:

Noen som har erfaring/testet dette?

 

Trådstarter har testet og dokumenterer resultatet med bilde i første innlegg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Olepo skrev 1 time siden:

En annen ting er at det ser ut til at knapt 1/3 av filteret er eksponert for diesel, resten ser ut til å være tørt. Kan tyde på at filterkoppen ikke har vært full. (Med forbehold om at bildet lyver:smiley:).

 

Jeg ser ikke uten videre at den øvre del av filteret ikke har vært eksponert for diesel. Men jeg ser tydelig at mesteparten av "rusket" har lagt seg nederst i filteret. Det kan kanskje bero på tyngdekraften? Der vi kan skimte noe mellom filterrillene ser det ut til å være svart belegg helt til tops.

 

Ellers synes jeg dette ser mistenkelig ut som gummipartikler. Det er iallfall ikke typisk grums fra dieseldyr. Trådstarter burde få sjekket hva dette er.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Når filteret fylles med diesel før lokket settes på blir hele filteret like skittent. Bildet i første innlegg viser tydelig at bare nedre del har vært aktivt for filtrering av diesel. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ang det med fylling av filter så har nok det litt med korleis det er montert med høyde i forhold til tank.

Når eg ferdig og lufte så er nå dei alltid filterets fulle av diesel. 
Eg åpner bare kranen som eg har montert før filter hus og fyller filter seg selv etter filterbytte. 
 

såg litt merkelig ut dette filter ja

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Brigg skrev 36 minutter siden:

 

Trådstarter har testet og dokumenterer resultatet med bilde i første innlegg. 

 

TS skulle bare kontrollere. Filteret var ikke tett. Bare lurte på om noen vet hva som skjer når filteret ikke blir fyllt opp og det tettes nedenfra. Blir luften presset ut og går i retur til tanken, og resten av filteret blir aktivt etter behov?

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post

Både innløp fra tank og utløp til motor er plassert i samme høyde sånn omlag midt nedpå Racorfilteret. Luften som er over dette nivået har ingen mulighet til å komme ut, forutsatt at båten ikke snues opp ned eller at tyngdekraften opphører. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har montert slik "påhengerblære" på dieselslangen før Racor, så jeg kan pumpe det fullt i stedet for å helle på fra andre kanner etc. 

 

Racor har en rar patent. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er konstruert selvluftende. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Captain A skrev for 1 time siden:

Ang det med fylling av filter så har nok det litt med korleis det er montert med høyde i forhold til tank.

Når eg ferdig og lufte så er nå dei alltid filterets fulle av diesel. 

Filterplassering og nivå på tank har nok betydning her ja. Jeg skifter normalt filter hver vår før utsett og har da full dieseltank. Hos meg fylles filterkoppen automatisk så fort jeg tar av klemme på slangen.

Link to post

Jeg har Racor-kopi FG 500 som sirkulasjonsfilter/poleringsfilter. Det har sittet der siden den gangen det ble montert. Har ikke åpnet det før nå. Det har aldri vært toppet opp av meg, så vidt jeg kan huske, skal sjekke det. Filteret har alltid sittet nedstrøms pumpen. Jeg ble nysgjerrig, kanskje heller ikke filteret mitt er fylt opp. Nivåforskjellen mellom hovedtank og filter er nå ca. 500 mm. Da jeg skrudde opp senterskruen, gurglet diesel tilbake til hovdetanken. Filteret har kjørt noen hundre liter diesel i loop siden starten av 2019. Og elementet så slik ut:

20210731_171446.jpg.5baa27611c93c8d10c72ddfbded8cf62.jpg

Det lå diesel oppi toppen av filterelementet. Her har hele filteret vært i bruk. Kanskje jeg har montert det feil. For meg er ikke dette noen greie. Bare for å påpeke at dette filteret fyller seg helt opp. Og at det renner ikke noe tilbake fra dagtanken, for nivået steg ikke da jeg hadde filterpatronen ute. Så ventilene i sirkulasjonspumpen stenger.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Har også dette filteret. Har vel byttet åtte,ti ganger etter hvert. Har alltid bare fylt det ved hjelp av matepumpa på motoren, aldri tømt direkte oppi det. Det står like under dørken og litt kronglete og tømme oppi. Dessuten bytter jeg ofte finfilter på motor samtidig og må derfor lufte med matepumpa uansett .                             Jeg har aldri opplevd at det står luft i  filterboksen . I år tok jeg av lokket på toppen like etter bytte og lufting av begge filter nettopp fordi luft i beholder var nevnt her på forumet tidligere. Det var fullt med diesel helt til kanten. Mitt filter står nesten like høyt som tankens øvre kant. Så hvorfor noen får luft i beholderen, og at bare halve filter er aktivt er merkelig. Kanskje like merkelig at jeg får lufta ut , men det gjør jeg i hvertfall på min.

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg har Racor-kopi FG 500 som sirkulasjonsfilter/poleringsfilter. Det har sittet der siden den gangen det ble montert. Har ikke åpnet det før nå. Det har aldri vært toppet opp av meg, så vidt jeg kan huske, skal sjekke det. Filteret har alltid sittet nedstrøms pumpen. Jeg ble nysgjerrig, kanskje heller ikke filteret mitt er fylt opp. Nivåforskjellen mellom hovedtank og filter er nå ca. 500 mm. Da jeg skrudde opp senterskruen, gurglet diesel tilbake til hovdetanken. Filteret har kjørt noen hundre liter diesel i loop siden starten av 2019. Og elementet så slik ut:

20210731_171446.jpg.5baa27611c93c8d10c72ddfbded8cf62.jpg

Det lå diesel oppi toppen av filterelementet. Her har hele filteret vært i bruk. Kanskje jeg har montert det feil. For meg er ikke dette noen greie. Bare for å påpeke at dette filteret fyller seg helt opp. Og at det renner ikke noe tilbake fra dagtanken, for nivået steg ikke da jeg hadde filterpatronen ute. Så ventilene i sirkulasjonspumpen stenger.

Står filteret før eller etter pumpen?

Link to post
bellen skrev 35 minutter siden:

Står filteret før eller etter pumpen?

Som beskrevet, filter nedstrøms pumpen. Altså filteret sitter mellom hovedtanken og pumpen som suger opp fra hovedtanken. Nå begynner det å bli et nokså høyt undertrykk opp til filteret i og med at nivået i hovedtanken er nokså lavt.

 

Nå må jeg jo legge til at Hulda etter hvert har fått seg et nokså jålete dieselsystem. Som funker etter hensikten. Med koblinger som spenner fra kobber til SMO. Originale Separ filtre og Kina-500 FG. Nær halvmeteren høyt Donaldson finfilter. Slanger og stæsj. Og greier. Summen er at jeg vet ikke hvorfor 500 FG fyller seg helt opp til lokket. Og jeg bryr meg ikke om det. Poenget mitt med dette filteret er utfellling av tunge partikler og vann. Som uansett lander i bollen. Før det kan entre dagtanken. Som i sin tur har sin egen 'turboeffekt' med utfelling og avtapping. Det var kveldens avsporing med selvskryt. Jeg er dritfornøyd med opplegget mitt. Resten av båten er bare dritt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...