R.O Startet 31.Juli.2021 Del på Facebook Startet 31.Juli.2021 Skulle sjekke vannitskilleren, kom en del rusk. Forfilteret ser slik ut. Byttet dette, men normalt å få ut så mye rusk her…? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Hva som er normalt kan jeg ikke svare på, men jeg får ikke ut en slik mengde rusk ved drenering av mitt forfilter. En annen ting er at det ser ut til at knapt 1/3 av filteret er eksponert for diesel, resten ser ut til å være tørt. Kan tyde på at filterkoppen ikke har vært full. (Med forbehold om at bildet lyver). Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Olepo skrev 20 minutter siden: Hva som er normalt kan jeg ikke svare på, men jeg får ikke ut en slik mengde rusk ved drenering av mitt forfilter. En annen ting er at det ser ut til at knapt 1/3 av filteret er eksponert for diesel, resten ser ut til å være tørt. Kan tyde på at filterkoppen ikke har vært full. (Med forbehold om at bildet lyver). Hvordan få filterkoppen full, er ikke det bare vanlig lufting, pumpe over hovedfilteret til det ikke kommet mer luft..? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Hvor mange motortimer siden siste bytte av filter/drenering av filterkopp? Her har det vært for lavt dieselnivå i filteret. Det er helt nødvendig å fylle opp disse Racorfilterene med diesel. Fyll opp med ren diesel til det står jevnt med øvre kant av filterelementet før lokket settes på. Filterets konstruksjon gjør at luften som blir stående i øvre del av filteret om det ikke fylles helt opp ikke kommer ut uansett hvor mye du lufter. For øvrig svakt av VP at dette ikke presiseres i instruksjonsboken. Ikke for det at det hadde hjulpet veldig mye i og med at det er de færreste som leser denne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jonas Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 (redigert) Blir ikke filterkoppen fyllt opp etterhvert som filteret tettes nedenfra? At luften da går i returen tilbake til tanken? Noen som har erfaring/testet dette? Jeg fyller også opp før lokket settes på. Redigert 31.Juli.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Jonas skrev 30 minutter siden: Noen som har erfaring/testet dette? Trådstarter har testet og dokumenterer resultatet med bilde i første innlegg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 (redigert) Olepo skrev 1 time siden: En annen ting er at det ser ut til at knapt 1/3 av filteret er eksponert for diesel, resten ser ut til å være tørt. Kan tyde på at filterkoppen ikke har vært full. (Med forbehold om at bildet lyver). Jeg ser ikke uten videre at den øvre del av filteret ikke har vært eksponert for diesel. Men jeg ser tydelig at mesteparten av "rusket" har lagt seg nederst i filteret. Det kan kanskje bero på tyngdekraften? Der vi kan skimte noe mellom filterrillene ser det ut til å være svart belegg helt til tops. Ellers synes jeg dette ser mistenkelig ut som gummipartikler. Det er iallfall ikke typisk grums fra dieseldyr. Trådstarter burde få sjekket hva dette er. Redigert 31.Juli.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Når filteret fylles med diesel før lokket settes på blir hele filteret like skittent. Bildet i første innlegg viser tydelig at bare nedre del har vært aktivt for filtrering av diesel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Captain A Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 (redigert) Ang det med fylling av filter så har nok det litt med korleis det er montert med høyde i forhold til tank. Når eg ferdig og lufte så er nå dei alltid filterets fulle av diesel. Eg åpner bare kranen som eg har montert før filter hus og fyller filter seg selv etter filterbytte. såg litt merkelig ut dette filter ja Redigert 31.Juli.2021 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Nytt filter satt i, reservefilter ligger klart. Og filter koppen er fylt opp. Da er det tur og kjør…:) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 (redigert) Brigg skrev 36 minutter siden: Trådstarter har testet og dokumenterer resultatet med bilde i første innlegg. TS skulle bare kontrollere. Filteret var ikke tett. Bare lurte på om noen vet hva som skjer når filteret ikke blir fyllt opp og det tettes nedenfra. Blir luften presset ut og går i retur til tanken, og resten av filteret blir aktivt etter behov? Redigert 31.Juli.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Både innløp fra tank og utløp til motor er plassert i samme høyde sånn omlag midt nedpå Racorfilteret. Luften som er over dette nivået har ingen mulighet til å komme ut, forutsatt at båten ikke snues opp ned eller at tyngdekraften opphører. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Jeg har montert slik "påhengerblære" på dieselslangen før Racor, så jeg kan pumpe det fullt i stedet for å helle på fra andre kanner etc. Racor har en rar patent. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er konstruert selvluftende. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olepo Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Captain A skrev for 1 time siden: Ang det med fylling av filter så har nok det litt med korleis det er montert med høyde i forhold til tank. Når eg ferdig og lufte så er nå dei alltid filterets fulle av diesel. Filterplassering og nivå på tank har nok betydning her ja. Jeg skifter normalt filter hver vår før utsett og har da full dieseltank. Hos meg fylles filterkoppen automatisk så fort jeg tar av klemme på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 (redigert) Jeg har Racor-kopi FG 500 som sirkulasjonsfilter/poleringsfilter. Det har sittet der siden den gangen det ble montert. Har ikke åpnet det før nå. Det har aldri vært toppet opp av meg, så vidt jeg kan huske, skal sjekke det. Filteret har alltid sittet nedstrøms pumpen. Jeg ble nysgjerrig, kanskje heller ikke filteret mitt er fylt opp. Nivåforskjellen mellom hovedtank og filter er nå ca. 500 mm. Da jeg skrudde opp senterskruen, gurglet diesel tilbake til hovdetanken. Filteret har kjørt noen hundre liter diesel i loop siden starten av 2019. Og elementet så slik ut: Det lå diesel oppi toppen av filterelementet. Her har hele filteret vært i bruk. Kanskje jeg har montert det feil. For meg er ikke dette noen greie. Bare for å påpeke at dette filteret fyller seg helt opp. Og at det renner ikke noe tilbake fra dagtanken, for nivået steg ikke da jeg hadde filterpatronen ute. Så ventilene i sirkulasjonspumpen stenger. Redigert 31.Juli.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Har også dette filteret. Har vel byttet åtte,ti ganger etter hvert. Har alltid bare fylt det ved hjelp av matepumpa på motoren, aldri tømt direkte oppi det. Det står like under dørken og litt kronglete og tømme oppi. Dessuten bytter jeg ofte finfilter på motor samtidig og må derfor lufte med matepumpa uansett . Jeg har aldri opplevd at det står luft i filterboksen . I år tok jeg av lokket på toppen like etter bytte og lufting av begge filter nettopp fordi luft i beholder var nevnt her på forumet tidligere. Det var fullt med diesel helt til kanten. Mitt filter står nesten like høyt som tankens øvre kant. Så hvorfor noen får luft i beholderen, og at bare halve filter er aktivt er merkelig. Kanskje like merkelig at jeg får lufta ut , men det gjør jeg i hvertfall på min. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Hulda skrev for 2 timer siden: Jeg har Racor-kopi FG 500 som sirkulasjonsfilter/poleringsfilter. Det har sittet der siden den gangen det ble montert. Har ikke åpnet det før nå. Det har aldri vært toppet opp av meg, så vidt jeg kan huske, skal sjekke det. Filteret har alltid sittet nedstrøms pumpen. Jeg ble nysgjerrig, kanskje heller ikke filteret mitt er fylt opp. Nivåforskjellen mellom hovedtank og filter er nå ca. 500 mm. Da jeg skrudde opp senterskruen, gurglet diesel tilbake til hovdetanken. Filteret har kjørt noen hundre liter diesel i loop siden starten av 2019. Og elementet så slik ut: Det lå diesel oppi toppen av filterelementet. Her har hele filteret vært i bruk. Kanskje jeg har montert det feil. For meg er ikke dette noen greie. Bare for å påpeke at dette filteret fyller seg helt opp. Og at det renner ikke noe tilbake fra dagtanken, for nivået steg ikke da jeg hadde filterpatronen ute. Så ventilene i sirkulasjonspumpen stenger. Står filteret før eller etter pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 (redigert) bellen skrev 35 minutter siden: Står filteret før eller etter pumpen? Som beskrevet, filter nedstrøms pumpen. Altså filteret sitter mellom hovedtanken og pumpen som suger opp fra hovedtanken. Nå begynner det å bli et nokså høyt undertrykk opp til filteret i og med at nivået i hovedtanken er nokså lavt. Nå må jeg jo legge til at Hulda etter hvert har fått seg et nokså jålete dieselsystem. Som funker etter hensikten. Med koblinger som spenner fra kobber til SMO. Originale Separ filtre og Kina-500 FG. Nær halvmeteren høyt Donaldson finfilter. Slanger og stæsj. Og greier. Summen er at jeg vet ikke hvorfor 500 FG fyller seg helt opp til lokket. Og jeg bryr meg ikke om det. Poenget mitt med dette filteret er utfellling av tunge partikler og vann. Som uansett lander i bollen. Før det kan entre dagtanken. Som i sin tur har sin egen 'turboeffekt' med utfelling og avtapping. Det var kveldens avsporing med selvskryt. Jeg er dritfornøyd med opplegget mitt. Resten av båten er bare dritt. Redigert 31.Juli.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Hulda skrev 14 minutter siden: Resten av båten er bare dritt. Nei da, bunnen er veldig nå bra den også Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Grand Banks jr skrev Just now: Nei da, bunnen er veldig nå bra den også Jeg nær daua i prosessen. Har hode og ansikt fullt av blemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.August.2021 Del på Facebook Svart 1.August.2021 Da har Hulda kjørt en times tid. Racor'en er full til lokket igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.