Jump to content

Boring av hull i plastbåt

Basware

Recommended Posts

Anbefaler å bore på normalt vis med en ny, kvass trebor fra utsiden, og med god fart på drillen. La boret gjøre jobben sin, kun veldig lett trykk. Ikke bruk slagbor. Trebor er så spiss at det ikke vil flytte seg. Kanten på hullet vil bli ren og pen på begge sider. 

Jannmar skrev for 2 timer siden:

:thumbsup: Det går helt fint med maskeringstape ja. Greiere også å bore riktig vei.

Ok, topp - maskeringstape altså.  Kanskje ikke gaffa, eller elektrikertape - men maskeringstape sånn man bruker når man maler?

Basware skrev for 5 timer siden:

Ok, topp - maskeringstape altså.  Kanskje ikke gaffa, eller elektrikertape - men maskeringstape sånn man bruker når man maler?

Ja maskeringstape, sånn man bruker når man maler, er helt fin.

Tapen gjør også at boret ikke sklir så lett ut av posisjon når du starter å bore.

Bor i vei. Dette er ingen heksekunst. 

Ja visst mas

Jannmar skrev 45 minutter siden:

Ja maskeringstape, sånn man bruker når man maler, er helt fin.

Tapen gjør også at boret ikke sklir så lett ut av posisjon når du starter å bore.

Bor i vei. Dette er ingen heksekunst. 

Ja visst - maskeringstape!  Og kom på en ting til - jeg kan faktisk kanskje snu hele båten, og rygge inn når det er høyvann.  Da er det sikkert mulig å komme greit til fra utsiden.   For en historie ???  Ja ja - sånn er det når man er newbie og litt nerd og litt petimeter og sikkert et snev av ADHD på toppen ????

Snu båten.jpg

Redigert av Basware (see edit history)
Basware skrev for 2 timer siden:

Ja visst mas

Ja visst - maskeringstape!  Og kom på en ting til - jeg kan faktisk kanskje snu hele båten, og rygge inn når det er høyvann.  Da er det sikkert mulig å komme greit til fra utsiden.   For en historie ???  Ja ja - sånn er det når man er newbie og litt nerd og litt petimeter og sikkert et snev av ADHD på toppen ????

Snu båten.jpg

Tidenes lengste tråd om hull ?

Gaffa funker, men et noe svineri. Bruk gjerne blå maskeringstape ?

"Et hull blir til - minutt for minutt"

Først legge frem ulike teorier, så intervju med en ekspert fra Bacho og en entusiast fra Rogaland. Deretter fokus på båten, med litt om historien og hvordan denne båttypen brukes. Så på problemet som skal løses: redningsstige og badestige. 

Deretter valgt verktøy og live boring. 

Så en epilog før man introduserer neste program: "Lade batteriet i båten - Ah for Ah"

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 56 minutter siden:

"Et hull blir til - minutt for minutt"

Først legge frem ulike teorier, så intervju med en ekspert fra Bacho og en entusiast fra Rogaland. Deretter fokus på båten, med litt om historien og hvordan denne båttypen brukes. Så på problemet som skal løses: redningsstige og badestige. 

Deretter valgt verktøy og live boring. 

Så en epilog før man introduserer neste program: "Lade batteriet i båten - Ah for Ah"

Spennende, spennende !!  ????

Basware skrev 50 minutter siden:

???? Ja nå er jeg ganske klar - har funnet frem alt, og venter  på tidevannet som skal være høyest 14:00 ??

Ligger du ikke på flytebrygge da? Jeg ville vurderte en jekkestropp mellom utriggerene og under kjølen for å løfte hekken litt. Og gjøre det litt mer stabilt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 4 timer siden:

Ligger du ikke på flytebrygge da? Jeg ville vurderte en jekkestropp mellom utriggerene og under kjølen for å løfte hekken litt. Og gjøre det litt mer stabilt. 

Å herregud!  Det var jo bare genialt! ?  Den løsningen kunne jeg aldri kommet på!!  Men har fått det til nå ?

Mission complete!! :sailing:    Stønn og bær!

Det var mye mer styr enn jeg hadde sett for meg.  Vanskelig å holde i alt samtidig som alt beveger seg, så heldigvis kom min kone uoppfordret ned.  Hadde aldri fått det til alene.  

Snudde båten så jeg kunne bore fra utsiden.  Brukte maskeringstape, metallbor og Tec-7 inni hullene og mistet ikke verken en mutter, skrue, skiftenøkkel eller skive i vannet ?

Takk igjen for alle gode tips'n tricks ????  Nå mangler jeg bare 3 poeng så stiger jeg til neste grad fra Dekksgutt :smash:

Nå kan bare sommeren komme!!! ❤  og fortsatt god sommer til dere!

20210802_135125.jpg

20210802_162707.jpg

Husk at dette ikke bare skal være en badestige, men en redningsstige hvis du skulle være så uheldig å falle i vannet. Greit å sjekke ut mens det er sommer og noenlunde temperatur i vannet. Hvis den er lit tung å "dra ut" så kan det være en ide og feste et tau i overkant av trinnet som skal felles ut, gjerne med en knute i enden og slik at den akkurat ikke subber i vannet. Har sett mange badestiger som er vanskelige, ja sågar umulig å få ut fra vannet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 time siden:

Husk at dette ikke bare skal være en badestige, men en redningsstige hvis du skulle være så uheldig å falle i vannet. Greit å sjekke ut mens det er sommer og noenlunde temperatur i vannet. Hvis den er lit tung å "dra ut" så kan det være en ide og feste et tau i overkant av trinnet som skal felles ut, gjerne med en knute i enden og slik at den akkurat ikke subber i vannet. Har sett mange badestiger som er vanskelige, ja sågar umulig å få ut fra vannet!

Det har du sannelig rett i Mouche !!  Tanken har ikke slått meg.  Det skal jeg gjøre.  Takk for godt og nyttig tips!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...