Jump to content

Boring av hull i plastbåt


Basware

Recommended Posts

Hei, jeg skal sette på en badestige.  Og så trenger jeg å bore 4 hull.  Det er forferdelig å komme til å bore fra utsiden.  Er det fryktelig dumt å bore fra innsiden, og/eller finnes det noe triks for å få dette til? 

PS typer bor - Trebor, murbor eller metallbor.

 

Mvh Basware

Badetrapp02.jpg

Redigert av Basware (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg holder en klar knapp på metallbor. To grunner til dette. For det første har trebor normalt helt feil vinkler på skjæreeggen i forhold til å bore i sprø materialer, det kan føre til at det går skall av gelcoaten. For det andre er trebor oftest i karbonstål, i motsetning til metallbor som normalt er i HSS (high speed steel). Karbonstålsbor blir veldig fort sløve og ødelagt. Glasset i glassfiberen tar knekken på slike bor fort. 

Link to post
Share on other sites

Ok - supert, takker og hører på deg med type bor.  Det jeg da sliter litt med er hvilket er hvilket.  Jeg tipper det i midten er trebor, det til høyre murbor og det til venstre som er helt sort er metallbor?  Begynner virkelig å bli handyman her.  Har brukt skyvelære til å finne riktig diameter :-)

Bor.jpg

Link to post
Share on other sites

har hørt tips om å sette på tape det det skal bores i gelcoat  - men ikke prøvd om det også funker mot gelcoatavskalling på baksida ..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt det til venstre. Jeg har skrevet litt om dette før også, egentlig skal bor for boring i sprø materialer (gelcoat) slipes på en spesiell måte slik at eggen får en buttere vinkel. Da unngår man at boret "hugger", og dermed kan lage stygge sprekker og roer i gelcoaten. Men det er ikke strengt tatt nødvendig for å bore et hull. Søker du litt på forumet så finner du kanskje beskrivelser og bilder av dette. Murboret (til høyre) vil ha litt av denne funksjonen, da det har et påloddet hardmetallskjær med negativ sponvinkel. Legg merke til at eggvinkelen er veldig butt. Du kan godt bruke det for å gå gjennom coaten med før du borer resten av hullet. 

Link to post
Share on other sites

En annen metode. Bor først med et mindre bor der du skal ha hullene. Så borer du fra utsiden med riktig diameter til du akkurat har kommet gjennom gelcoaten. Så borer du fra innsiden. 
****Ser Komodo svarte noe av det samme.  :-)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Basware skrev for 2 timer siden:

Det er forferdelig å komme til å bore fra utsiden.  Er det fryktelig dumt å bore fra innsiden.........

 

Hvorfor er det forferdelig å komme til å bore fra utsiden?

Jeg ble bare nysgjerrig, da det ser greit ut på det vedlagte bildet.

Link to post
Share on other sites

Det fungerer fint å bore med metallbor i revers. Tar lengre tid, men fliser ikke. 

 

Hvorfor vil du ikke bore utenfra?

 

Hvor stor diameter må du bore med?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei, dette var mange gode forslag!  Har kommet frem til at jeg skal bruke metallbor.  Og kanskje kjøre det i revers.  Vittig, tenkte selv de tankene om å sette en plastbit på der boret kommer ut, og/eller bruke et tynt bor først. 

Når det gjelder vanskelig å komme til, så er det jo ikke så veeeeldig vanskelig.  Men er bare litt ustødig, og så det  kan være litt gymnastikk å bore fra utsiden 🙄  Og så er det litt skarpe kanter rundt der som er litt vonde å sitte på kne på, og litt trangt. Diameteren er forresten seks mm.  Har gått gjennom et kurs i Skyvelære på youtube 🤣  Igjen tusen takk for innspill. Er trygg på at dette skal gå bra!

Link to post
Share on other sites

Boret noen hull her om dagen og brukte metallbor, langsomt forover men lett trykk og la en sterk tapebit der jeg skulle bore hullet. Opplever at det er viktig at hullet bare såvidt er stort nok for skruer som skal inn og brukte Tec7 for å være sikker på at det ble tett. Dette var horisontale hull for flaggstangfot på dollbordet.

Hadde glemt rådet om å bore i revers.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt hvor stor båten er.

 

Hvis den er opptil 16 fot så tror jeg at jeg hadde tiltet opp motoren og dratt den litt sidelengs innpå en sandstrand og boret utenfra.

 

Med tanke på flising så regner jeg med at badestigen vil dekke en del uansett?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bare tatt båten på land med båthenger og stått bak båten og jobbet i perfekt arbeidshøyde. Da får du også mye bedre oversikt om ting står rett eller skjevt i forhold til om du henger over ripa og jobber. Også er det mye lettere å plukke opp det man mister på bakken enn i havet. 

 

Og de nederste hullene skal kanskje under eller nær vann? Da er det mye tørrere for både drill og tørkende tec-7 om båten er på land.

 

Har du ikke tilgang til båthenger (kan ofte leies på bensinstasjoner også) eller lignende før å få båten på land så ville jeg brukt strandtipset som en annen kom med.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 15 timer siden:

Nå har ikke jeg sett badestigen, men hvordan får du merket av nøyaktig hvor du skal bore på innsiden av båten, når badestigen skal monteres på utsiden?

 

Ja - jo, jeg har tenkt på det samme, det kan bli nærmest umulig.  Men hvis jeg bruker Gaffatape over et litt større område på utsiden, så tipper jeg at jeg vil treffe.  Vil jo måle fra båtripa og ned til der hvor hullet skal være, og det samme kan jeg gjøre på innsiden.  Men fant forresten en genial innretning på nettet nå!  Sånn at jeg kan bruke et lite ladbart skrujern med bits inngang.  Og sette inn en Chuck, så den blir til en drill :-) Kanskje det lar seg gjøre med den lille saken og bore fra utsiden også 😎

Bit til Drill.jpg

Redigert av Basware (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle som har vært til hjelp her. 

Er jeg genial 🤣 eller er det sånn alle ville gjort det.  Jeg la hele greia på et A4 ark og satte kryss der hvert hull skal være. 

Så kan jeg jo bare lime det fast på innsiden eller utsiden og bore gjennom der.  Med metallbor i revers fra innsiden, og tape på utsiden.  Eller hvis jeg kommer til å bore fra utsiden, gjøre det samme men ikke i revers. 

Nå gjenstår det bare å få ut fingeren å komme i gang.  Liten sak, men en virkelig dørstokkmil å virkelig gjøre.  Men nå har jeg fått alle tips og tricks jeg trenger.  Så må få dette på plass før sommeren og ferien er over.  Tusen takk igjen! 

Borehull.jpg

Link to post
Share on other sites

Basware skrev 4 minutter siden:

Hei alle som har vært til hjelp her. 

Er jeg genial 🤣 eller er det sånn alle ville gjort det.  Jeg la hele greia på et A4 ark og satte kryss der hvert hull skal være. 

Så kan jeg jo bare lime det fast på innsiden eller utsiden og bore gjennom der.  Med metallbor i revers fra innsiden, og tape på utsiden.  Eller hvis jeg kommer til å bore fra utsiden, gjøre det samme men ikke i revers. 

 

 

Om du bruker denne malen på innsiden, så kan jeg garantere deg at hullene ikke vil stemme der boret kommer ut på utsiden. Dette på grunn av at du ikke klarer å holde nøyaktig lik vinkel på boret i alle hullene.

Om du gjør det slik vil du bli nødt til å utvide/justere hullene på utsiden for å få det til å stemme, og den jobben må du gjøre fra utsiden.

Du kan like godt ordne deg slik at du får boret fra utsiden med en gang.

Å bore fra innsiden på dette prosjektet gir garantert kjempetrøbbel.

 

(Du kan bore i revers til du er gjennom gelcoaten, resten kan du bore som normalt).

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 12 minutter siden:

 

Om du bruker denne malen på innsiden, så kan jeg garantere deg at hullene ikke vil stemme der boret kommer ut på utsiden. Dette på grunn av at du ikke klarer å holde nøyaktig lik vinkel på boret i alle hullene.

Om du gjør det slik vil du bli nødt til å utvide/justere hullene på utsiden for å få det til å stemme, og den jobben må du gjøre fra utsiden.

Du kan like godt ordne deg slik at du får boret fra utsiden med en gang.

Å bore fra innsiden på dette prosjektet gir garantert kjempetrøbbel.

 

(Du kan bore i revers til du er gjennom gelcoaten, resten kan du bore som normalt).

Uff - OK, får prøve det da.  Skal vel gå bra, det er bare som tidligere sagt ganske trangt og skarpe kanter der.  Jeg får legge noe under, håndklær eller noe.  Takk for at du fikk stoppet meg!

Link to post
Share on other sites

Bore i revers, også fra utsiden. Gelcoat/ topcoat sprekker lett, eller skaler av. Men når du freser bort ved å la boret gå i revers "huker" ikke boret, og man slipper avskalling.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Bore i revers, også fra utsiden. Gelcoat/ topcoat sprekker lett, eller skaler av. Men når du freser bort ved å la boret gå i revers "huker" ikke boret, og man slipper avskalling.

Det skal mye til hvis man bruker en god maskeringstape og borrer i den.(Borr riktig vei..) 😊

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...