Jump to content

Princess F42 erfaringer fra eiere.


Jobmaster

Recommended Posts

Hei.

Sa er vi kommet hjem fra båtferie for 8 året på rad og har vært borte i 1 mnd. og vi kunne godt vært lenger. :-) De siste 2 årene har vi snakket om å se oss etter større båt og det ser ut som det faller på Princess 42. 

Det vi sitter her og tenker på er hva utstyr er det dere som har denne type båt eller andre lignende båter ikke kunne greid dere uten. Vi tenker da på anker vinsjer fremme eller bak, generator koking på gass eller strøm. +++

Setter stor pris på alle svar da vi ønsker å prøve å finne en båt så vi kan lett ha de 10 ++ neste årene.

  

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en P42 siden høsten 2013, og vi er veldig fornøyde.

Det eneste vi har vært uheldige med, er dieseltankene. De har vi hatt lekkasje på.

Vi har el.på kokeplatene, og det fungerer greit for oss, men det forutsetter at du har generator. 
Det ligger flere tråder her inne fra turene våre, og der ser du hva vi bruker båten til, og hva den kan brukes til. 

Søk på Mon Bijou, så får du opp flere.

Lykke til med båtkjøpet :-) 

 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 19 minutter siden:

Vi har hatt en P42 siden høsten 2013, og vi er veldig fornøyde.

Det eneste vi har vært uheldige med, er dieseltankene. De har vi hatt lekkasje på.

Vi har el.på kokeplatene, og det fungerer greit for oss, men det forutsetter at du har generator. 
Det ligger flere tråder her inne fra turene våre, og der ser du hva vi bruker båten til, og hva den kan brukes til. 

Søk på Mon Bijou, så får du opp flere.

Lykke til med båtkjøpet :-) 

 

Hvis dere er flere enn to på tur, er det ikke et savn å kunne se i fartsretning for person 3 og evt 4?😊(Hvis været ikke er fly-vennlig)

 

@Jobmasterdet er ikke meningen å kuppe tråden. Jeg har alltid lurt på om dette blir et savn for Princess-eiere 😊

 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 10 minutter siden:

Hvis dere er flere enn to på tur, er det ikke et savn å kunne se i fartsretning for person 3 og evt 4?😊(Hvis været ikke er fly-vennlig)

 

@Jobmasterdet er ikke meningen å kuppe tråden. Jeg har alltid lurt på om dette blir et savn for Princess-eiere 😊

 

Vi har hatt med et barn/ungdom på tur, men den problemstillingen har aldri vært noe tema.

Har ikke savnet det nei 🙂

Link to post
Share on other sites

Barn/ungdom står vel på hode ned i mobil uansett, bortsett fra det så er vel P42 nydelige skuter.

Akkurat det med utsikt fra cockpiten bortsett fra førerstol har dei fleste utenlandske  båter èin utfordring med underveis 

P50 md3 har vel løst det med utsikt for flere en èin fører 

(ps må ha 3 lugarer så den passer ikkje for meg )

Evt skifte av diesel tanker er vel eit rimelig bra innhugg i eit båtbudskjett……

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

P42 kom ikke med 63 motorer. Men med tamd74 eller 75 de første årene, så alternativet d6 370 eller 435 etter 2005. Vi har 2x 75 480hk. Kraftpakke som passer båten utmerket. Har snakket med andre med tilsvarende båter som sier at d6-435 er perfekt men at 370 kan bli litt knapp, men jeg har ikke testet selv så det kan jeg ikke bekrefte/avkrefte utover det. 🙂

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 16 timer siden:

 

Evt skifte av diesel tanker er vel eit rimelig bra innhugg i eit båtbudskjett……

Jeg kjenner ikke til noen andre med P42 som sliter med dieseltanker, så jeg vet ikke om det er vår båt som hadde en dårlig sveiser da tankene ble produsert hos Princess, eller om feilen ligger i f.eks dritt i tanken fra de forrige eiernes dieselpushere.

Dette kan i så fall skje med alle tanker👍

Link to post
Share on other sites

P42 er en vellykket båt i mine også, vi hadde tre sesonger etter at hentet vår i Stockholm (reisebrev):

Hente båt Stockholm - Strömstad, kanalen eller kystveien? - Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

 

Forøvrig har vi hatt lite tull og utfordringer med båten, tanker og erfaringer:

 

Motorvalg: 

Fungerer med alle valgene. vi hadde D6-370 og klarte 29knop på våren etter slipp og fulle tanker. Marsj 22-24 gjennom sesongen. D6-435 klarer jo det lille ekstra og ville vært foretrukket, men betale kanskje 200k mer? Njeii...

TAMD-alternativ på eldre båter veier flere hundre kilo mer enn D6 også...

 

Aggregat er must. Nå er jeg av den mening at alle båter 40+ er typisk laget for det, en utopi å dra dette særnorske leve-på- skjæra med stearinlys og primus. Vi hadde gass i byssa og klarte fint selv i de varmeste stundene å kjøre kanskje 1-2 timer aggregat pr. påfølgende døgn vi lå ute, det er helt innafor med vanlig 4stk bly/syre til forbruk. 

 

Hekkthruster hadde vi ikke, men ble etter noen minutter bak rattet ikke savnet. Faktisk var det madammen som ønsket seg det slik at jeg kunne hjelpe til mer når vi skulle legge oss til longside ute (fjernkontroll).

 

Som nevnt over; long-side i uthavn...trodde det skulle bli utfordrende å ikke ha ankervinsj lenger, men faktum er at vi har blitt drevne på å finne long-side plasser og sover bedre om nettene ved å gjøre det. Prioriterte aldri anker bak, men ser at noen vil ha det...

 

P42 er et lokomotiv i sjøen, tør påstå den er bedre enn mange andre. Nyere og større V-båter slår mer i motsjø...

Vi solgte kun fordi vi ønsket å finne de få tingene vi "savnet" ombord, foreløpig uten hell.

 

Både @Tom Rør og @Navic II har flotte båter og er gode ambassadører. Les litt fra trådene deres.

:thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Bra båter på alle måter, både kvalitetsmessig og finish men det er noen innvendinger jeg har mot selve konseptet etter å ha eid noe tilsvarende (Fairline) i en del år.

 

-Den ene lugaren går med til oppakking når ,man er på tur. Tre-kabiners er å foretrekke. Bad nr. 2 føles bortkastet, plassen kunne vært brukt til noe bedre.

 

-Høyt drivstofforbruk som merkes godt om du bruker båten mye til transportetapper. Kan vel ikke regne med mer enn ca. 22 knop på marsjfart og 4,5-5 l/nm forbruk. Billig i drift på 7-8 knops fart.

 

-Passasjerene sitter nede i "katakomben" medmindre været tillater flybridgekjøring og har ingen utsikt. Det blir en usosial førerplass der kun to stk. sitter i samme høyde. Dette ble ikke løst ordentlig før på P50 MK3 samt V52. Men det er akkurat samme sak på Fairline og de fikk det heller ikke løst på de senere 50 fotingene.

 

-Håpløst tankkonsept, må dra slangen over hele båten for å tanke begge sidene.

 

-Generelt begrenset tilgang til "yttersidene" på begge motorene for serviceformål.

 

Tror jo at tida ikke er den beste til å vurdere kjøp på disse båtene nå, de er generelt mye høyere priset enn de var for 3-4 år siden. P50 2009 modeller fikk du helt nede i 4 - 4,5 mill. tidligere, nå har de blitt eldre, mer brukt og forsøkes solgt for minst 1 million høyere pris. P42 fikk man vel greit for 2,8-3 mill. på samme tid, nå må man betale samme pris som man kunne få en 2006-2007 strøken P50 MK2 for, 3-4 år tilbake. Og den har mye bedre plass både innvendig og ikke minst tre lugarer. Men hvordan markedet utvikler seg framover er jo vanskelig å spå, har bare en følelse av at det er kunstig høyt for tida og skal betydelig ned når covid er helt overstått. Har man lyst har man lov heter det jo.:-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 28 minutter siden:

Bra båter på alle måter, både kvalitetsmessig og finish men det er noen innvendinger jeg har mot selve konseptet etter å ha eid noe tilsvarende (Fairline) i en del år.

 

-Den ene lugaren går med til oppakking når ,man er på tur. Tre-kabiners er å foretrekke. Bad nr. 2 føles bortkastet, plassen kunne vært brukt til noe bedre.

 

-Høyt drivstofforbruk som merkes godt om du bruker båten mye til transportetapper. Kan vel ikke regne med mer enn ca. 22 knop på marsjfart og 4,5-5 l/nm forbruk. Billig i drift på 7-8 knops fart.

 

-Passasjerene sitter nede i "katakomben" medmindre været tillater flybridgekjøring og har ingen utsikt. Det blir en usosial førerplass der kun to stk. sitter i samme høyde. Dette ble ikke løst ordentlig før på P50 MK3 samt V52. Men det er akkurat samme sak på Fairline og de fikk det heller ikke løst på de senere 50 fotingene.

 

-Håpløst tankkonsept, må dra slangen over hele båten for å tanke begge sidene.

 

-Generelt begrenset tilgang til "yttersidene" på begge motorene for serviceformål.

 

Tror jo at tida ikke er den beste til å vurdere kjøp på disse båtene nå, de er generelt mye høyere priset enn de var for 3-4 år siden. P50 2009 modeller fikk du helt nede i 4 - 4,5 mill. tidligere, nå har de blitt eldre, mer brukt og forsøkes solgt for minst 1 million høyere pris. P42 fikk man vel greit for 2,8-3 mill. på samme tid, nå må man betale samme pris som man kunne få en 2006-2007 strøken P50 MK2 for, 3-4 år tilbake. Og den har mye bedre plass både innvendig og ikke minst tre lugarer. Men hvordan markedet utvikler seg framover er jo vanskelig å spå, har bare en følelse av at det er kunstig høyt for tida og skal betydelig ned når covid er helt overstått. Har man lyst har man lov heter det jo.:-)

 

 

 

Må nesten kommentere litt på denne. 

Vi er to voksne og to barn (9 og 11), og får med oss alt vi trenger av bagasje for 4 uker uten problem, og uten å fylle lugarene. Klart 3 kabiner hadde gitt mer mulighet, men da må man gå opp i størrelse på båten og.  😉

 

Tenkte også først at det var bortkasta med to bad, men det har vi blitt veldig glad i, med mulighet for å ha en dass til bimmelim, og en til bommelom f. Eks. (begrense fyllingshastighet på septiktank) 😉

 

Drivstoff bruker det når man skal dytte 15 tonn med engelsk dame med aksler igjennom vannet, men dette er ikke unikt for p42 🤣

 

Kun to som kan sitte "oppe" inne, men derimot svært sosial flybridge. Er det ikke flybridgevær er det ikke no særlig å se på der ute underveis heller 🤣 

 

Vi kan fylle begge tanker fra en side, men har fyllestuss på begge sider. det er overflow på tankene så man kan legge til med den siden som passer best og fylle fra brygga. No problem 😘

 

Trangt på "yttersiden" av maskiner. Jaaaa, skal skrive under på det. 😫

 

Alle båter i alle størrelser, former og farger har steget i pris, så om man selger nå får man bra betalt, men må kjøpe igjen i samme marked, så det eneste man kan prøve er å selge nå og vurdere å sitte uten båt et år eller to og håpe at prisene kommer litt ned igjen og kjøpe da. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder to vs tre lugarer, ville ikke vi ha tre lugarer, da den tredje kun hadde blitt lagerplass. P45 har tre, men er ikke så romslig inne som 42.

P42 har til og med romsligere bysse enn P50. 
Nå er vi bare to voksne og en liten puddel på tur, og jeg husker ikke sist puddelen klaget over at hun ikke hadde sikt framover. 😂 Og lugaren hennes er mer enn stor nok 🙂

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Tusen takk for innspill og tanker. Vi går nok videre med P 42 da de som har båten og de som har solgt båten fortsatt sier seg fornøyde med båten. 

Jeg kommer til å se igjennom alt av Tom Rør og Navic II sine sider da det fantes mye der.

Igjen takker og bukker for innspill.:-)

Fortsatt god båt sommer. 

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei @Jobmaster Satt og drodlet litt rundt dette og skrev litt i går og litt nå etter jobb i dag. Her er i ale fall noen velmente tips ang Princess generelt og P42 spesielt.

 

Tror dette med ønske om utsikt fremover innenfra salong er veldig avhengig av hvor i landet du befinner deg (sitte inne/ute) og selvsagt noe i forhold til personlige preferanser.

 

Har selv P50 Mk2 fra 07. Sitter alltid på fly og styrer, egentlig uansett vær. Når andre enn meg og kona er ombord så er erfaringen at de som ønsker å se og følge med, kommer opp på fly. Forøvrig sitter de ofte med blikket ned i nettbrett eller telefon, eller de sitter og ser på tv i salongen.

 

Kan ellers skrive under på mye av det som er sagt over. Jeg antar generator er mer eller mindre standard på P42. Ville i allefall aldri kjøpt turbåt på denne størrelsen uten generator. Personlig er jeg også glad i komforten det gir med thruster i begge ender. Noen vil hardnakket hevde at du trenger ikke thruster bak (eller fremme) hvis du kan dette med å håndtere spakene. Mulig det, men for de fleste av oss gir det en mye enklere hverdag under manøvrering. Jeg har i tillegg variabel trinnløs kontroll, som gjør bruken enda mer komfortabel. 

 

Av øvrig komfortutstyr som bør være tilgjengelig er:

 

Dieselvarmer - vil anta at de fleste P42 i Norge har dette også. I en så stor båt trenger du antakelig 10 kW for å få tilstrekkelig varme i hele båten på vår og høst. ( 1 x 10 kW eller 2 x 5 kW). Sjekk vedlikeholdsstatus på brennere. Har de gått i mange år kan de "kokse" og det er litt jobb å plukke fra hverandre og rense og bytte pakninger. Eneste måte å få av fastbrent koks er vekselvis saltsyre og lut.

God batteribank: Jo større jo bedre. Princess i originalutførelse er ikke alltid helt på topp her. Mange vil oppleve at den kanskje er litt liten. Finner du en som har oppgradert forbruksbank til litium så det et pluss.

Oppgradert navigasjonsutstyr: De fleste P42 trekker nå litt på årene og mange har Furuno plotter/radar fra ca 04-08 som standard. Kan være greit å ta med i regnestykket at slikt nå er modent for utskifting, i allefall på den førerplassen du bruker mest. For de fleste vil radar være underordnet, men litt avhengig av dine ferdigheter og evt ønske om nattseilas osv.

De fleste P42 har også Raymarine autopilot samt dybde, fart, kurs, temp (tridata). Disse er fullt brukbare selv om de er gamle og kan nå enkelt integreres i nyere kartplotter med NMEA2000 (evt Raymarines SeaTalkng). Vær forberedt på at det er litt jobb å evt strekke nye kabler mellom fly og førerpos nede, selv om det ligger trekkerør med snor over alt.

Ankervinsj akter er kjekt å ha men ikke et must. Har nå kjørt tre sesonger uten i min P50 og det går greit, men har planer om å installere komplett sett som ligger i garasjen i løpet av høst/vinter. Ikke pri 1 men som sagt kjekt å ha. Vi ligger alltid longside når vi er i uthavner. Men det er antaklig noe mer plundrete mange steder på på Vestlandet pga tidevannsforskjeller.

Passarelle eller davit som kan håndtere RIB/Jolle. Passarelle er mest attraktivt men det finnes mange gode og billigere løsninger for å få RIB'en opp på plattformen. Kona ønsker ikke passarelle fordi hun synes den vil være i veien og ikke ser pen ut!!

Inverter: Har du en stor batteribank er inverteren kjekk å ha slik at du kan hente 230 volt uten å starte generatoren. Krever litt tilvenning i husholdningen slik at noen ikke griller batteriene ved å skru på alt mulig samtidig. Finnes masse smarte måter å koble opp dette på for å unngå at man kan overbelaste. Viktron Quattro-modeller er beste alternativ fordi du da lettere kan styre hvilke kurser som evt ikke skal være tilgjengelig under inverterdrift. På min P50 er det originalmontert en liten Victron-inverter som kun leverer 230 volt til stereo og TV i salongen. Det er forsåvidt en kjekk løsning som egentlig dekker mye av behovet. Driver nå likevel og skal ettermotere en 5 kW inverter sammen med meget stor litiumbank.

230 volt anlegg: Jo flere uttak og stikk, jo bedre. Du får aldri for mange stikkontaker. Veldig kjekt å ha slikt tilgjengelig på lugarer, bad, lasarett, motorrom osv. Ofte litt knapt med uttak i originalutførelse fra produsent. Du får tak i samme elegante design fra Princess-importørens nettbutikk.

12/24 volt uttak (vet ikke om P42 har 12 eller 24 v). Uansett kjekt å ha noen uttak med USB-kontakter. Har selv ettermontert på førerpos nede og oppe på fly. Alltid noen med en iphone eller ipad som er tom for strøm.

Har vært bevisst på å ikke montere plugguttak (type sigarettenner) fordi det er 24 volt ombord. Frykter at noen da ved uhell kan komme til å stikke inn et 12 volt-apparat og forårsake brann. USB-uttak kan mates med både 12 og 24 volt.

 

Motorstørrelse: Jo større jo bedre, men likevel egentlig av underordnet betydning for praktisk bruk. Viktigste argument for å velge 74/75-480 hk evt D6-435 måtte være tanke på videresalg. Har ikke selv prøvd P42 med ulike motoralternativ men vet at P50 med 74/75-motor rent faktisk er undermotorisert. Med mine D9-575 kan jeg enkelt marsje i 26+ og makse på 32-33. Det er akkurat samme som med D12-670 pga lavere vekt og relativt sett noe bedre ytelse på D9, som er en nyere motor enn D12. Det viktige er å ha mulighet for å gå opp i plan noenlunde uanstrengt, særlig når det er litt sjø. Viktig å ha kraft nok til å ikke falle helt nedpå hvis sjøen graver litt mye med full ferielast og RIB'en på hekken. Ut fra kommentarer over fra @oberst1 skal da D6-370 også gi akseptabel ytelse.

Sjøvannsystem: Typisk svakt punkt på D6 fordi ladeluftkjøler/intercooler pga konstruksjon blir stående halvfull av saltvann etter bruk og fordamper vannet og salt bygger seg opp. Vet ikke hvordan 74/75 er på dette feltet, men sjekk med eier om D6 (både 370 og 435) har hatt rutine på rens av sjøvannskrets. Forøvrig er D6 glimrende motorer som er lette å serve. Masse tråder om D6 på forumet her, inkl dette med vedlikehold av sjøvannskrets osv.

Kalesjer og stol-/putetrekk: Sjekk alder på dette. Er det originalt så begynner det å bli modent for utskifting. Koster fort noen lapper.

Toalett og VVS-anlegg: Sjekk vedlikeholdsstatus. Slanger bør være byttet og det bør også ha vært rutine på bytting av jokerventil på toaletter samt rens av kvern og impeller. Møkkajobb bokstavelig talt. Gråvannstank som samler opp vann fra dusj og pumper videre ut bør også sjekkes, (pumpe og nivåsensor). Nok en møkkajobb å rense. Veldig praktisk med to bad/toaletter inklusive mulighet for å sette et bimmelim- og et bommelomtalett som vi også praktiserer nokså mye ombord. Stor båt = lange slangestrekk for toaletter, og derved lettere for å bygge opp avleiringer i avløpsslanger.

Aircondition: Noen av de bruktimporterte har dette. Sikkert kjekt å ha men nokså få dager man egentlig trenger det. Mange viser til at det er så kjekt å bruke for oppvarming men det løser du også like greit med dieselvarmer eller en vifteovn. For å kjøre aircon på landstrøm må du oftest ha en separat landstrøminngang eller kjøre generator.

LED-lys: Kampen mellom skipper og SWMBO - (She Who Must Be Obeyed, som de omtaler henne på engelske båtfora). Jeg insisterer på at vi bør bruke LED for å spare strøm. Etter å ha prøvd diverse varianter er fruen fortsatt ikke overbevist om at det er like pent når de dempes inne i salongen eller akter i cockpit. Halogenpærene gir visstnok fortsatt varmere og mykere belysning når de dimmes. Min hevn er grusom ved at jeg bytter til LED i hemmelighet ettersom pærer ryker på bad og lugarer hvor det ikke er demping.

Sorte blinds/trekk over vindu: Veldig kjekt å ha for å beskytte inventaret mot falming i sollys. Vi har disse på i hele sesongen fordi jeg alltid sitter oppe og styrer. Kanskje litt annerledes på Vestlandet, men uansett kjekt å ha, om enn ikke et must.

Pute på solseng på panser: Alle større båter har en støpt fasong der fremme beregnet på å legge i puter for solseng. Har nå hatt slikt i 8 sesonger uten fastmontert pute. Ytterst sjelden noen kommer opp med planer om å ligge der fremme, og de få gangene det skjer så tar de gjerne med en pute eller et håndkle. Har kommet til at det antakelig er blant tingene som ser mer attraktivt ut enn det faktisk er. Er også litt skeptisk med tanke på slike puter som kanskje blir fulle av mugg innvendig.

God bysse/kjøkken: P42 har en meget god løsning (til å være engelsk flybridgebåt). P45/P50 mk1/2 er noe mindre men de er også "oppe" i salongen, noe fruen sier er viktig. Hun ønsker seg ikke et kjøkken nede under dekk som på f eks P50 Mk3 (08-12). Sikkert en smakssak men viktig for dem som har meninger om det, som SWMBO.

 

Ellers vil jeg si at en P42 er en suveren turbåt hvor det aller meste er meget solid bygget og av veldig god kvalitet. Nærmeste alternativ oppover vil være P45 (mk1 99-06 og mk2 i 07) som er marginalt større og har tre lugarer evt P50 (mk1 00-05 og mk2 06-07) som er reelt større om enn ikke så veldig mye. Princess er generelt svært gode sjøbåter også, bygget for å gå off-shore rundt UK og i Middelhavet.

 

Så er det også slik at Princess er det merket som holder seg best i pris på bruktmarkedet og som flest tydeligvis ønsker seg. Du får fortsatt tak i omtrent alt av deler fra dem og Princess er den største av de engelske båtbyggerne.

 

De er ca 10 ganger større enn Fairline i omsetning, som siste 5-6 år har strevd med overlevelse etter konkursen i 2016, og med siste eierskifte nå i juni i år, etter at forrige eier kastet inn håndkledet etter kun ett års eierskap. Sunseeker er nesten på størrelse med Princess i omsetning, men det er jo svært få av dem i Norge av aktuelle modeller som vi snakker om her. Mitt syn er derfor at en brukt Princess er blant de tryggere båtkjøpene, selv om bruktbåt sjelden er veldig lønnsomt uansett.

 

Basert på hva jeg har registrert av omsetningstakt på Finn, samt innlegg på Princessforumet på Facebook, så er flybridgemodellene til Princess svært ettertraktet, og da særlig P40 og P42. I år har disse blitt omsatt mer i løpet av dager enn uker. Har selv også fått en mengde forespørsler i år om salg av min P50 mk2 og med priser opp mot en mill over det vi ga i juni for 2 år siden.

 

Uansett, lykke til med båtkjøp.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mye fornuftig skrevet her. Er man ute etter en båt i denne kategorien og har vurdert øvrige momenter så er dette et bra valg.

 

Den største spørsmålsstilllingen er taktikken rundt tidspunktet for kjøp. Covid har sørget for at båtprisene har lagt kraftig på seg, spesielt for enkelte varianter og prisklasser som man kan si har vært hardt rammet av høyt verditap tidligere. Som de aller fleste båtene i denne klassen.

 

Ser man f.eks. 5 år tilbake vil man finne strøkne eksemplarer av f.eks. P50 MK2 som denne som vel lå ute et års tid gjennom et par meglere før den til slutt ble solgt for ca. 3,3 mill:

 

https://sundalyacht.com/yachts/princess-50-mark-2/

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77234073&ov=m

 

Samme gjelder denne P67'en her, den ble etter en fryktelig lang annonseringsposess som vel startet på 12,9 mill. noen år tidligere til slutt solgt for 6,7 mill. i 2016. Nå forsøkes den solgt for 9,5 etter å ha blitt noen år eldre, blitt brukt noen år mer dog påkostet en ny kartplotter:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=225300294

 

Slike lavpriser gjelder ikke lengre, nå har prisene lagt betydelig på seg igjen selv om man helt klart kan se at vi nå har kommet så langt ut på sommeren at de eksemplarene som nå legges ut og er åpenbart feil priset ikke omsettes men enten blir liggende eller trekkes tilbake. Det fins nok noen eiere som naturlig nok er ute etter å teste markedet og håper det fins kjøpere som fortsatt har panikkangst for å ikke få seg båt.

 

Så spørs det hva som skjer når Covid er over, antakeligvis mot neste vår/sommer og reisemulighetene ligger åpne igjen uten restriksjoner.  Skal man hardt og brutalt tilbake til de gamle prisene der mange båteiere forlater båtmarkedet og enkelte "nye" kjøpere vil erfare store verditap på årets eller fjorårets investering, eller vil man klare å opprette en noe mer vedsettelse i markedet enn det som var faktum for 4-5 år siden da prisene var dramatisk lave og verdifallet enormt på en 5-10 gammel luksusbåt.

 

Time will show, det fins det ingen fasit på i skrivende stund. Våren vil vise hva som dukker opp på Finn.no og til hvilke omsetningstakter og priser.

 

Link to post
Share on other sites

Den som bare hadde hatt en krystallkule😊 Det er ingen tvil om at koronaepidemien har spilt en rolle med tanke på de latterlig høye prisen båter har blitt solgt for i det siste. En annen faktor er at det  nok er et vakuum i markedet, da det har blitt solgt for få båter i en gitt periode, noe som igjen gjør at det blir et underskudd av bruktbåter. Når en ny båt av tilsvarende str. koster rundt 11 mill, faller de aller fleste av på nybåtmarkedet.

Vi ga 2,7 for vår 08 modell på høsten 2013, og jeg vet at det har blitt solgt tilsvarende på forsommeren i år for over 3,5.

Det er jo kunstig høyt, men når det ikke finnes båter her på berget og kronekursen er såvidt lav, blir det kamp om de populære objektene.

Det er ihvertfall ingen tvil om at Princess er et merke som andre gjerne vil kjøpe når du engang skal selge igjen.

Den forrige båten vi hadde var en Birchwood 360 , og det var en flott båt, men den var av feil fabrikat, og da ble det et realt tap da den ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Tusen takk for kjempe goe svar. @HansHlegger meg flat for oppsummering din og vi har når vært og sett på båt og skal bli spennende å se hva havner opp med. Det jeg vet det kommer til å ligge en ny båt hos oss i løpet av høst/vinter. :-)

Takk til alle for svar.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Jobmaster skrev On 7.8.2021 at 12.15:

Hei igjen.

Tusen takk for kjempe goe svar. @HansHlegger meg flat for oppsummering din og vi har når vært og sett på båt og skal bli spennende å se hva havner opp med. Det jeg vet det kommer til å ligge en ny båt hos oss i løpet av høst/vinter. :-)

Takk til alle for svar.

 

 

Hei, Jobmaster. Hvordan har det gått med P42-jakten ? Har du kastet inn håndkle, eller ligger du på vinden ? 

Har du kanskje ombestemt deg ? Fortsetter i tråden din, da det er samme ærende for meg.

Jeg har et generelt spørsmål til Volvo Penta-gutta, etter å ha spurt Oderst1 og Tom Rør på IM, hva mener dere andre her inne om valget av maskiner, om det kun stod mellom TAMD75P og D6-370. Si, i en 2006- modell. Er det skummelt å velge en så tidlig D6, har hørt mye rart.. ønsker gjerne flere innspill fra tidligere og nåværende eiere av både båten og maskinene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...