Jump to content

Skeiv ankervinsj (ilas)


Polarexplorer27

Recommended Posts

Steihy skrev for 17 timer siden:

Hva skjedde?

 

Vet ikke? Dårlig vær og diverse vel. 

 

Knude skrev for 17 timer siden:

Vinsjen er skrudd fast I kassa med fire bolter fra undersiden/innsiden av kassa. Kanskje de trenger å strammes opp om den har vridd seg litt. Er somregel et lokk på siden av kassa.

 

Ja, for plast-dekslet på toppen er vinkelrett på. Spørsmålet er hvor vidt plastdekslet på toppen er en del av selve motoren eller ei. 

 

Big Horn skrev for 14 timer siden:

Ser for meg ut som om rullene har fått seg en trøkk og ikke lenger liner opp med kabularet?

 

 

Rullene har også fått en trøkk. Ikke at de er relevante her? 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 5 timer siden:

Lukter vel overbelastning slik at gods/innfesting i topp kasse har gitt seg og motor/gir til vinsj dermed er dradd litt skeiv?

 

Ja, det er nok korrekt. Var noen nød-oppdragninger med full baupropell og backing og helvette. Lurer litt på hvordan jeg får fra hverandre skrotet. Deilig å stå bak på plattformen å drive med dette. 

Link to post
Share on other sites

Hadde nesten samme episode med en annen type av samme merket, der var hele bunnplata som vinsjen var festet i smuldret bort (en slags aluminium) så den hang bare i ledningen. var ikke garanti sa de men fikk kjøpe ny plate i kompositt, resten av delen var brukbare, så alle med vinsj, skru av dekselet av og til å sjekk, det er vinsjen vi skal stole på virker både i nød og til fortøyning, ikke alle legger avlasting på tau kjetting ved fortøyning

Link to post
Share on other sites

andlin skrev 1 time siden:

Hadde nesten samme episode med en annen type av samme merket, der var hele bunnplata som vinsjen var festet i smuldret bort (en slags aluminium) så den hang bare i ledningen. var ikke garanti sa de men fikk kjøpe ny plate i kompositt, resten av delen var brukbare, så alle med vinsj, skru av dekselet av og til å sjekk, det er vinsjen vi skal stole på virker både i nød og til fortøyning, ikke alle legger avlasting på tau kjetting ved fortøyning

 

Underlaget, om dette er fester i plattformtreverk - er ikke av beste rang. Verken tilstand eller kvalitet. Om det bare er underlaget som har gitt seg er det jo fantastisk. Jeg lurer på hvordan denne ser ut inni kassa. Det må være giret og innfestningen som er gitt seg. 

 

Balcony skrev 1 time siden:

Det er stor sansynlighet for at festene på giret til vinsjen er tæret bort. Da  må vinsjen byttes. Trist, men slik er det.

 

Dritten er fra 2014. Brukt fra 2015. Om det er tæring på denne tiden burde ikke produsenten drive ennå. Evt burde ikke folk kjøpe det. 7-8år syns jeg dessverre er for lite. 10-12 år så kan ting få lov til å kvelde. 

 

Jeg får Skru av å se da. Er det muligheter så kan det tigges og maskineres evt da jeg har tilgang. 

 

Akkurat dette trengte jeg ikke nå hehe

Redigert av Polarexplorer27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn ser den ut. For å komme inni må den demonteres.

50242_ILAS_Ankervinsj_12V_500W_Captain_M_1.png.df8846995738b9a1941967422ceba52a.png

 

Bruker å være en delbar skjøt på kabel.

Om ikke du har en innspeksjonsluke i plast kassa må hele taukassa løsnes først. 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

 

Knude skrev for 14 timer siden:

Sånn ser den ut. For å komme inni må den demonteres.

50242_ILAS_Ankervinsj_12V_500W_Captain_M_1.png.df8846995738b9a1941967422ceba52a.png

 

Bruker å være en delbar skjøt på kabel.

Om ikke du har en innspeksjonsluke i plast kassa må hele taukassa løsnes først. 

 

 

Ja, men jeg ser jo ikke noe info vedr. innfesting av selve giret. Men dette ser jeg vel når jeg åpner opp. 

 

Jeg har en inspeksjonsluke i den, ser jeg, men tar nok av hele sulamitten å går over. 

Det er motor, styring og dregg som en belager seg på, så hvis denne dreggen blir med nedover, så er det noe dritt. Greit å få det i stand.

 

takker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...