Jump to content

Cetrek 737 autopilot- styrer ikke


_Bliss_

Recommended Posts

Har en Cetrek 737 autopilot som ikke vil styre. Får ikke opp feilmelding. Kompasskurs ser ut til å stemme, det lyser grønt stb og rødt bb. Når jeg trykke på pilot vil den likevel ikke styre. Den sluttet å virke under hentetur i november, ingen feilmelding da heller.

 

Noen som har samme autopilot pilot?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Har nå skiftet styreenheten til autopiloten.  Motoren går nå, men styringen er ikke helt slik den skal være. Har bare fått prøvd den på en kort ture, den holder kursen så lenge det ikke er store påvirkninger. Når jeg jeg prøver å endre kurs med autopilot er det lite utslag på ror. ( feilsøking når jeg ligger i bås) dersom jeg setter autopilot i standby og dreier over fult utslag til sb eller bb og deretter setter over i autopilot drar autopilt ror over til midstilling. Så det ser i utgangspunktet ut til å virke, men ikke helt som det skal. 

Det er lite instillinger som kan endres. Det er en instilling som kan gjøres direkte på kretskort. Dette er en skrue for å endre strøminstilling på motor. Har en misstanke om at det må gjøres en justering her, mtp at jeg har satt inn en styreenhet fra en annen båt. Etter å prøvd å justere, kunne jeg ikke merke noen forskjell

Er det noen her som kan cetrek eller evt har tips til hvem som kam kontaktes?

Tar gjerne mot tips😁

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg kjennskap til denne piloten, men har den ror giver? 

 

Kan det være at den leser feil på ror giveren, slik at den ikke gir så mye ror utslag som den burde? 

 

På min Robortsen pilot er det noe som heter autotune, hvor piloten finner ut av ting selv når man gjør dette. Har din noe sånn? 

Link to post
Share on other sites

Den har giver på ror ja. Det er selvsagt en mulighet at den viser feil utslag, men det virker som den viser ganske så riktig om jeg styrer med rattet. 

Må nok sjekke litt mer rundt dette..

Autopiloten er fra 1990, så den har nok ikke no så fancy som autotune😁

 

Jeg har nå 2stk reserve betjeningspanel og 1stk nesten komplett control unit. Så jeg hadde håpet å få dette til å fungere. Blir fort en solid kostnad å skifte ut hele systemet.. så lenge det fungerer gjør det ikke noe om det er gammelt for min del.

Link to post
Share on other sites

Min Robortsen er fra 1995, og den har autotune hehe. 

 

Sjekk at avstanden ifra senter av ror giver og ut til det leddet som kobler sammen giver og ror er det samme som fra senter av roret og ut til der det er festet til giver hvis det ga noe mening. 

 

På min pilot gjør man og en del tester rundt det med ror giver. Er det samme hos deg at du må gjøre en "dock test"? 

 

Går kansje ann og resette alle instillinger? Og sette den opp på nytt? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...