Jump to content

Hva kan man forvente av holdbarhet, 4-takt påhengsmotor?


Pitbullo

Recommended Posts

Jeg driver og kikker på brukte båter, da jeg har planer om en oppgradering innen et par-tre sesonger. Hva kan man forvente av levetid på en 4-takter påhengsmotor? Gitt at motoren har fått riktig stell og regelmessig service. 2-takterene ser ut til å leve evig, men stemmer det at 4-taktere kun holder rundt 10 år, og alt etter dette er "bonus"? Etter hva jeg har forstått så tærer de i stykker, og dette er jo skader som ikke er så lett å sjekke ved service, da det er innvendig slitasje. Hvis man slenger 300k på bordet for en 20-21 fots bowrider eller tilsvarende, så er det dumt om man kanskje må bruke 150k+ på ny motor innen få år igjen på grunn av at motoren er tæret i stykker. 

Link to post
Share on other sites

Tja, kan bare snakke av egen erfaring; Solgte i fjor en båt med en 90hk firetakter fra Suzuki fra 2007 som jeg kjøpte som ny. Aldri et feilslag, fikk service, men ikke hvert år grunnet (for) lite bruk til at jeg anså det som helt nødvendig. Ellers vedlikeholdt bra, alltid skylt godt med ferskvann både i løpet av sesong og ikke minst før opplag. 

Nye eier ringte meg i våres for å få noen tips til hva han burde gjøre med båt/motor før sesongstart, alt hadde fungert perfekt for ham i fjor og ikke hørt noe mer i år. Det er nå femtende sesongen motoren er i bruk. 

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje sammensatt hvilke årsaker som tar knekken på en motor. Tæring er vel noe man ikke lett kan reparere, mens elektriske feil etc. kan gjøres noe med. Spyling i ferskvann etter endt bruk er nok en viktig årsak til lang levetid. Jeg kjenner uansett at jeg er litt skeptisk til å gå over 5 år på alder på motor. Det er nok psykologisk, men lell. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Alt over 10 år for en 2-takter er også bonus, men alt er avhengig av bruk og vedlikehold.

 

Igjen, tja, kjøpte før sommeren en jolle med en 9,9hk Tohatsu fra 2003 som gikk fint, men valgte å selge denne for gull (!) 11.500 og kjøpte en nesten ny firetakter for omtrent samme pengene. Kunne ha solgt den motoren (Tohatsu) flere ganger enn jeg har fingre og tær til sammen!

Link to post
Share on other sites

Det er denne dyre erfaringen jeg vil unngå, da jeg har lite hell på lotteri :) 

Jeg har en tohatsu 9.9 2t 2006 modell, ikke spesielt godt behandlet, men jevnlig service. Den bare går og går! Aldri noe problem. Min far har en mariner 90hk 2takt fra 1999. Den er det litt problemer med, men det er ikke på grunn av tæring. Det er mer skitten forgasser, elektriske feil etc. 

Vi hadde også en Honda 40 hester 4-takt i familien 2007 modell tror jeg) Den ble behandlet ordentlig, med jevnlig service og godt vedlikehold. Den så flett ny ut helt til det siste, men den tæret i stykker og endte sine dager kun 12 år gammel. 

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 50 minutter siden:

Det er denne dyre erfaringen jeg vil unngå, da jeg har lite hell på lotteri :) 

Kjøpe brukte ting og da særlig eldre båt og motor er ett lotteri.
Enten så kan man være med eller la være.
Det siste er ett dårlig alternativ for de fleste av oss.

Så kan man prøve å redusere risikoen så godt man kan med å finne ut hvem motorer som er ekstra utsatt.
Mener å huske att det har verdt enn tråd om dette før.
Bare vurdere motorer som ser godt vedlikeholdt ut eller aller helst en ferskvannkjørt enn.
Kanskje man kan få en ide om hva som er bra av motormerke og modell hvis man tråler finn for å se hvem som virker etter mange år?

Jeg er mest glad i innenbords og drev men historien er ganske lik.
Ser mange båter med ny motor der båten er 12-15 år.
På disse motorene mistenker jeg att det ikke er byttet manifolder/reisere før det tærer hull i de slik at sylindrene blir fylt med sjøvann.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Mercury 60 hk firetakt fra 2005 (tror jeg) som dessverre strøyk med i et forlis i fjor høst. Motoren ble flittig brukt, men fikk omsorg og service. Vi eide motoren fra rundt 2008. Hadde aldri et problem med den, bunnsolid og den var like god som ny. 
Aldri forstått hva som fikk den båten til å gå ned, men selv om vi fikk en noenlunde greit forsikringsoppgjør er det fortsatt trist fordi vi mistet en god motor.

 

Så firetaktere kan vare lenge og være gode :)

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 4 timer siden:

Du kan i hvert fall beregne ti års levetid, trolig mer. Jeg var uheldig å fikk totalhavari på en 2009 Suzuki DF90. Tæring som var vanskelig å gjøre noe med. Det ble en dyr erfaring. 

Hva skjedde? Har ikke hørt om korrosjonsproblemer på disse motorene for motorerer som ikke har hullet på motorholderen for en sensor som ikke ble brukt og som var plugget med en stålbolt. Tror det var en gang i løpet av 2008 hvor dette hullet ble fjernet. 

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som driver RIB safari. Hans Suzuki 250hk gikk ca 2000 timer. Hard bruk. Da var den godt brukt, men ikke brukt opp. Solgt som delemotor og erstattet av en Suzuki 300. 
 

da jeg så på RIB i våres ville jeg ikke ha motor eldre enn 10 år. Fordi jeg vil ha brukstid og god salgsverdi igjen ved salg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kjenner til aluminiumspluggen, men en 2009 modell skal ikke ha dette hullet. 

 

Jeg har forresten solgt min 2006 DF115 med 2500 timer til en kamerat. Men denne motoren er stort sett bare ferskvannskjørt og det i dorgehastighet (2-3 knop) så den varer nok i mange år til. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en totakter Suzuki 90 hk fra 98. Går som en klokke og det tror jeg den kommer til å gjøre i mange år til. Også  har jeg en Yamaha 250 fra 2011 som har gått ca 800 timer. Ingen planer om å bytte  den heller. Får service og ser ingen tegn til tæring/korrosjon. 
Hørte fra en som hadde en slik i næring at han forventet at den ville gå 25.000-30.000 timer....neppe aktuelt for meg, men en 4000-5000 timer tenker jeg er innafor å forvente.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 6 timer siden:

Hva skjedde? Har ikke hørt om korrosjonsproblemer på disse motorene for motorerer som ikke har hullet på motorholderen for en sensor som ikke ble brukt og som var plugget med en stålbolt. Tror det var en gang i løpet av 2008 hvor dette hullet ble fjernet. 

 

Jeg har lite kunnskap om det tekniske, men mener å huske (dette ca fem år siden) at tæring/korrosjon førte til at vann kom inn i olja. Men her må de med mer teknisk kunnskap evt. supplere. Motoren var flere ganger inne hos en dyktig ekspert på Suzuki her i Stavanger-området og jeg tok ikke sjansen på reperasjon, men solgte den billig sammen med båt som delemotor. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 12 timer siden:

Du kan i hvert fall beregne ti års levetid, trolig mer. Jeg var uheldig å fikk totalhavari på en 2009 Suzuki DF90. Tæring som var vanskelig å gjøre noe med. Det ble en dyr erfaring. 

 

Var det den gamle DF90 du hadde, eller den nye DF90A som kom i 2009?

Har ikke hørt om noen slike problemer på de nye generasjonene.

 

Det er fortsatt 4-taktere fra 90-tallet i drift, men det tynnes vel ut i rekkene. Var jo ikke solgt så mange av dem på den tiden heller.

Etter 2006 er det jo kun 4-taktere (samt Optimax og E-tec naturligvis) som har vært solgt.

Det er nok ikke mange modeller nyere enn 2006 som sliter med kort levetid så lenge de blir rimelig godt tatt vare på.

Men det skal ikke mere enn en noen mnd. med uvirksomme anoder til for å kverke det meste under vann hvis forholdene ligger til rette for det.

Link to post
Share on other sites

nofish skrev for 3 timer siden:

Jeg har en totakter Suzuki 90 hk fra 98. Går som en klokke og det tror jeg den kommer til å gjøre i mange år til. Også  har jeg en Yamaha 250 fra 2011 som har gått ca 800 timer. Ingen planer om å bytte  den heller. Får service og ser ingen tegn til tæring/korrosjon. 
Hørte fra en som hadde en slik i næring at han forventet at den ville gå 25.000-30.000 timer....neppe aktuelt for meg, men en 4000-5000 timer tenker jeg er innafor å forvente.

 

Hvis en motor går la oss si halve døgnet i en eller annen sjørelatert næring, så blir det 4380 timer i året.

Det er neppe noe problem for de fleste motorer å klare så lenge de får vanlig vedlikehold underveis dette året.

Det er når motoren bikker 10-15 år at godt eller dårlig vedlikehold fort viser seg, stort sett uavhengig av antall timer.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill! Gitt jevnlig vedlikehold og service så tenker jeg at brukt båt/motor med alder inntil 5 år vil gi mange år med driftssikker motor. Jeg tror jeg skal senke skuldrene litt med tanke på alder. Vil naturligvis ha nyest mulig, men trenger ikke ha flett nytt. 

Link to post
Share on other sites

Bruktprisene igjenspeiler iallefall ikkje forventet levetid. 10 år gamle motorer ligger godt over halvparten av nyprisen og bys frem som like god som ny alternativ. Da skulle man tro den varte 30år🤷  hvorfor kjøpe brukt når det er dyrere enn nytt. Merkelig betalingsvilje for soon to be scrap 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som at når gamle motorer skal selges, så er alle topp vedlikeholdt og spylt med ferskvann etter hver tur. Merkelig at det er ytterst sjeldent jeg ser folk som flusher motoren etter tur i min hjemmehavn.. 

Brukt båt og motor vil vel alltid være en risiko-sport.. Det er vel en grunn til at garantien går ut etter fem år. 

Men kikker en på finn, så er det da mange 20+ år gamle 4-taktere som fortsatt lever godt. Hva de har fått av vedlikehold er vel utvist. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...