Jump to content

Hvordan grunne og bunnsmøre der hvor båten står på paller/støtter?


Campingcruisern

Recommended Posts

Etterhvert som man stiger fram i prosjektet hvor man endte med å strippe ned og bygge vår Fjord Weekender 24 fot opp fra bunnen, møter man stadig på nye, uforutsette problemer.  Men skal man ikke helst ha mottoet : " Dette har jeg ikke gjort før, men dette skal jeg søren meg få til"? 🤔😁

Har møtt på ganske mange slike problemer siden vi begynte å renovere båten i slutten av oktober i fjor. 

Akkurat nå holder vi på å skrape og pusse ned båten, for så å kunne grunne og malr hele båten og bunnsmøre den på nytt. Men da støter man jo på problemet : Hvordan får man skrapt, pusset og malt det som båten står på paller eller støtter? 🤔

IMG_20210731_163425.jpg.ae91d0ab4cc886af950e87071e253b86.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det der ver lite praktisk båtstøtte. Ikke lett å komme til under der. Jeg ville laget meg enklere støtter som gir bedre tilgang til bunnsmøring. Da blir det bare noen få punkter man ikke kommer til. De tar jeg og smører når båten løftes ut av støttene.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 13 minutter siden:

Det der ver lite praktisk båtstøtte. Ikke lett å komme til under der. Jeg ville laget meg enklere støtter som gir bedre tilgang til bunnsmøring. Da blir det bare noen få punkter man ikke kommer til. De tar jeg og smører når båten løftes ut av støttene.

 

 

Ja man ser jo det i ettertid. Ikke så enkelt å tenkte på alt når man kjøper slik båt for første gang og tar den på land for første gang. Dessuten har ønskene/behovene for renovering endret seg underveis. Men spørsmålet er hvordan man får løst det nå. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Det der ver lite praktisk båtstøtte. Ikke lett å komme til under der. Jeg ville laget meg enklere støtter som gir bedre tilgang til bunnsmøring. Da blir det bare noen få punkter man ikke kommer til. De tar jeg og smører når båten løftes ut av støttene.

 

Enig med NilsPils her. I tillegg til vanlige/enkle båtstøtter som f.eks. Songvaar-krybba, kan det også brukes en jekk for å løfte opp båten, slik at man kommer til overalt under. (hvis man er veldig nøye,:wink:).

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 1 time siden:

Enig med NilsPils her. I tillegg til vanlige/enkle båtstøtter som f.eks. Songvaar-krybba, kan det også brukes en jekk for å løfte opp båten, slik at man kommer til overalt under. (hvis man er veldig nøye,:wink:).

 

Vurderer å bygge noe a la Songsvaar krybba, som jo er hendig å ha for senere bruk når båten skal opp for bunnsmøring neste gang også. 

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 5 timer siden:

Hvordan får man skrapt, pusset og malt det som båten står på paller eller støtter? 🤔

 

Båten din veier ca. 2500 kg! Men en litt kraftig garasjejekk løfter du først båten FORSIKTIG opp i baugen og bygger opp med 3 lecasteiner (2 på tvers i mot mark og en langsetter oppå disse, legg deretter på en 2"  (ca 5 cm) plank (drager) ca. 30 - 40 cm langsetter oppå denne igjen (for at ikke båten/bunnen skal ligge direkte på stein) Da får du ganske grei klarning mot bakken (ca 50 - 55 cm) Deretter gjentar du prosessen og bygger opp under der hvor motoren ligger. Underveis støtter du opp sideveis med disse https://www.biltema.no/batutstyr/opplag/batstotter/motorbatstotte-2000043008 , kjøp 4 stk - 2 foran og 2 bak. Når du har fått flyttet båten over på lecasteinene etterjusterer du sidestøttene slik at båten står støtt. 

På denne måten støtter du opp båten din skikkelig og får greie flater du får stoffet. (Løsner du en og en støtte kan du også stoffe her - de 3 andre holder båten på plass Da får du bare "kontaktflatene" hvor båten har ligget an mot plankene/dragerne du må stoffe når den henger i stroppene før sjøsetting) Jeg har gjort samme prosedyre med Fjord'en jeg hadde med en vanlig garasjejekk som løftet 2000 kg. Gikk helt fint. 

Lykke til :thumbsup::smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...