Jump to content

Nidelv 26 pris i disse dager?


cektopa

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg tror jeg har landet på en Nidelv 26 til meg å min familie på 4.

 

Det ligger ikke mange av denne typen ute, så er litt usikker på hva som er riktig pris?

 

Noen har 86 hk penta, mens et par jeg har sett har 105 hk penta.

 

Er det verdt å betale for dette, og hva er eventuelt en "riktig" pris for en eldre båt, med eldre motor?

 

Et eksempel som kunne vært aktuelt å fått noen tilbakemeldinger på?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223965487

Link to post
Share on other sites

Med tanke på dagens priser så virker den båten solid og ok priset. Det er usikkert hva selger mener med totalovergått motor i 2015. 

 

Motor etc ser bra ut. Septiktank og dieseltank er vel ikke nevnt, og der må du mulig putte inn mer penger. 

 

Utstyrsnivå ser bra ut. 

 

Jeg har ikke fulgt med på hvordan de båtene har vært priset i det siste. Jeg hadde en Nidelv 24 som jeg solgte i 2009, og da til ca 80000. Året etter sank prisene på sjekter,  og etterpå var prisene på 24 fots snekker lav. Men Nidelv 26 er mye større i volum og løsninger. Samt mye større motor.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tja, det er en motor som er 36 år gammel og som det ikke lages deler til lenger. Så om det for eksempel må byttes en varmeveksler, er man prisgitt bruktmarkedet. En båt med TAMD30 er i mine øyne ikke verdt 180k i dag. Motorbytte må påberegnes innen noen år, er jeg ganske sikker på. Det koster mer enn innkjøpet av båten.

Denne har også originale puter, disse koster det mye å bytte ut, noe jeg ville ha gjort. Si nøkternt, puter; 45000,- kalesje; 15000,- Dette er ting som burde vært byttet på denne.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB også for teddyforet i akterkabin. Det kommer du til å måtte skifte og det er en jobb. Helt ærlig; båten ser fin ut, men jeg ville ikke kjøpt med så gammel motor; ref det øvrige sier her. Var en lykkelig eier av en 87-modell noen år, men motorserien som kom med disse er noe mer moderne(31-serien). For en kjøper så er det mer gunstig å vente på en båt som eks har byttet motor, da både du (om du må bytte) eller en event selger, sjelden får så mye igjen for å ha gjort byttet. Så det er som regel vinn vinn for kjøper.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for innspill🙂

 

Fra når tenker dere motor må være fra da? Har ønske om å holde meg rundt 150-200 K. Ser også på Sollux 27 og Saga 27 og da har jeg sett på dem med yanmar 77 hk. De ligger rundt den prisen, men dette er vel også gamle motorer?

Link to post
Share on other sites

Nesten bare å begynne å google motorer og se hva slags deler du finner til dem.

Når du kjøper båt må du enten regne med å bruke myyye penger på service, eller sette deg inn i hvordan dette skal gjøres og gjøre det selv. Jo før du starter, jo bedre er det.

 

Og så kan du finne steder på nettet som gir deg masse hjelp, og siden du allerede har funnet Båtforumet har du allerede funnet det stedet med mest kunnskap og hyggeligst tone, så du er på god vei :)

Link to post
Share on other sites

cektopa skrev 26 minutter siden:

Fra når tenker dere motor må være fra da? Har ønske om å holde meg rundt 150-200 K. Ser også på Sollux 27 og Saga 27 og da har jeg sett på dem med yanmar 77 hk. De ligger rundt den prisen, men dette er vel også gamle motorer?


Det kommer selvsagt an på hvor mye du kan skru selv også; ref Havelle sitt poeng. For min del, som kun kan skifte filter, olje og de enkleste ting - har jeg vært nødt til å ha en motor jeg kunne typisk overlatt til en mekaniker (eks et Volvo Penta verksted), hvis det har vært noe utover helt enkle ting. Så jeg ville holdt meg unna en eldgammel motor; i verste fall blir båten mer liggende i båsen; enn å være på sjøen på tur. Utover det handler det vel mer om at motor er byttet i nyere tid og ikke er originalt fra 85; enn akkurat om denne er 10 eller 20 år, tenker jeg.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

to-vid skrev 1 time siden:

Priser i år er nok påvirket av corona. 

Kan nok være fornuftig å ha litt is i magen til den rette båten dukker opp. 

Du kan jo sammenligne med denne, gikk til slutt for 165k

https://www.finn.no/180244429

 

 

Og her er det en 2005 modell Yanmar 96 hk. Det er gull verdt og når prisen da ender på 165k, så har du en indikasjon. 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takk! dette var et fint eksempel å følge med på:) 

 

Synd jeg ikke var igang når denne kom ut, men da skal jeg hvertfall kunne bruke denne som prisstyrer videre,

 

Syntes de fleste snekkene som ligger ute enten har orginalmotor evt at de har satt inn ny "gammel" motor fra tidlig 90 tall.

 

Jeg er absolutt av typen som kan bytte filter og gjøre de enkle tingene, men ønsker en motor en kan stole på da jeg har hatt noen dårlige erfaringer med eldre motorer fra både VP og Yanmar tidligere

 

Link to post
Share on other sites

cektopa skrev for 2 timer siden:

 

 

Jeg er absolutt av typen som kan bytte filter og gjøre de enkle tingene, men ønsker en motor en kan stole på da jeg har hatt noen dårlige erfaringer med eldre motorer fra både VP og Yanmar tidligere

 

Da bør du noe k holde deg unna en gammel 30 motor. Må forvente at det kan bli større jobber på disse. 

Så ha is i magen, å se om ikke noe bedre kommer opp ut over høsten

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

cektopa skrev for 2 timer siden:

 

Kom over en med Yanmar fra 2004, som så litt spennende ut? 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218934146

 

Enig, det der er nok et mye bedre emne enn Nidelven. Innvendige puter må påberegnes her også. Det kan man jo klare å fikse selv, da :smiley: Litt småfiks med lekkasjer, men det er doable.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

cektopa skrev 1 time siden:

Hva tenker baatfolket om denne?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=227313477

 

Er den verdt prisen, selv med nesten ny motor? Det er gjort mange oppgraderinger utover motor også forsåvidt,

 

Holder den seg i pris?

 

Denne så fin ut.

Ny motor er mye verdt, her var det også dokumentert. 210.000 for ny motor med tilbehør i 2016. 

 

Etter det jeg kan se så mangler den ankervinsj og baugpropell. 

Det kan jo være lurt å ha med i vurderingen, er det noe du vil ha.

Skal du ha noen til å gjøre det for deg, så koster det kanskje en halv motor. 

Link to post
Share on other sites

to-vid skrev 38 minutter siden:

 

Denne så fin ut.

Ny motor er mye verdt, her var det også dokumentert. 210.000 for ny motor med tilbehør i 2016. 

 

Etter det jeg kan se så mangler den ankervinsj og baugpropell. 

Det kan jo være lurt å ha med i vurderingen, er det noe du vil ha.

Skal du ha noen til å gjøre det for deg, så koster det kanskje en halv motor. 


Enig! En slik motor er gull verdt og mye mer enn du faktisk betaler og selger får igjen. Savnet ikke baugpropell på min Nidelv 26, men var kjekt å ha når vi gikk opp til Nidelv 28. Ankervinsj er selvsagt bra å ha, men kan jo settes på investeringsplanen etterhvert. Mener at motor og båt ellers trumfer disse «hakene», så go herifra også. 👍
 

Du kan jo vurdere opp mot denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226764072

 

men litt usikker på hvor fint holdt denne er, på tross av at den er 4 år nyere. 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for tilbakemeldinger,

 

Tenker at baugpropell sikkert er gull, men ikke noe jeg nødvendigvis trenger den første tiden med turene vi skal på. 
 

Ankervinsj kunne jeg tenkt meg, mulig også en del billigere investering. Men vandt til å kaste dregg/anker.

 

En motor som en kan «stole på» er det viktigste for meg når jeg skal ut med familie, på noe lengre turer. 
 

Ser også det er oppgitt 16 knop som toppfart, er det realistisk å tenke seg en marsjfart på 10-11 med lastet båt med dett skroget og motor?

Link to post
Share on other sites

cektopa skrev for 1 time siden:

Hei, takk for tilbakemeldinger,

 

Tenker at baugpropell sikkert er gull, men ikke noe jeg nødvendigvis trenger den første tiden med turene vi skal på. 
 

Ankervinsj kunne jeg tenkt meg, mulig også en del billigere investering. Men vandt til å kaste dregg/anker.

 

En motor som en kan «stole på» er det viktigste for meg når jeg skal ut med familie, på noe lengre turer. 
 

Ser også det er oppgitt 16 knop som toppfart, er det realistisk å tenke seg en marsjfart på 10-11 med lastet båt med dett skroget og motor?

Vi hadde en Nidelv 26, 87-modell med 94 hk VP. Herlig båt!

 

Da gjorde den 10 knop i marsjfart på ca 3200 omdreininger og kunne nå en toppfart på 14-15 knop. Virkelig behagelig fart med båten var på 2500-2700 omdreininger og 7-8 knop. 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...