Jump to content

Skjærgårdsjeep, bowrider eller DC som første båt for familien i indre Oslofjord?


carlings

Recommended Posts

Eller bør til og med en mindre styrehusbåt vurderes?

 

Vi er en familie med to små barn (3 og 1 år). Jeg er usikker på både båttype og størrelse med 500k i maksbudsjett.


Jeg ønsker å kunne ta med hele familien på ‘halvdagsturer’ i skjærgården i indre oslofjord i godt sommervær. Ser for meg soling, bading og kosekjøring rundt omkring. Lange turer i hard sjø eller overnatting med hele familien er ikke aktuelt — men at to personer kan ta en en utflukt med overnatting til gjestehavn o.l. vil være en fin bonus. 

 

Ønsker for båten: 17-21 fot. Trygg og stabil i vannet. Sosial sittesone hvor man kan slå opp bord. Enten separat solseng eller at sittegruppe kan omgjøres til dette. Enkel adgang til badeplattform. Utenbordsmotor.

 

Jeg synes båtvalg er supervanskelig og får gjerne innspill. Dette blir mitt første båtkjøp og jeg vil gjerne unngå hodebry de første par sesongene. Tenker derfor det vil være fornuftig å kjøpe noe med utenbordsmotor som ikke er eldre en fem år, og gjerne med garanti igjen — men får gjerne innspill til dette.

 

Usikker på skjærgårdsjeep kontra bowrider kontra DC. Ser at jeep jo gir ‘flest fot for pengene’, og blir dermed en båt som oppleves tryggere i vannet? Men samtidig blir det veldig åpent. Er det da lurt å gå for en DC med kabin som de minste kan krype inn i? Bowrider virker som et greit kompromiss som gir ly og flere sitteplasser, samtidig ser jeg at DC-versjonene av disse båtene ikke er priset så mye høyere…

Link to post
Share on other sites

Vil slå et slag for Ibiza 24 touring

 

Flere venner med samme tanker som deg som har denne. God i sjøen, alle sitter lunt bak vindskjerm og ikke bare to lune plasser som i en skjærgårdsjeep. Toalett. Fleksibel seteløsning i cockpiten. 
 

Populær båt som dere får tilbake kronene om båten ikke skulle passe så godt som dere ønsket. 
 

mvh

 

Tor Arild

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for anbefaling! Jeg har også tittet litt på Ibiza 20 Touring, men da blir det vel en eldre modell siden de gikk ut av produksjon. Synes uansett Ibiza lager flotte båter. Liker at kabinene er mindre på Touring-modellene til fordel for mer uteplass. Virker ideelt gitt at overnattinger uansett blir en sjeldenhet!

 

Samtidig ser jeg at jeg kan få en helt ny Yamarin 63 DC for rett under 500k. Det frister også, men aner meg at budsjettet sprenges når man legger på (helt nødvendig?) utstyr…

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Med familie med små hadde jeg satt toalett, vann, mulighet for å slå opp en kalesje og kanskje også en varmer høyt på listen. 
Når man er en time unna havn, og enda lengre unna hjem, er det veldig greit å gjøre det nødvendigste og å gi litt ly og varme hvis det plutselig kommer regn og kulde. 
 

Link to post
Share on other sites

En walkaround er et bra kompromiss mellom uteplass og en liten kabin for oppbevaring og ly. Jeg har en Oceanmaster 660 WA som brukes i indre Oslofjord, denne modellen finnes desverre ikke lenger, men det finnes en 605 WA fra Oceanmaster og en 645 fra søstermerket Northmaster. Det er Kellox som nå har importen (og sannsynligvis er varemerkeeier) så kvaliteten bør nå være bra. 

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kompis kjøpte en Finnmaster 62 DC med Yamaha 115 hk etter å ha vurdert det samme som deg i 2-3 år. Følgende var årsaken til at han endte med en 62DC:

 

1) Sosial båt. Den har U-sofa som gjør at den er romslig, sosial og anvendelig.

 

2) Lett å lage solseng

 

3) Krypinn foran. Har enkelt toalett ved behov.

 

4) Går bra i vannet

 

5) Havnepresenning og vanlig kalesje. Hittil har han kun brukt havnepresenning utenom én gang.

 

Mener han betalte rett over 300.000 for en 2016 modell i 2020. Inkludert ankervinsj og god kartplotter. Den var veldig fint holdt og nå ca ett år etter svarer den til alle forventningene. 

 

Han har et vennepar som har samme båten men som bow rider. Den har jo alt, utenom et krypinn og toalett. Den er også "våt". Altså når båten ligger stille i et regnvær så renner regnvannet via døren i front og over dørk "inne". Det gjør det også når man kjører i mye bølger og sprut, så DC versjonen er tørrere. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Godt poeng med at bowridere kan bli våtere, uavhengig av om man sitter foran. Og så er det jo enda en kalesje å ta av og på, vel? Virker litt stress. Uansett synes jeg bowridere kanskje faller litt igjennom prismessig — ser at det kun er 50k opp til DC-versjonen med flere modeller.

 

Har noen flere spørsmål som noen kanskje kan hjelpe meg med:

 

1) Hva slags ekstrautstyr bør påregnes ved kjøp av helt ny båt? Ser at kjøleboks og puter/solseng ofte er tilvalg, det vil jeg jo ha — men hva annet?

 

2) 500k er som nevnt smertegrensen, og ser at bruktprisene er høye om dagen slik at helt ny båt frister litt. Men hvilke daycruisere bør jeg se på da? Nevnte selv Yamarin 63DC, som jeg liker veldig godt. Samtidig ser jeg at Askeladden, Ibiza, AMT og en del andre merker legger seg nærmere 600k eller over for 20-21-fotere. Finnes det andre gode båter jeg bør vurdere utenom Yamarinen innenfor budsjett?

 

3) Er det helt høl i huet for meg som førstegangskjøper å vurdere daycruisere fra 2005 og nyere? Ser at mulighetene jo da åpner seg veldig, men har helt angst for at vi får store utgifter i fleisen fra første stund når motoren sikkert streiker…

 

4) Kan en styrehusbåt på 20-24 fot faktisk være et alternativ til daycruiser? Hva er åpenbare minuser? Både modellene til Jeanneau og Beneteau frister prismessig, og ser ut til å ha ålreit uteplass. Er disse båtene kun for folk som skal ut i drittvær på vestlandet, eller kan det være en fleksibel løsning selv for oss som skal cruise rundt i oslofjorden om sommeren?

Redigert av carlings (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har både en Beneteau Antares 650 som jeg bruker til trollingfiske og en Oceanmaster 660 WA I Oslofjorden. Jeg hadde Antaresen på Oslofjorden et par måneder for en del år siden. Jeg ser ingen grunn til å ha en styrhusbåt på Oslofjorden, båtlivet på Oslofjorden er en godværsaktivitet. Av samme årsak ser jeg ingen grunn til å ha kalesje på en godværsbåt, har en plass til at barna kan få ly og har plass til bagasje er det tilstrekkelig. Vil prioritere plass til soling, spising og fisking på en båt til bruk i Oslofjorden. Er det regnvær så blir det ingen båttur og begynner det å regne når en er på tur så avsluttes turen. 

 

Jeg mener en båt som Oceanmaster 660 WA er tilnærmet optimal for bruk i Oslofjorden. Her kan du se hvordan den ser ut. 

 

http://ocean-master.co.uk/660-wa.html

Link to post
Share on other sites

Ang utstyr: Skal du ligge en del i naturhavner er det helt utrolig digg med ankervinsj med fjernkontroll. I hvertfall om du skal overnatte (telt?) og har småbarn. Strammer ankertau og båten glir ut på trygg avstand fra fjell og steiner med et trykk på knappen. Skal du tilbake så er det enkel ombordstigning ved å slakke litt på ankertauet. 

Link to post
Share on other sites

carlings skrev for 4 timer siden:

3) Er det helt høl i huet for meg som førstegangskjøper å vurdere daycruisere fra 2005 og nyere? Ser at mulighetene jo da åpner seg veldig, men har helt angst for at vi får store utgifter i fleisen fra første stund når motoren sikkert streiker…

Jeg syntes ikke det.

Om det værste skulle skje så får du mye brukt motor for verditapet på en helt ny båt.
Eller velger du å kjøpe ny motor vil du få igjen endel av dette ved ett salg.
Sannsynligheten for att du trenger ny motor de neste årene vil jeg si er relativt lav.
Det er uvanlig å koste på påhengere store summer...De bare virker til de ruster opp innvendig.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

carlings skrev for 12 timer siden:

4) Kan en styrehusbåt på 20-24 fot faktisk være et alternativ til daycruiser? Hva er åpenbare minuser? Både modellene til Jeanneau og Beneteau frister prismessig, og ser ut til å ha ålreit uteplass. Er disse båtene kun for folk som skal ut i drittvær på vestlandet, eller kan det være en fleksibel løsning selv for oss som skal cruise rundt i oslofjorden om sommeren?

 

Har hatt diverse åpen landstedsbåter, skjærgårdsjeeper, bowridere gjennom noen tiår og har nå nylig endt opp med en slik styrhusbåt, Antares 7, fra 2017 som var lite brukt og meget godt utstyrt. Dette er andre sesongen og har ikke angret en dag på kjøpet selv om sommeren i år har vært meget bra. Vi var heldige og fikk båten til godt under ditt maksbudsjett. 

Båten har rimelig plass både ute og inne, separat toalettrom, lite kjøleskap og kan fint brukes for en helg og vel så det.

 

Vi har også dorget makrell med båten og fisket, pilket, litt uten at det har vært noe problem. Båten kan uten problemer også brukes til vannsport.

 

Ankervinsj, baugpropell med fjernkontroll og (også) utvendig styring gjør livet langt enklere, anbefales! 

 

Ser at andre IKKE ville ha valgt det samme som meg, men vi er alle forskjellige og den enkelte må gjøre sine valg mht hva de vil prioritere og den aktuelle bruken.

 

ps

En sommerdag i Oslofjorden kan også overraske med plutselig vind og en regnbyge for årets sommer, juli  måned, er ikke helt typisk, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må jo si at dette fremstår som mye båt for pengene, men kjenner ikke kvaliteten på dette merket — innspill? 
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=202408487

 

Plutselig er jeg litt over budsjett… MEN her kommer jeg jo en størrelsesklasse opp fra feks Askeladden C61 for like mye penger. Northmaster er tidligere Oceanmaster, er det slik?

 

En ting jeg er usikker på rundt daycruisere helt generelt, er om det er en båttype som forsøker å tilfredsstille litt for mange behov samtidig når vi er nede på størrelsen 20-21 fot. Det virker ‘råflott’ med kabin når overnattinger kun er unntaksvis aktuelt, men så var det dette med å ha et krypinn for barna…

 

Vil 23-fotere typisk ha mer boltringsplass ute, eller pleier de ekstra fotene å gå til større kabin og toalett og bysse etc? Per nå tenker jeg at det optimale for oss vil være en nyere daycruiser over 20 fot som maksimerer uteplassen på bekostning av kabinen. Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

Spennende prosess å kikke på båt for førstegangskjøper. 
 

Ofte frister det med alt utstyr, og to fot ekstra. Noe som fører til at du ender opp med eldre modell, og flere problemer. 
 

Jeg ville tenkt enkelt. Ca 20 fot DC. Nyest mulig. Kjøleskap/boks er kjekt. Men som en dagsturbåt er det enkelt å fylle opp en kjølelager med fryseelementer hjemme, ta med det en trenger. Kjøleskap/boks, eller eletrisk kjøleboks fører til at behov for to batterier.  Kjekt, men fører til at du bør ha landstrøm, lading etter endt tur. 
U-sofa er nevnt. Jeg liker ikke det. Blir noe surr når solsenga er på plass, og barna kommer våte fra vannet. L-sofa som Askeladden, Uttern og andre er mer praktisk. Gir pasasje til badeplattform når solseng er nede. 

Det er jo bare å lese her på båtplassen. Det som skaper problemer er motorer eldre enn 15 år, samt eletrisk utstyr og kloakk. 
 

Tidligere hadde jeg en Uttern D55. Eide den fra den var 5  til 10 år. Ikke verdens beste båt, men fantastisk enkelt og flott båtliv. Nesten ikke utstyr. Ingen ting som gikk i stykker. 

 

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Tidligere hadde jeg en Uttern D55. Eide den fra den var 5  til 10 år. Ikke verdens beste båt, men fantastisk enkelt og flott båtliv. Nesten ikke utstyr. Ingen ting som gikk i stykker.

Det er også moment. Å kjøpe en brenn ny pakke vil gi ripe og gelcoatangst, tare og sjøvekstangst, solkrem og brusangst og kanskje til og med saltvannsangst. Det vil si: Nå alt er brenn nytt og blankpolert, da blir båtholdet og neste års båttpuss gjerne litt nevrotisk også (+ høstopptak/konservering).

 

Edit: Glemte teakangst. I verste fall kan det utvikle seg bruksangst ut fra alle de andre angstene.:giggle:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et eksempel på hva jeg tenker på som en super båt for en liten familie som ønsker gode opplevelser på sjøen. Denne var kanskje noen år eldre enn jeg først tenkte, men vil tro det kan gi mye glede, samt grei å selge om noen år hvis behovet endrer seg. Og nå som ferien er over, så bør det være 15% høst-rabatt. 

https://www.finn.no/226033055

Link to post
Share on other sites

Liker du å fiske og fryse så er skjærgårdsjeep tingen. Skal du bare ut de aller varmeste dagene så er bowrider tingen da barn elsker sitte foran og gir litt ly for skipper og en passasjer. Dine er vel for små til denslags enda. DC eller HT er da det du må ha skal det være noe kos med båttur. Det er enorm! forskjell i kjørekomfort på en båt med vindskjerm i heile bredden kontra alternativa. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra oppsumering fra Cerberus!  Skjergprdsjeep hadde jeg aldri kjøpt, om ikke det var en solid alubåt kun for fisking!

I de aller fleste deler av Norge er det båt med vinskjerm og sitteplasser bak den som gjelder!   for meg er ikke båtliv med varmedress/overlevingsdrakt aktuelt! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Min egen erfaring er at "gleden" ved å fryse (og å være våt) avtar med alder så vi har gått fra joller til skjærgårdjeeper, til bowridere og nå en bakveggsbåt og skjønner ikke at folk vurderer skjærgårsdjeeper lenger, men det er nå meg da. Fra hvor jeg sitter ser jeg det meste av båter som er å se på fjorden og flirer litt i mitt manglende skjegg over de som sitter i sin skjærdsjeep med varmedress mens jeg selv går i shorts og t-skjorte når jeg skal ut i båten, også for å dra litt makrell. Sommer i Norge er IKKE sol og varme hver dag i månedsvis, det er "syden" det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme problemstilling. Prioriterte dc pga kabinen. De små blir fort slitne om de må sitte i sola hele dagen. Våre barn sovner fort også når vi er på sjøen så greit å ha en plass å legge de;) 

 

do tenkte jeg ikke såå mye på, men glad vi hadde den. Ble brukt ganske mye👍
 

kjøleskap/boks er også kjekt å ha, men kan så klart kjøpes i ettertid.. kjipt med varm drikke🤣

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 2021-8-3 at 12.30:

Min egen erfaring er at "gleden" ved å fryse (og å være våt) avtar med alder så vi har gått fra joller til skjærgårdjeeper, til bowridere og nå en bakveggsbåt og skjønner ikke at folk vurderer skjærgårsdjeeper lenger, men det er nå meg da. Fra hvor jeg sitter ser jeg det meste av båter som er å se på fjorden og flirer litt i mitt manglende skjegg over de som sitter i sin skjærdsjeep med varmedress mens jeg selv går i shorts og t-skjorte når jeg skal ut i båten, også for å dra litt makrell. Sommer i Norge er IKKE sol og varme hver dag i månedsvis, det er "syden" det!

Jeg kom til samme konklusjon for 15 år siden og kjøpte en Antares 650 og installerte en 4kW diesel varmer. Har fortsatt denne båten og siden det ble ny motor i sommer så er planen å beholde den lenge. Hadde det ikke vært for badeplattformene som er i veien ved håving av stor fisk og løsningen med løse trelemmer i dørken inne i kabinen så hadde det blitt Antares 7 på meg den gang den kom på markedet. Men for meg så gjelder ikke denne konklusjonen for båtliv i indre Oslofjord da foretrekker jeg mye åpent dekk, har derfor en walk-around for bruk der.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 3.8.2021 at 12.30:

Min egen erfaring er at "gleden" ved å fryse (og å være våt) avtar med alder så vi har gått fra joller til skjærgårdjeeper, til bowridere og nå en bakveggsbåt og skjønner ikke at folk vurderer skjærgårsdjeeper lenger,

 

alt til sitt bruk. Jeep med senterkonsoll er jo veldig lettvint til mangt, men jeg anser det som en ego-båt når maks 2 ombord er beskyttet mot vær og vind.   Til familiebruk ville det vært sistevalget mitt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...