heggem90 Startet 1.August.2021 Link til dette innlegget Startet 1.August.2021 Skal bytte styrekabel og snekke på min tohatsu 30hk. Ultraflex. Å ta ut kabelen fra rattet, ingen problem. Men å ta den ut av «hylsen» fra motoren. Den står BOOM Fast! Prøvd å slå med hammer, smørt opp. Ingenting hjelper. Noen som har forslag? Skal sies at båten ikke ha vært brukt på endel år, så det er nok mye størknet grease inni der… Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Er nok råmakt som må til. Eg skrudde ut greasenipplene og sprøyta inn wd40. Slo og vrei med tang. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Gjort samme jobben jeg og. En kraftig hammer, gjerne over en kg. Å mye smøring. Så en runde med fila, før den dukker inn i røret. Jeg brukte en armeringsjern stump, for å få slått den helt gjennom. Så vasket jeg, og pusset. Å smørte. Den ble like god som ny igjen? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
heggem90 Svart 1.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Takk for tips. Tok av nipplene å smørte på. Men den her sitter bom fast, prøvde med en større hammer, uten at den rikker seg. La det stå over natten å se om det blir lettere imorgen…. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Den jeg kranglet med hadde bare stått fast noen uker. Men du verden å det satt. Så du har en vanskelig oppgave foran deg. Lykke til uansett. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Allan E Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Vri enden på styrekabelen rundt og rundt, hvis du har en til å hjelpe kan du legger litt press på styrekabelen enten den ene eller andre veien. Du kan jo prøve å dra litt mens du snurrer Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 (redigert) Dette funker bra: - skaff en 9mm (tilsvarer vel 3/8’’?) slange på en halvmeter. - i den ene enden skrur du inn en kompressorkobling type han med slangeklemme rundt - den andre enden trær du over kontrollkabelen og fester med et par slangeklemmer - fyll på med 5-56 i slangen (eller diesel) og koble på kompressoren still den gjerne inn på ca 30 psi. - innen en halvtime så er smøringen igjennom og kabelen som smør - da kan du gjerne presse igjennom litt tykkere olje for lengre varighet. Hydraulikkolje skal visst være topp. Men 4t motorolje funker sikkert også. Finnes flere youtubevideoer på dette. Redigert 1.August.2021 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.